SME

Internetová televízia vychováva novú generáciu rómskych žurnalistov

O relácie Gipsy Television prejavila záujem aj distribučná spoločnosť, ktorá vysiela pre 20 tisíc domácností na východnom Slovensku.

Redaktori Peter Pollák a Petra Šarköziová uvádzajú rómske správy Hiri.Redaktori Peter Pollák a Petra Šarköziová uvádzajú rómske správy Hiri. (Zdroj: Gipsy TV)

BRATISLAVA. Gipsy Television vznikla 15. septembra 2010 ako projekt, ktorý podporil Medzinárodný vyšehradský fond. Tento rok bude televízia oslavovať už päť rokov.

„Nejde o klasickú internetovú televíziu. Gipsy Television totiž nevysiela naživo, má len videoarchív. Ten zároveň šíri cez oficiálne profily na sociálnych sieťach,“ povedal odborný garant projektu Jozef Šivák.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Občianske združenie European Media Centre financuje Gipsy Television už niekoľko rokov prevažne z vlastných peňazí.

„Gipsy Television si pred piatimi rokmi stanovila cieľ, že vytvorí novú generáciu rómskych žurnalistov. Vedenie redakcie hľadalo vysokoškolsky vzdelaných Rómov, ktorí by sa v budúcnosti chceli živiť novinárčinou, čo sa aj podarilo,“ uviedol Šivák pre denník Sme.

SkryťVypnúť reklamu

Hľadajú nové tváre

Tím Gipsy Television v súčasnosti tvoria deviati ľudia. Televízia nedávno vyhlásila casting na redaktorov.

Redaktori sa učia, ako sa tvorí celá televízna reportáž, ako treba rozmýšľať pri jej spracovaní a ako čo najjednoduchšie napísať text reportáže. Zároveň dostávajú aj základy práce s kamerou.

V tomto vzdelávacom procese je Gipsy Television v postavení tútora.

„Samotné nakrúcanie je o pohotovom reagovaní na informácie, ktoré odznejú počas rozhovoru. Často som išla na výrobu s určitým zámerom, a nakoniec sa z toho vykľula úplne iná, ale zmysluplná reportáž,“ povedala s úsmevom moderátorka relácie Taviben, Monika Komorová.

Jozef Kuvo Badžo spolupracuje na projekte od samotného začiatku. V televízii má svoju cestovateľskú šou Kuvo palo droma, čo v preklade znamená Kuvo na cestách.

SkryťVypnúť reklamu

„Gipsy Television mi dala šancu spoznávať rôzne krajiny a tamojších Rómov. Navyše je celá moja relácia trojjazyčná, slovensko-rómsko-anglická. Tým propagujeme a uchovávame dedičstvo našich predkov. Súčasná generácia už takmer nevie po rómsky,“ povedal moderátor pre Sme.

Začínali ako amatéri, dnes už reportáže zvládajú sami

Monika je členkou kolektívu od roku 2013 a prácu v ňom si veľmi pochvaľuje.

„Táto práca ma posunula vpred a otvorila mi dvere do sveta médií. Naučila ma, ako mám pracovať s informáciami, ako selektovať fakty a rozhodnúť sa, čo je pre diváka, čitateľa to najdôležitejšie. Okrem toho som spoznala mnoho zaujímavých ľudí,“ uviedla reportérka.

V televízii prevažuje mladší kolektív. Niektorí moderátori či redaktori sú väčšinou ešte stále študentmi vysokých škôl.

SkryťVypnúť reklamu

„Práca je skvelá, zaujímavá a strašne ma baví. Je to pre mňa aj forma perspektívneho zamestnania do budúcnosti, i keď študujem niečo úplne iné,“ povedal redaktor Róbert Hamburgbadžo.

O niektorých redaktorov a moderátorov už prejavili záujem celoplošné médiá, a to na základe ich práce v Gipsy Television.

Sledovanosť stále stúpa

Portál sleduje najviac užívateľov vo veku od 25 do 35 rokov. 58-percentný podiel sledovanosti tvoria ženy. Priemerná mesačná návštevnosť jedinečných užívateľov je 10 tisíc. Počas niektorých mesiacov návštevnosť presiahla aj hranicu 20 tisíc.

„V súčasnosti preberajú relácie viaceré regionálne televízie na Slovensku. Ide napríklad o televíziu Severka, Zemplín, TV Locall, či prešovskú televíziu TV7,“ priblížil Šivák.

SkryťVypnúť reklamu

Programy, ako rómske správy Hiri, magazín Romano dživipen (rómsky život), reláciu o tradičných rómskych jedlách Taviben (varenie), či hudobnú hitparádu Romaňi deka tak môžu vidieť diváci z Košického, Prešovského, Banskobystrického a Žilinského kraja.

„Stáva sa mi, že mi napíšu priatelia, ktorí ma zazreli vo vysielaní niektorej regionálnej televízie,“ uviedla Monika Komorová.

O tom, že redaktori sa dostávajú do povedomia, niet pochýb. Ľudia ich spoznávajú na ulici, či na rôznych podujatiach.

„Bol som na rómskej zábave, a tam ma zastavilo dievča, že ma odniekiaľ pozná. Opýtal som sa, odkiaľ a ona vyhŕkla na mňa: Ty si herec!“ povedal Hamburgbadžo.

O Gipsy Television sa najviac zaujímajú Slováci a Česi. Na tretej priečke skončila Veľká Británia a následne po nich Nemecko, USA, Rakúsko, Belgicko, Kanada, Maďarsko a Írsko.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade Slovenska najviac užívateľov kliká na web gipsytv.eu z Bratislavy, Michaloviec, Košíc, Žiliny, Nitry, Trnavy, Spišskej Novej Vsi a Prešova.

Niekedy chýbajú peniaze na výjazdy za reportážou

Občianske združenie financuje výrobu takmer všetkých relácií z vlastných peňazí. Ide o výjazdy, honoráre a post produkciu. Výnimkou sú správy Hiri, ktoré televízia vyrába vďaka programu Kultúra národnostných menšín 2015.

Svojím spôsobom ide o filantropiu, pretože občianske združenie investuje svoje zdroje do niečoho, čo netvorí zisk.

„Slovenskí Rómovia, ale aj Nerómovia často posielajú námety na reportáže. Nie všetkým ale redakcia môže vyhovieť, pretože činnosť je ovplyvnená finančnými možnosťami,“ konštatoval Jozef Šivák.

Dnes je už Gipsy Television v pozícii lídra profesionálnych elektronických rómskych médií. Redakcia pravidelne dostáva pozitívne ohlasy od Rómov z Ameriky, Austrálie, Nového Zélandu, či Anglicka.

SkryťVypnúť reklamu

Projekt ako taký propaguje rómske osobnosti, lídrov, talenty. Taktiež upozorňuje na rasizmus, či diskrimináciu, ale vždy v rámci overených zdrojov, vyváženosti a objektívnosti.

Gipsy Television bola napríklad prvá, ktorá informovala o policajnom zásahu v Moldave nad Bodvou. Aj toto je cieľom projektu Gipsy Television.

Autor: Róbert Hamburgbadžo

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  2. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  7. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  2. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  3. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  7. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 13 252
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 377
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 956
  4. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 656
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 081
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 039
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 038
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 025
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Tomáš Hubočan.

Tomáš Hubočan po 21 rokoch ukončí profesionálnu kariéru.


Hromadná potýčka na konci zápasu Slovensko - Francúzsko na MS v hokeji 2025.

Nervy a drzosť v zápase sú dobré veci, ak ich viete korigovať, hovorí slovenský útočník.


TASR
Samuel Gidi (vpravo) a Jakub Paur bojujú o loptu v zápase MŠK Žilina - FC Spartak Trnava vo štvrťfinále Slovnaft Cupu.

Mohol by sa dokonca zúčastniť aj ďalšieho kvalifikačného cyklu tejto vekovej kategórie.


Lukáš Lupták (v modrom drese) z MŠK Rimavská Sobota v zápase Partizán Bardejov - MŠK Rimavská Sobota v III. lige Východ.

Bardejov podľahol Rimavskej Sobote 1:3.


SkryťZatvoriť reklamu