SME
Piatok, 15. november, 2019 | Meniny má Leopold

Veľký tresk ekonomickej slobody

Prečo je také ťažké zaviesť dereguláciu, ktorá je už potrebná, ak sa má hospodárstvo stať konkurenčnejším? Všetci občania majú vyhliadky mať úžitok z výrobkov a služieb z konkurenčných trhov, ale jednoducho sa tu nedostáva politickej podpory. Prečo?


Deregulácia povedie napríklad k vyšším cenám cestovného vo verejnej doprave, ale nižším daniam. Na snímke Parížania čakajú na taxíky pri jednom z notoricky sa opakujúcich sa štrajkov zamestnancov verejnej dopravy.

FOTO - TASR/AP

Nejde pritom o podstatnú otázku len pre transformujúce sa ekonomiky, týka sa vlastne všetkých, snáď okrem USA a Británie, teda krajín, ktoré už dávno naštartovali proces radikálnej a ďalekosiahlej ekonomickej liberalizácie. Nový Zéland a Írsko urobili to isté a ich hospodárstvo odvtedy výrazne rastie.

Nedostatočná konkurencia je spravidla následkom prílišnej regulácie. Taxíky európskych miest sú drahé, pretože počet licencií je prísne riadený. Ak je prístup na trh blokovaný, držitelia licencií čelia malému tlaku na znižovanie cien a úradníci, ktorí licenciu vydávajú, sú vo výhodnej pozícii na získavanie volebných hlasov alebo úplatkov.

Stručne povedané, regulácia má tendenciu skresľovať ponuky a podporuje to, čomu ekonómovia hovoria správanie zamerané na vyhľadávanie rent: vodič taxíka a úradník vydávajúci licenciu získavajú nezaslúžené odmeny (renty) len preto, že môžu zneužiť svoje pozície, a nie preto, že by boli produktívnejší.

Notári sú ďalším príkladom. Štátni notári v mnohých krajinách vyberajú veľmi vysoké poplatky za služby, ktoré sú v skutočnosti bezcenné. Poplatky sú vysoké preto, že notári sami kontrolujú prístup ku svojej profesii. Bez štátnej regulácie (ktorá zahŕňa aj pravidlá vyžadujúce, aby spotrebitelia ich bezcenné služby nakupovali) by štátni notári neboli v pozícii, z ktorej čerpajú renty.

Príkladov prínosov deregulácie je veľa. Trh taxislužieb je v Írsku deregulovaný a sadzby sú nízke. Krátko potom, čo došlo k deregulácii amerických aerolínií, stál päťhodinový let z New Yorku do Los Angeles oveľa menej než polhodinová cesta z Zürichu do Frankfurtu. Na podobné nezrovnalosti bolo poukázané pri porovnávaní cien za medzikontinentálny telefonát v USA s cenou za medzimestské volanie vo Francúzsku.

Zatiaľ čo regulácia vytvára nezaslúžené renty pre príliš chránené minority (vodiči taxíkov, notári, dopravní piloti, pracovníci telekomu či elektrární), deregulácia tieto renty znižuje a prerozdeľuje na širšiu verejnosť. Ale pretože sa silno chránené minority tešia prednostnému prístupu u politikov, nie je prekvapením, že deregulácia podnecuje takú ostrú účinnú opozíciu.

Energetické podniky sú toho dobrým dokladom. Kedykoľvek sa nejaká vláda pokúsi liberalizovať elektrárenský priemysel, v opozícii spoja svoje sily odbory s firmami. Robotníci a vedenie stoja proti deregulácii, pretože otvorenie sa konkurenčnému prostrediu by znamenalo koniec ich nezaslúžených ziskov.

Čo by sa stalo, keby sa istá vláda namiesto osamotených bojov s elektrárenským priemyslom pokúsila zaviesť ekonomický „veľký tresk“ a liberalizovala väčšinu trhov naraz?

Obdobný postup „všetko alebo nič“ bol použitý v 80. rokoch v USA, keď bolo potrebné zavrieť nepotrebné vojenské základne. Hoci Pentagon sám chcel uzavrieť veľa základní a použiť peniaze inde, nariadenie nemohlo prejsť Kongresom, pretože vojenské základne spadajú do kategórie „bašta“ a podľa starých nepísaných pravidiel žiadny kongresman nezdvihne ruku proti bašte v kolegovom okrese. Plán však prešiel úplnou väčšinou hlasov, len čo sa šéfovia Kongresu dohodli, že predložia jeden jediný zoznam základní, ktoré by sa mali zrušiť a že zoznam bude možné prijať alebo zamietnuť bez možnosti jeho úprav. Zdravý rozum zvíťazil nad baštou.

Ekonomická liberalizácia by zavedením podobných stratégií značne pokročila. Pracovníci v elektrárenstve by napríklad zistili, že ako spotrebitelia získajú vďaka nižším cenám v hospodárstve viac než len kompenzáciu rent, o ktorú prišli vo svojich firmách. Princíp veľkého tresku vytvára hmotný záujem pracovníkov na liberalizácii, a tak robia presadenie deregulácie politicky jednoduchším.

Deregulácia trhu produktov ponúka ešte jeden prínos: pomáha liberalizácii trhu práce. Dôkazy zhromaždené OECD poukazujú na priamu úmeru medzi úrovňou hospodárskej súťaže na trhu produktov a mierou, do akej smernice na trhu práce zvyšujú moc pracovníkov pri rokovaní s firmami.

V niektorých prípadoch regulácia funguje obrátene: umelo udržuje ceny verejných služieb nízko, nie príliš vysoko. To platí pre ceny cestovného európskych kontinentálnych železníc, ktoré dotujú vlády. Na presadenie deregulácie je opäť potrebné presvedčiť spotrebiteľov, že môžu očakávať prospech. Cestovné na železnici bude vyššie, ale budú nižšie dane, pretože vlaky zaplatia len tí, ktorí ich skutočne používajú. Deregulácia aerolínií a autobusovej dopravy potom vytvorí zdravú konkurenciu železnici.

Ak máme vytvoriť dostatočnú politickú podporu na schválenie reforiem, ktorá dokáže prežiť protiútok neverejných záujmov, je potrebné pokúsiť sa deregulovať celé hospodárstvo naraz.

Kľúčom na odstránenie neefektívnych a neproduktívnych subvencií, ktoré používajú malé skupiny, je presadenie zníženia daní pre všetkých.

© Project Syndicate

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  4. 30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  6. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  7. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  8. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  9. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  10. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  2. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  3. 30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu
  4. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  5. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  6. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  7. Zo staršieho domu moderné sídlo pre mladú rodinku
  8. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  9. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  10. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  1. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 10 129
  2. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 7 962
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 7 259
  4. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 7 090
  5. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 7 052
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 355
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 5 909
  8. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 874
  9. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 4 878
  10. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 4 553

Hlavné správy zo Sme.sk

Saková pred voľbami v tichosti zvyšuje platy policajtov cez príplatky

Osobný príplatok bude 120 eur, na západe krajiny 160 eur.

Ministerka vnútra Denisa Saková.
Cynická obluda

Krach spolupráce

Prečo sa Harabin a Kotleba nedohodli na predvolebnej spolupráci, aj keď ich elektoráty sa priam prekrývajú.

Podcast Dobré Ráno

Najviac vody za polstoročie. Hladina mora stúpa, Benátky sa topia

Baziliku voda zaplavila šiesty raz za 1200 rokov, no zároveň až štvrtýkrát za uplynulé dvadsaťročie.

Voda prenikla aj do Baziliky svätého Marka a spôsobila škody na murive budovy.

Neprehliadnite tiež

Pri tvorbe dómu je základným pracovným nástrojom motorová píla.

Na Slovensku sa začal štátny smútok, pripomína obete nehody pri Nitre

Čaputová a Pellegrini zapália sviečku na škole v Nitre.

Bratislava má nové Námestie Nežnej revolúcie

Po revolúcii pomenovali priestor pred Starou tržnicou v centre mesta.

Stará tržnica.

Vodič havarovaného nákladného auta je už doma

Šéf firmy, ktorej patrí nákladiak: Je mi to ľúto

Autobus po nehode.