Únia miest Slovenska podporovala vládu Slovenskej republiky v jej úsilí uskutočniť systémovú a komplexnú reformu verejnej správy, ktorá zavŕši zásadnú politickú a spoločenskú transformáciu spoločnosti, podporí rovnomerný hospodársky rozvoj jednotlivých miest , obcí a regiónov, účinnú participáciu na štrukturálnych fondoch Európskej únie, riešenie problémov v oblasti školstva, zdravotníctva i v postavení sociálnych a etnických spoločenstiev, posilní stabilitu a integritu Slovenskej republiky a umožní jej začlenenie do európskych štruktúr.
Vláda Slovenskej republiky v súlade so svojím programovým vyhlásením postupne prijala a schválila zásadné rozhodnutia k realizácii reformy verejnej správy. Naďalej sme podporovali postup vlády aj napriek tomu, že sa proces výrazne spomalil a zastavil. Opakovane sme deklarovali znepokojenie a vyzývali vládu Slovenskej republiky, aby urýchlene pokračovala v reforme. Privítali sme prvé dva zákony o samospráve VÚC a o voľbách do orgánov samosprávy VÚC, ktoré vláda schválila a predložila do slovenského parlamentu a vyzvali sme poslancov parlamentu, aby tieto zákony schválili. S našimi výzvami sme sa jednotlivo i spoločne s tretím sektorom a ďalšími partnermi obracali na všetkých poslancov parlamentu, členov a predsedov koaličných strán, na vedenie NR SR i predsedov poslaneckých klubov. Poslednú naliehavú výzvu poslancom NR SR , aby schválili vládou predložené zákony, prijal XI. snem Únie miest Slovenska v Bratislave 3. júla 2001.
V stredu 4.7.2001 poslanci NR SR odmietli vládny návrh zákona, ktorý navrhoval 12 Vyšších územných celkov regionálnej samosprávy /VÚC/. Odmietli ho napriek tomu, že tento vládny návrh opakovane podporili reprezentačné združenia samosprávy na Slovensku - Združenie miest a obcí Slovenska /ZMOS/ a Únia miest Slovenska /ÚMS/ i tretí sektor.
Teraz potvrdený model ôsmich krajov, ktorý predstavuje 8 krajských, 96 okresných úradov a 45 detašovaných pracovísk miestnej štátnej správy v roku 1996 spoločne odsúdili predstavitelia samosprávy, tretieho sektora i strany dnešnej vládnej koalície. Vtedy spoločne poukázali na to, že tento model je drahý a neefektívny, nerešpektuje regionálnu príslušnosť obyvateľov Slovenska a zvýši regionálne rozdiely. Zdôraznili, že vytvára najmä na území stredného a východného Slovenska nebezpečie prehlbovania regionálnych a vnútroregionálnych rozdielov. Poslanci vládnej koalície za SDĽ, väčšia časť poslancov SOP a SDKU - nepodporili vlastný vládny návrh a prijali uznesenie, ktorý realizuje regionálnu a miestnu samosprávu i miestnu štátnu správu podľa modelu predchádzajúcej vlády Vladimíra Mečiara.
Naviac v schválenom znení zákona sa na základe návrhov HZDS uplatnil princíp kontroly a podriadenosti územnej samosprávy voči štátnej správe. Je to popretie zásad samosprávnej demokracie a sme presvedčení, že aj porušenie ústavných princípov. Aj ďalšie pripravované zákony o majetku obcí , o majetku VÚC, o rozpočtových pravidlách obsahujú jednoznačný zámer podriadiť a kontrolovať územnú samosprávu z polohy štátnej správy a obmedziť jej politickú a hospodársku suverenitu. Schválený ako aj navrhované zákony sú v zásadnom rozpore s vládou schválenou „Stratégiou reformy“ a „Koncepciou decentralizácie a modernizácie verejnej správy.
Zásadne a naliehavo protestujeme proti takémuto postupu ! Obrátime sa s výzvou na pána prezidenta Rudolfa Schustera, aby zákon o samospráve VÚC nepodpísal a vrátil ho na opätovné prerokovanie do Národnej rady Slovenskej republiky ! Ak to bude nevyhnutné, budeme iniciovať podanie na Ústavný súd Slovenskej republiky.
Jozef Moravčíkprezident ÚMS