SME

Ruská propaganda je systematicky organizovaná, tvrdia analytici

Internetový troll za komentovanie v prospech Ruska dostane aj tisíc eur. Celková kampaň vychádza na sedem miliárd.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Propaganda zo strany Ruskej federácie je systematicky organizovaná kampaň, ktorá prechádza cez spriatelené a alternatívne média a mimovládne organizácie, až po prominentných jedincov.

Zhodujú sa na tom analytici zo Slovenskej atlantickej komisie (SAC).

Ako na pracovných raňajkách so zástupcami médií povedal analytik SAC Róbert Vass, cieľom tejto propagandy je demoralizovať protivníka, čiže Európsku úniu a NATO, vyvolať pochybnosti v hodnoty, ktorým členské krajiny týchto organizácií veria a narušiť ich jednotu.

SkryťVypnúť reklamu

Ohrozené je aj Slovensko

Analytici tvrdia, že jediným spôsobom, ako sa propagande brániť, je hovoriť pravdu, uvádzať a vysvetľovať fakty výhody slovenského členstva v NATO.

Podľa analytika Stredoeurópskeho politického inštitútu (CEPI) Mariana Majera, Slovensku členstvo v NATO prinieslo štyri hlavné pozitíva, a to bezpečnostné garancie, politické ukotvenie, ekonomické výhody a reformy v armáde, ktoré by sa na Slovensku bez pomoci NATO nepodarili.

Jaroslav Naď zo Stredoeurópskej strategickej rady tvrdí, že propaganda v podobe alternatívnych médií, bilboardových kampaní, ale aj diskusií po Slovensku ohrozuje štátne zriadenie Slovenska.

"Toto všetko podrýva to zriadenie, čo tu máme a za ktoré naše mamy a otcovia v 1968 a 1989 bojovali," uviedol analytik. Ako ho doplnil analytik SAC Mário Nicolini, Putinovým cieľom je vyvolať dojem, že má historický nárok na Ukrajinu. Využíva k tomu aj jazykové mutácie ruských médií v iných krajinách.

SkryťVypnúť reklamu

"Ide mu o to, aby sa rozdelila Európska únia, aby sa zredukovala na spoločenstvo krajín, ktorých spája nanajvýš ekonomický záujem. Chce, aby prestala fungovať politická jednota a solidarita, spoločná zahraničná a bezpečnostná politika".

Kampaň za sedem miliárd

Naď upozorňuje aj na množstvo peňazí, ktoré Rusko vkladá do svojej propagácie. Podľa neho dávajú 100 miliónov eur ročne do PR agentúr, ale upozorňuje, že na celkovú kampaň môže Rusko podľa odhadov vynakladať sedem miliárd dolárov.

Ako príklad spomína internetových "trollov", ktorí za komentovanie článkov v prospech Ruska a neprospech západu dostávajú 700 eur, ak píšu v angličtine, dostávajú tisíc a viac eur.

Ako pre agentúru SITA povedal Peter Susko z Tlačového odboru Ministerstva zahraničných vecí, o otázke ako bojovať proti agresívnej proruskej propagande sa diskutuje niekoľko mesiacov.

SkryťVypnúť reklamu

Ako informuje Susko, minulý týždeň sa k tejto téme vyjadrili aj lídri členských krajín EÚ na summite v Bruseli a podčiarkli "nutnosť čeliť pokračujúcim dezinformačným kampaniam Ruska".

Vysoká predstaviteľka EÚ pre zahraničné veci a bezpečnostnú politiku Frederica Mogheriniová má preto pripraviť plán protiofenzívy. Susko tiež upozorňuje, že aj ministri zahraničných vecí V4 a Severskej rady a pobaltských krajín sa na summite vo Vysokých Tatrách zhodli, že "agresívna propaganda oslabuje princíp nezávislosti médií".

Ministri podľa Suska opätovne potvrdili svoj záväzok ďalej zlepšovať strategickú komunikáciu na podporu politík EÚ a podporovať inštitúcie EÚ v tejto činnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 94 896
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 951
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 632
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 461
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 813
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 308
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 262
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 702
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu