BRATISLAVA. Tzv. antibyrokratická jednotka, ktorú vymenoval minister školstva Juraj Draxler, chce znížiť zbytočnú administratívnu záťaž v základných a stredných školách a navrhnúť konkrétne opatrenia.
Medzi návrhmi jednotky bolo i zrušenie triednej knihy. "Zrušiť triednu knihu úplne možné nie je, pretože je jediným dokumentom školy, ktorý obsahuje preukázateľné údaje o poskytovanom vzdelávaní a jeho priebehu či plnenia povinnej školskej dochádzky," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ministerstva školstva Beáta Dupaľová Ksenzsighová.
Evidencia učiva a neprítomných
Proti jej zrušeniu sa ozvali protestné hlasy, poznamenala. Nakoniec prevládol podľa jej slov návrh, aby triednu knihu zjednodušili tak, aby obsahovala primárne len evidenciu prebraného učiva a neprítomných žiakov.
"Dôležité pre zníženie záťaže učiteľov bude, že sa umožní viesť triednu knihu len v elektronickej verzii," doplnila.
Pracovná skupina sa na ministerstve stretla už niekoľkokrát. S členmi skupiny osobne diskutoval aj minister Juraj Draxler, ktorý uviedol, že práve na byrokraciu sa mu v teréne učitelia najčastejšie sťažujú.
"Všetky návrhy pracovnej skupiny, ktoré budú dobré a dostatočne vyargumentované, som pripravený presadiť," uviedol šéf rezortu.
Administratívna záťaž
Antibyrokratická jednotka sa skladá z 13 učiteľov a riaditeľov škôl. Skupina doteraz prerokovala 113 rozličných dokumentov.
Tie podľa Dupaľovej Ksenzsighovej súviseli napríklad s prípravou koncepčných materiálov a správ týkajúcich sa vzdelávacej činnosti, kontinuálnym vzdelávaním učiteľov, prevádzkou školy, činnosťou učiteľa, organizáciou mimoškolských a záujmových aktivít, individuálnou integráciou žiakov, klasifikáciou žiakov či s rozhodnutiami riaditeľa.
Návrhy pracovnej skupiny budú následne predmetom rokovaní so zástupcami ministerstva školstva a priamo riadených organizácií pre oblasť školstva.
Cieľom je presadiť čo najviac relevantných opatrení, aby sa učitelia mohli viac venovať samotnému učeniu.
Projekt znižovania administratívnej záťaže v základných a stredných školách riadi Inštitút vzdelávacej politiky, ktorý zároveň vytvorí analytickú štúdiu.
Tá bude obsahovať napríklad zahraničné skúsenosti s odstraňovaním administratívnej záťaže, ako aj návrh systémových opatrení v tejto oblasti.
"Zaujímavé pritom je, že administratívna záťaž sa líši aj od školy k škole a kým jedna časť učiteľov musí napríklad vypĺňať niekoľko tlačív o dochádzke ručne, inde to za nich urobí elektronický dochádzkový systém," uzavrela hovorkyňa ministerstva školstva.