SME

Maďarič: Váhostav neposielal správy o svojom ekonomickom stave

Maďarič: Váhostav neposielal správy o svojom ekonomickom stave

Minister kultúry a podpredseda Smeru MAREK MAĎARIČ hovorí, že opozícia prejavuje voči podpredsedovi Národnej rady Jánovi Figeľovi falošnú solidaritu.

[content type="longread-pos" pos="full"]

Minister kultúry a podpredseda Smeru Marek Maďarič hovorí, že opozícia prejavuje voči podpredsedovi Národnej rady Jánovi Figeľovi falošnú solidaritu. Parlament sa zaobíde aj bez obsadených opozičných postov.

[/content]

TEXT: Lucia Krbatová

Nedalo sa situácii vo Váhostave predísť, ak by vláda riešila problém počas predchádzajúcich troch rokov? Váhostav svojim dodávateľom nevyplácal faktúry dlhodobo, nie je to záležitosť posledných mesiacov.

„Váhostav je jednou zo stovák firiem, ktoré boli alebo sú v reštrukturalizácii. Líši sa v tom, že opozícia túto reštrukturalizáciu exponovala ako politický problém. V našom vládnom období bol predložený zákon, ktorý prezident vetoval a ktorému, žiaľ, pri opätovnom schvaľovaní chýbal jeden hlas. Takže nesúhlasil by som s tým, že sme sa tejto téme nevenovali. Okolo Váhostavu však naozaj vznikla neštandardná situácia, keď sa z jednej zo stoviek reštrukturalizácií urobil politický problém. Preto je aj prístup vlády k nej osobitý a na túto tému prebieha aj mimoriadna schôdza Národnej rady.“

Je v poriadku, že premiér hodil zodpovednosť za Váhostav na Jána Figeľa?

„Keďže to opozícia exponovala ako politický problém, máme povinnosť pozrieť sa, kto nesie politickú zodpovednosť. Tým, kto riadil rezort dopravy, a tým teda aj Národnú diaľničnú spoločnosť, vo chvíli, keď bola podpísaná väčšina tých zákaziek, z ktorých Váhostav nedokázal vyplatiť svojich subdodávateľov, bol Ján Figeľ. Počas jeho ministrovania boli podpísané zmluvy s Váhostavom, ktorý ponúkol neprimerane nízke ceny, ktoré sa vážne odchyľovali od štátnej expertízy, ale nielen to.

V tom čase sme nielen my ako opozícia upozorňovali, že za túto sumu to nebude možné postaviť. Boli tu aj experti, napríklad šéf Slovenskej správy ciest, ktorý to hovoril. Ján Figeľ mal dať minimálne preskúmať, či nejde o neprimerane nízke ceny. Myslíme si, že príliš podľahol pokušeniu silou­mocou dokázať, že predtým sa stavalo predražene. Jeho odobrenie nízkych cien bolo motivované politicky, preto si dovolíme tvrdiť, že on nesie za výsledok politickú zodpovednosť a manažment Váhostavu nesie zodpovednosť ekonomickú. A možno aj trestnoprávnu, pretože pravdepodobne v chamtivosti získať zákazku si trúfol predložiť nereálnu cenu.“

Áno, ale keď Smer už vtedy na to upozorňoval a vedel o probléme, mohol ho počas troch rokov vládnutia riešiť.

„Keď sa na to pozeráme spätne, tak tí, čo mali znalosť o stave Váhostavu, mohli na to upozorniť. Je to súkromná firma a súkromná firma neposielala správy a informácie na Úrad vlády, v akom je ekonomickom stave. Tu ide o to, či nachádzame v tomto stave aj príčiny politické alebo len príčiny nejakého podvodu. Generálna prokuratúra by mala skúmať, či tam nebol zámer, trestný čin. My politici máme právo vysloviť názor, či svojím politickým rozhodnutím nespôsobil Ján Figeľ to, že bola uzavretá zmluva na príliš nízku sumu.“

Vláda Roberta Fica odmieta teda akúkoľvek zodpovednosť za Váhostav?

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Čítajte ďalej

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

Po rannej zrážke dvoch kamiónov na maďarskej diaľnici M1 pri obci Biatorbágy sa vytvorila päťkilometrová kolóna.

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu Plus

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi.

Sucho

Ako prežiť nápor terorizmu a fanatizmu

Kým panuje zmätok, je možné za teroristu označiť kohokoľvek.

Ilustračná fotografia.

Žili v slávnej vile, no nikdy sa do nej nevrátili Foto

Filmár David Cysař pátra po histórii svojich blízkych.

David Cysař je pravnukom Josefa Winternitza, ktorý dal v Prahe postaviť vilu prezývanú aj Béžová princezná.
Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop