Veľký tresk ekonomickej slobody

Prečo je také ťažké zaviesť dereguláciu, ktorá je už potrebná, ak sa má hospodárstvo stať konkurenčnejším? Všetci občania majú vyhliadky mať úžitok z výrobkov a služieb z konkurenčných trhov, ale jednoducho sa tu nedostáva politickej podpory. Prečo?


Deregulácia povedie napríklad k vyšším cenám cestovného vo verejnej doprave, ale nižším daniam. Na snímke Parížania čakajú na taxíky pri jednom z notoricky sa opakujúcich sa štrajkov zamestnancov verejnej dopravy.

FOTO - TASR/AP

Nejde pritom o podstatnú otázku len pre transformujúce sa ekonomiky, týka sa vlastne všetkých, snáď okrem USA a Británie, teda krajín, ktoré už dávno naštartovali proces radikálnej a ďalekosiahlej ekonomickej liberalizácie. Nový Zéland a Írsko urobili to isté a ich hospodárstvo odvtedy výrazne rastie.

Nedostatočná konkurencia je spravidla následkom prílišnej regulácie. Taxíky európskych miest sú drahé, pretože počet licencií je prísne riadený. Ak je prístup na trh blokovaný, držitelia licencií čelia malému tlaku na znižovanie cien a úradníci, ktorí licenciu vydávajú, sú vo výhodnej pozícii na získavanie volebných hlasov alebo úplatkov.

Stručne povedané, regulácia má tendenciu skresľovať ponuky a podporuje to, čomu ekonómovia hovoria správanie zamerané na vyhľadávanie rent: vodič taxíka a úradník vydávajúci licenciu získavajú nezaslúžené odmeny (renty) len preto, že môžu zneužiť svoje pozície, a nie preto, že by boli produktívnejší.

Notári sú ďalším príkladom. Štátni notári v mnohých krajinách vyberajú veľmi vysoké poplatky za služby, ktoré sú v skutočnosti bezcenné. Poplatky sú vysoké preto, že notári sami kontrolujú prístup ku svojej profesii. Bez štátnej regulácie (ktorá zahŕňa aj pravidlá vyžadujúce, aby spotrebitelia ich bezcenné služby nakupovali) by štátni notári neboli v pozícii, z ktorej čerpajú renty.

Príkladov prínosov deregulácie je veľa. Trh taxislužieb je v Írsku deregulovaný a sadzby sú nízke. Krátko potom, čo došlo k deregulácii amerických aerolínií, stál päťhodinový let z New Yorku do Los Angeles oveľa menej než polhodinová cesta z Zürichu do Frankfurtu. Na podobné nezrovnalosti bolo poukázané pri porovnávaní cien za medzikontinentálny telefonát v USA s cenou za medzimestské volanie vo Francúzsku.

Zatiaľ čo regulácia vytvára nezaslúžené renty pre príliš chránené minority (vodiči taxíkov, notári, dopravní piloti, pracovníci telekomu či elektrární), deregulácia tieto renty znižuje a prerozdeľuje na širšiu verejnosť. Ale pretože sa silno chránené minority tešia prednostnému prístupu u politikov, nie je prekvapením, že deregulácia podnecuje takú ostrú účinnú opozíciu.

Energetické podniky sú toho dobrým dokladom. Kedykoľvek sa nejaká vláda pokúsi liberalizovať elektrárenský priemysel, v opozícii spoja svoje sily odbory s firmami. Robotníci a vedenie stoja proti deregulácii, pretože otvorenie sa konkurenčnému prostrediu by znamenalo koniec ich nezaslúžených ziskov.

Čo by sa stalo, keby sa istá vláda namiesto osamotených bojov s elektrárenským priemyslom pokúsila zaviesť ekonomický „veľký tresk“ a liberalizovala väčšinu trhov naraz?

Obdobný postup „všetko alebo nič“ bol použitý v 80. rokoch v USA, keď bolo potrebné zavrieť nepotrebné vojenské základne. Hoci Pentagon sám chcel uzavrieť veľa základní a použiť peniaze inde, nariadenie nemohlo prejsť Kongresom, pretože vojenské základne spadajú do kategórie „bašta“ a podľa starých nepísaných pravidiel žiadny kongresman nezdvihne ruku proti bašte v kolegovom okrese. Plán však prešiel úplnou väčšinou hlasov, len čo sa šéfovia Kongresu dohodli, že predložia jeden jediný zoznam základní, ktoré by sa mali zrušiť a že zoznam bude možné prijať alebo zamietnuť bez možnosti jeho úprav. Zdravý rozum zvíťazil nad baštou.

Ekonomická liberalizácia by zavedením podobných stratégií značne pokročila. Pracovníci v elektrárenstve by napríklad zistili, že ako spotrebitelia získajú vďaka nižším cenám v hospodárstve viac než len kompenzáciu rent, o ktorú prišli vo svojich firmách. Princíp veľkého tresku vytvára hmotný záujem pracovníkov na liberalizácii, a tak robia presadenie deregulácie politicky jednoduchším.

Deregulácia trhu produktov ponúka ešte jeden prínos: pomáha liberalizácii trhu práce. Dôkazy zhromaždené OECD poukazujú na priamu úmeru medzi úrovňou hospodárskej súťaže na trhu produktov a mierou, do akej smernice na trhu práce zvyšujú moc pracovníkov pri rokovaní s firmami.

V niektorých prípadoch regulácia funguje obrátene: umelo udržuje ceny verejných služieb nízko, nie príliš vysoko. To platí pre ceny cestovného európskych kontinentálnych železníc, ktoré dotujú vlády. Na presadenie deregulácie je opäť potrebné presvedčiť spotrebiteľov, že môžu očakávať prospech. Cestovné na železnici bude vyššie, ale budú nižšie dane, pretože vlaky zaplatia len tí, ktorí ich skutočne používajú. Deregulácia aerolínií a autobusovej dopravy potom vytvorí zdravú konkurenciu železnici.

Ak máme vytvoriť dostatočnú politickú podporu na schválenie reforiem, ktorá dokáže prežiť protiútok neverejných záujmov, je potrebné pokúsiť sa deregulovať celé hospodárstvo naraz.

Kľúčom na odstránenie neefektívnych a neproduktívnych subvencií, ktoré používajú malé skupiny, je presadenie zníženia daní pre všetkých.

© Project Syndicate

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 632
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 933
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 574
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 071
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 676
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 365
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 150
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 094
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 691
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 612

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Po kose na Krym? Zakopnete o tank

Vreckový sprievodca cestovateľov po východných teritóriách, časť III.

KOMENTÁRE

Mala byť ombudsmanka aj na pochode za rodinu?

Bubon, koláž Krista a zástava, celý výjav pripomínal akúsi civilnú procesiu.

BRATISLAVA

Dá sa v Dunaji oficiálne kúpať?

Na Dunaji bolo kedysi nielen legendárne Lido, ale aj lodné kúpaliská.

Neprehliadnite tiež

Domov

Aj my sme tu. Malé nemocnice sa búria proti Druckerovej sieti urgentov

Prečo nemáme právo na zdravotnú starostlivosť ako všetci, pýta sa zástupkyňa riaditeľa nemocnice vo Veľkom Krtíši.

Domov

Pripomeňte si vstup vojsk Varšavskej zmluvy na fotografiách

Pred 49 rokmi vtrhli na územie vtedajšieho Československa vojská Varšavskej zmluvy.

Domov

Polovojenská organizácia pýta peniaze na domobranu, končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia. Slovenskí branci tvrdia, že ide o dobrovoľné dary

Domov

Nepovalím si vlastnú vládu, odkazuje Fico vo videu Sulíkovi

Podľa šéfa SaS Richarda Sulíka sú v súčasnosti jediným riešením predčasné voľby.