SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Slovenské pľúca zapĺňa jemný prach

Najškodlivejší je vzduch v podzemných garážach a na uliciach s rušnou dopravou. Zlepšiť ho môžu prísnejšie kvóty na emisie.

Slovensko patrí medzi krajiny s najznečistenejším ovzduším v Európe.Slovensko patrí medzi krajiny s najznečistenejším ovzduším v Európe. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Najškodlivejší je vzduch v podzemných garážach a na uliciach s rušnou dopravou. Zlepšiť ho môžu prísnejšie kvóty na emisie.

BRATISLAVA . Slovensko patrí medzi krajiny s najznečistenejším ovzduším v Európe. Vyplýva to z údajov Eurostatu a Svetová zdravotnícka organizácia odhaduje, že znečistený vzduch u nás zabíja ročne viac než 6300 ľudí. Horšie sú na tom len Bulharsko a Poľsko.

Zákerné čiastočky

„To, čo vidíme voľným okom, sú veľké prachové čiastočky, ale tie zásadne neovplyvňujú zdravie,“ vysvetľuje lekár Miroslav Šuta, konzultant v oblasti ekologických a zdravotných rizík. Zachytávajú sa v nosnej dutine, prípadne v horných dýchacích cestách. Ďalej sa nedostanú.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Problém podľa lekára spôsobujú omnoho menšie čiastočky, ktoré prenikajú až do pľúc. Ultrajemné čiastočky sú už natoľko malé, že sa správajú ako plyn a prechádzajú až do krvi.

Jemný a ultrajemný prach tak hrozuje nielen pľúca, ale aj srdcovo­cievny systém. „Krvou sa dokáže dostať do mozgu, pečene a v prípade tehotných žien prechádza placentou do nenarodeného dieťaťa,“ povedal lekár.

Kliknite pre zväčšenie.

Smrteľné garáže

Najnovšie merania znečistenia slovenského ovzdušia sa robili vo viacerých mestách, na rušných križovatkách, v horách, ale aj v rôznych typoch dopravných prostriedkov. Bola to súčasť medzinárodného projektu Clean Air.

Najhoršie skončili podzemné garáže obchodných centier. Hodnoty sa stabilne držali nad stotisíc častíc v kubickom centimetri.

Skryť Vypnúť reklamu

Na otvorenom priestranstve sú desať­ až dvadsaťnásobne nižšie. Za silne znečistené ovzdušie sa považujú hodnoty nad 20­-tisíc čiastočiek v kubickom centimetri.

Merania robili vo viacerých nákupných centrách. „Garáž v Trenčíne bola úplne inak odvetraná a hodnoty boli omnoho nižšie než v Košiciach. Problém sa dá vyriešiť technicky,“ povedal Lešinský.

Zaujímavo dopadlo meranie v dopravných prostriedkoch. Ovzdušie v trolejbuse a novšom type autobusov bolo porovnateľné s priemernými hodnotami v meste. V autách však nepomohli ani zavreté okná a ventilácia.

„Filtre v autách nezachytávajú ultrajemné častice,“ povedal Kare Press-Kristensen, dánsky odborník na kvalitu ovzdušia.

Pri porovnávaní hodnôt vo vlakoch obstáli najlepšie elektrické. Dieselové mali výrazne horšie výsledky, s výnimkou prvej triedy.

Skryť Vypnúť reklamu

„Je to spôsobené dynamikou znečistenia. Dym obchádza prvý vagón, ktorý je zvyčajne prvá trieda,“ hovorí Kristensen. Váčšinou býva uzavretá a klimatizovaná, v druhej sú okná pootvárané a čiastočky sa tam počas jazdy hromadia.

Podľa ministerstva životného prostredia problémy okrem dopravy spôsobuje aj „nárast používania tuhých palív na úkor plynu najmä pri vykurovaní domácností“. Potvrdili to aj merania, staršia piecka dokáže vyprodukovať viac ako 207-­tisíc čiastočiek.

Skreslené údaje

Ministerstvo životného prostredia považuje údaje celoeurópskej štatistiky za skreslené.

„Neodzrkadľujú v plnej miere skutočnosť. Skreslenie spôsobuje umiestnenie slovenských meracích staníc,“ povedal hovorca rezortu Maroš Stano.

Merania podľa neho často prebiehajú na frekventovaných a zaťažených miestach. Dôvodom má byť aj to, že sa neberie do úvahy miera prekročenia, ale iba prekročenie samotné.

Skryť Vypnúť reklamu

Centrum pre trvalo udržateľné alternatívy ministerstvu vyčíta „nepochopiteľné blokovanie“ prísnej európskej smernice o emisných stropoch.

Ministerstvo sa bráni. Smernicu podporia „za predpokladu, že ciele, hoci ambiciózne, budú technicky aj ekonomicky dosiahnuteľné,“ povedal Stano.

Navrhované zníženia znečisťujúcich látok na rok 2030 patria v prípade Slovenska medzi najväčšie a v upravenom návrhu sa v niektorých prípadoch ešte viac sprísnili. Aktivisti navrhujú aj povinné nízkoemisné zóny vo väčších slovenských mestách, rozvoj nemotorovej dopravy a infraštruktúry, a tiež dôsledné napĺňanie princípu „znečisťovateľ platí“ (polluter pay principle).

Poplatky za znečisťovanie ovzdušia financujú Environmentálny fond. Minulý rok to bolo takmer 12 miliónov eur za znečisťovanie ovzdušia v roku 2013.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie je však ekonomická škoda zo znečistenia ovzdušia na Slovensku niekoľkonásobne vyššia, ako sú pokuty za jeho znečisťovanie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 368
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 835
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 039
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 023
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 896
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 11 161
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 466
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 722
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 619
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 582
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hrozby zabrali, ľudia prišli. Oravčania stáli v radoch už pred testovaním

Tri a pol percentu doteraz testovaných odhalili nákazu.

Čakanie na testovanie na Orave.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Život na Slovensku sa opäť obmedzuje, začína sa miernejší lockdown (prehľad)

Zákaz vychádzania sa netýka cesty do práce, na Orave a v Bardejove treba aj test.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Na Covid zomrú najbližšie dni desiatky ľudí denne. Pokles možno očakávať najskôr o dva týždne

Pre koronu zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.

Celoplošné testovanie: V štyroch okresoch odhalili 2 225 infekčných ľudí

Otestovaných bolo za prvý deň celkovo 61 905 ľudí.

Okres Bardejov má prvý deň testovania za sebou. Ako sme to zvládli?

Ľudia nereptali, prišli v hojnom počte, pokojne čakali aj pri meškaní.