SME
Sobota, 20. apríl , 2019

Veľký tresk ekonomickej slobody

Prečo je také ťažké zaviesť dereguláciu, ktorá je už potrebná, ak sa má hospodárstvo stať konkurenčnejším? Všetci občania majú vyhliadky mať úžitok z výrobkov a služieb z konkurenčných trhov, ale jednoducho sa tu nedostáva politickej podpory. Prečo?


Deregulácia povedie napríklad k vyšším cenám cestovného vo verejnej doprave, ale nižším daniam. Na snímke Parížania čakajú na taxíky pri jednom z notoricky sa opakujúcich sa štrajkov zamestnancov verejnej dopravy.

FOTO - TASR/AP

Nejde pritom o podstatnú otázku len pre transformujúce sa ekonomiky, týka sa vlastne všetkých, snáď okrem USA a Británie, teda krajín, ktoré už dávno naštartovali proces radikálnej a ďalekosiahlej ekonomickej liberalizácie. Nový Zéland a Írsko urobili to isté a ich hospodárstvo odvtedy výrazne rastie.

Nedostatočná konkurencia je spravidla následkom prílišnej regulácie. Taxíky európskych miest sú drahé, pretože počet licencií je prísne riadený. Ak je prístup na trh blokovaný, držitelia licencií čelia malému tlaku na znižovanie cien a úradníci, ktorí licenciu vydávajú, sú vo výhodnej pozícii na získavanie volebných hlasov alebo úplatkov.

Stručne povedané, regulácia má tendenciu skresľovať ponuky a podporuje to, čomu ekonómovia hovoria správanie zamerané na vyhľadávanie rent: vodič taxíka a úradník vydávajúci licenciu získavajú nezaslúžené odmeny (renty) len preto, že môžu zneužiť svoje pozície, a nie preto, že by boli produktívnejší.

Notári sú ďalším príkladom. Štátni notári v mnohých krajinách vyberajú veľmi vysoké poplatky za služby, ktoré sú v skutočnosti bezcenné. Poplatky sú vysoké preto, že notári sami kontrolujú prístup ku svojej profesii. Bez štátnej regulácie (ktorá zahŕňa aj pravidlá vyžadujúce, aby spotrebitelia ich bezcenné služby nakupovali) by štátni notári neboli v pozícii, z ktorej čerpajú renty.

Príkladov prínosov deregulácie je veľa. Trh taxislužieb je v Írsku deregulovaný a sadzby sú nízke. Krátko potom, čo došlo k deregulácii amerických aerolínií, stál päťhodinový let z New Yorku do Los Angeles oveľa menej než polhodinová cesta z Zürichu do Frankfurtu. Na podobné nezrovnalosti bolo poukázané pri porovnávaní cien za medzikontinentálny telefonát v USA s cenou za medzimestské volanie vo Francúzsku.

Zatiaľ čo regulácia vytvára nezaslúžené renty pre príliš chránené minority (vodiči taxíkov, notári, dopravní piloti, pracovníci telekomu či elektrární), deregulácia tieto renty znižuje a prerozdeľuje na širšiu verejnosť. Ale pretože sa silno chránené minority tešia prednostnému prístupu u politikov, nie je prekvapením, že deregulácia podnecuje takú ostrú účinnú opozíciu.

Energetické podniky sú toho dobrým dokladom. Kedykoľvek sa nejaká vláda pokúsi liberalizovať elektrárenský priemysel, v opozícii spoja svoje sily odbory s firmami. Robotníci a vedenie stoja proti deregulácii, pretože otvorenie sa konkurenčnému prostrediu by znamenalo koniec ich nezaslúžených ziskov.

Čo by sa stalo, keby sa istá vláda namiesto osamotených bojov s elektrárenským priemyslom pokúsila zaviesť ekonomický „veľký tresk“ a liberalizovala väčšinu trhov naraz?

Obdobný postup „všetko alebo nič“ bol použitý v 80. rokoch v USA, keď bolo potrebné zavrieť nepotrebné vojenské základne. Hoci Pentagon sám chcel uzavrieť veľa základní a použiť peniaze inde, nariadenie nemohlo prejsť Kongresom, pretože vojenské základne spadajú do kategórie „bašta“ a podľa starých nepísaných pravidiel žiadny kongresman nezdvihne ruku proti bašte v kolegovom okrese. Plán však prešiel úplnou väčšinou hlasov, len čo sa šéfovia Kongresu dohodli, že predložia jeden jediný zoznam základní, ktoré by sa mali zrušiť a že zoznam bude možné prijať alebo zamietnuť bez možnosti jeho úprav. Zdravý rozum zvíťazil nad baštou.

Ekonomická liberalizácia by zavedením podobných stratégií značne pokročila. Pracovníci v elektrárenstve by napríklad zistili, že ako spotrebitelia získajú vďaka nižším cenám v hospodárstve viac než len kompenzáciu rent, o ktorú prišli vo svojich firmách. Princíp veľkého tresku vytvára hmotný záujem pracovníkov na liberalizácii, a tak robia presadenie deregulácie politicky jednoduchším.

Deregulácia trhu produktov ponúka ešte jeden prínos: pomáha liberalizácii trhu práce. Dôkazy zhromaždené OECD poukazujú na priamu úmeru medzi úrovňou hospodárskej súťaže na trhu produktov a mierou, do akej smernice na trhu práce zvyšujú moc pracovníkov pri rokovaní s firmami.

V niektorých prípadoch regulácia funguje obrátene: umelo udržuje ceny verejných služieb nízko, nie príliš vysoko. To platí pre ceny cestovného európskych kontinentálnych železníc, ktoré dotujú vlády. Na presadenie deregulácie je opäť potrebné presvedčiť spotrebiteľov, že môžu očakávať prospech. Cestovné na železnici bude vyššie, ale budú nižšie dane, pretože vlaky zaplatia len tí, ktorí ich skutočne používajú. Deregulácia aerolínií a autobusovej dopravy potom vytvorí zdravú konkurenciu železnici.

Ak máme vytvoriť dostatočnú politickú podporu na schválenie reforiem, ktorá dokáže prežiť protiútok neverejných záujmov, je potrebné pokúsiť sa deregulovať celé hospodárstvo naraz.

Kľúčom na odstránenie neefektívnych a neproduktívnych subvencií, ktoré používajú malé skupiny, je presadenie zníženia daní pre všetkých.

© Project Syndicate

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  4. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 23 221
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 9 012
  3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 956
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 783
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 775
  6. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 5 724
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 447
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 101
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 625
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 328

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Zala.

Muellerova správa: Rusko sa pokúsilo ovplyvniť voľby, Trump pre vyšetrovanie panikáril

Ľudia okolo Trumpa čakali, že im informácie od Rusov pomôžu.

Donald Trump.
Stĺpček Jakuba Fila

Ficov svet je slepý a hluchý, preto chce zapchať oči a uši aj verejnosti

Smeráci nechcú vidieť obmedzovanie.

Jakub Filo.
Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Elektrické kolobežky nakoniec (asi) zaplavia aj Bratislavu. Ako sa s nimi žije?

Komentovaný prehľad technologických správ.

Podcast Klik denníka SME.

Spor ministerstva a prokuratúry o chatu ukončil sám stavebník

Majiteľ záhrady pripravil rezort o argument, prečo nezrušiť stavebné povolenie.

Okraj jamy pre základy novej chaty je úplne pri plote. Zo starých základov nezostalo nič.

Etnologička: Kúpač sa neodmietal, inak by dievča zostalo prašivé

Veľkonočné košíky nosievali dvaja chlapi a paska vážila niekoľko kíl.

Svätenie jedál pred kostolom v Ťahanovciach v roku 1958.

Na veľkej časti Slovenska bude v noci prízemný mráz

Výstraha platí pre väčšinu krajov.

Ilustračné foto.

Pašerák prerazil závoru na hraničnom priechode a ušiel policajtom

Po mužovi pátrajú, našli iba jeho odstavené auto.

Vyšné Nemecké.