Zrútenie stíhačiek pri Spišských Tomášovciach začiatkom novembra minulého roku, ktoré sa skončilo smrťou jedného z pilotov, zapríčinili chyby pri pilotovaní lietadiel, organizovaní leteckého výcviku a riadení leteckej prevádzky. Na základe predbežných záverov vyšetrovacia komisia vylúčila technický faktor, povedal dnes na stretnutí s novinármi v Bratislave minister obrany SR Ivan Šimko. Zatiaľ ešte nevie povedať, aká je miera zavinenia pilota a tých, ktorí riadia letovú prevádzku. Výcvik na lietadlách MiG-29 je naďalej pozastavený a o jeho obnovení rozhodne šéf rezortu obrany až po predložení opatrení náčelníkom Generálneho štábu OS SR. Tie by mali eliminovať riziko vzniku podobných nehôd na minimum.
Aj haváriu vrtuľníka, ktorý sa zrútil 24. decembra v Bosne a Hercegovine, zapríčinil pravdepodobne človek. Vplyv technického faktora zatiaľ však nie je vylúčený, konštatoval minister. Haváriou stratila slovenská armáda jeden vrtuľník a ďalší, ktorý v misii SFOR pôsobí, má technické problémy. Oprava nie je pritom v rukách slovenských ozbrojených síl, pretože prebieha na území iného štátu. Misia tak v súčasnosti neplní prepravné úlohy, konštatoval minister. Jej ďalšie pokračovanie je politickým záväzkom Slovenska, dodal.
Traja slovenskí vojaci letecké nešťastie v Bosne prežili. Pilot s poranenou hlavou a hrudníkom, ktorý bol v umelom spánku, je už v súčasnosti pri vedomí a jeho stav sa zlepšuje. Zdravotný stav vojaka, ktorý si poranil chrbticu a má paralyzované dolné končatiny, je stabilizovaný a pripravuje sa jeho prevoz do rehabilitačného centra v Kováčovej. Ľahšie zraneného pilota už prepustili z Vojenskej nemocnice do domáceho ošetrenia.
Po týchto ako i predchádzajúcich leteckých nešťastiach chce Šimko prijať opatrenia na posilnenie disciplíny a dodržiavania predpisov v ozbrojených silách. Minister dostáva totiž každý týždeň hlásenia o porušení disciplíny či už medzi profesionálnymi vojakmi, alebo vojakmi základnej služby. Často sú to dopravné priestupky, ako i vzájomné napadnutia, pričom veľakrát pri nich asistuje alkohol.
Zámerom Šimka je aj revidovať predpisy leteckej prevádzky a zlepšiť technické vybavenie lietadiel i vrtuľníkov na úroveň súčasnej doby. Návrhy opatrení má ministrovi predložiť náčelník GŠ OS SR Milan Cerovský do 15. januára.
Keďže v súčasnosti sa robí rozpis návrhu štátneho rozpočtu, je ešte priestor, aby sa časť finančných prostriedkov orientovala na zabudovanie modernejších prístrojov do leteckých zariadení.