Tá by už nemala len kontrolovať dokumenty a papiere, ale klásť akcent na to, či sa v školách efektívne vyučuje.
Pri svojom nástupe do funkcie ste povedali, že chcete verejnosť presvedčiť, že školská inšpekcia je užitočná. Ako?
„Užitočnou organizáciu sme už teraz, ibaže sme nikdy poriadne nevedeli prezentovať, že v čom. Tak sa o to teda pokúsim. Na nedávnom zasadnutí Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií som prezentovala svoj malý programový manifest. Jeden z riaditeľov reagoval na moje programové vystúpenie slovami: Nemám vás rád, ale potrebujem vás. Ak teda presvedčím o potrebnosti inšpekcie aj ostatných, tak si myslím, že by som úlohu splnila."
Vy vraj chcete úplne otočiť zaužívaný systém v školách...
„V niektorých školách stále funguje systém, ktorý by som ilustrovala na príklade dialógu, ktorý som si vypočula medzi kolegyňou a jej synom gymnazistom. Overovala dostatočnosť prípravy syna na vyučovanie. Ten tvrdil, že je pripravený, ale na otázku, či učivu aj rozumie, odpovedal: a načo? Pokiaľ teda v našich školách funguje princíp, kedy učitelia hovoria, a žiaci mlčia, je to chyba. Tento systém treba úplne otočiť. Musíme to školám zrozumiteľne vysvetliť. Potom naša misia nebude márna."
Bude sa to dať?
„Áno, som presvedčená, že na tejto úrovni môže inšpekcia zohrať silnú úlohu. Je potrebné zmeniť myslenie značnej časti učiteľov a presvedčiť ich, že odovzdávanie hotových poznatkov dostatočným spôsobom nedokáže žiakov pripraviť na aktívny život. Žiaci majú okrem iného získať v škole schopnosť aktívnym spôsobom budovať svoj poznatkový svet, pričom táto schopnosť má byť trvalou súčasťou ich života. V tomto je teda potrebné nielen zmeniť myslenie učiteľov, ale aj ich fungovanie. Inšpekcia už teraz na konkrétnych prípadoch z vyučovacích hodín učiteľom vysvetľuje prečo je transmisívne vyučovanie menej efektívne ako aktívne. Priala by som si, aby sme boli užitoční aj v rámci regiónov. Aby naše zistenia vplývali na rozhodnutia zriaďovateľov."
Teraz vás zriaďovatelia neberú príliš vážne?
„Je mi ľúto, že pre zriaďovateľov kvalita škôl akoby nebola rozhodujúca. Pracujem v jednej skupine, ktorá sa zaoberá reformou stredného odborného vzdelávania a práve sa zaoberáme segmentom nastavovania plánu výkonu škôl. To znamená, koľko žiakov v nejakom školskom roku možno prijať do prvých ročníkov stredných škôl. Stav je taký, že v minulom roku na počet absolventov základných škôl stredné školy vytvárali dvakrát toľko miest. A to je teda vážna chyba."
Čo to znamená?