Bratislava 7. januára (TASR) - Podpredsedníčka opozičného Smeru Monika Beňová nesúhlasí s navýšením rozpočtu na predreferendovú kampaň o vstupe SR do EÚ zo súčasných 30 miliónov korún na 50 miliónov korún. Tento návrh vicepremiéra Pála Csákyho považuje za neefektívny.
Dôvodom je súčasná ekonomická situácia krajiny a fakt, že viac inzerátov a spotov môže pôsobiť na občanov skôr kontraproduktívne, uviedla Beňová v reakcii pre TASR.
Ako predsedníčka parlamentného výboru pre európsku integráciu by privítala, keby vláda "voľných" 20 miliónov korún investovala skôr do vypracovania dopadových štúdií a stratégií rozvoja štátu po vstupe SR do EÚ, ako aj do zaškoľovania ľudí, ktorí budú pracovať na projektoch potrebných na čerpanie štrukturálnych fondov EÚ.
Argument, že susedná Česká republika schválila oveľa vyššiu sumu do predreferendovej kampane, považuje Beňová za detinský a neprofesionálny. "Rok šetrenia, ktorý vláda občanom pripravila, by mal byť predovšetkým rokom efektívneho vynakladania štátnych peňazí pre samotných členov vlády. Na ich plytvanie - na kampane akéhokoľvek druhu - neexistuje v súčasnosti reálne opodstatnenie," zdôraznila s tým, že Slovensko teraz potrebuje realizovať konkrétne opatrenia a nie predražené kampane o tom, ako nám bude dobre v EÚ.
Navýšenie rozpočtu, o ktoré žiada Pál Csáky v návrhu stratégie predreferendovej kampane, by mal vládny kabinet posudzovať v priebehu januára. Plánovaným termínom pre uskutočnenie referenda je 16. a 17. máj.
Predreferendová kampaň by sa mala realizovať prostredníctvom médií, tlačených informačných materiálov, internetu, bezplatnej telefónnej infolinky, vzdelávacích podujatí či malých projektov. Viesť ju bude riadiaci orgán na čele s Csákym, jej členmi budú ďalej zástupcovia z ministerskej rady vlády pre európsku integráciu a prizvaní mediálni experti. Navýšenie prostriedkov na kampaň vychádza aj zo skutočnosti, že doterajšie štyri referendá na Slovensku boli neúspešné kvôli nízkej účasti občanov.
V susednej Českej republike, kde by sa malo referendum o vstupe do EÚ uskutočniť 15. alebo 16. júna, sa na rozpočet komunikačnej stratégie, vrátane kampane ráta so sumou až 260 miliónov korún. Jej realizátorom je Ministerstvo zahraničných vecí ČR.
*alf pa
NNNN