Prieskum: Ľudia nie sú spokojní s prístupom učiteľov k žiakom

Ľudia chcú okrem zlepšenia prístupu učiteľov k žiakom aj viac spolupráce medzi rodinami a školami.

(Zdroj: Ilustračné Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Ľudia na Slovensku vo všeobecnosti nie sú spokojní s tým, ako učitelia pristupujú k žiakom. Viac než tri štvrtiny respondentov prieskumu si myslí, že by sa ich prístup mal zlepšiť, pričom túto požiadavku formulovali všetky kategórie respondentov.

Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu verejnej mienky o vzdelávaní na Slovensku, ktorý sa uskutočnil v rámci kampane občianskeho združenia Nové školstvo Chceme vedieť viac o budúcnosti vzdelávania na Slovensku.

Reprezentatívny prieskum verejnej mienky uskutočnila od 22. apríla do 5. mája Agentúra TNS Slovakia. Výberovú vzorku tvorilo 1 000 respondentov, ktorí reprezentujú populáciu Slovenska z hľadiska pohlavia, veku, vzdelania, veľkostných kategórií sídiel a krajského členenia.

Vzájomná spolupráca

Celkovo 71 percent ľudí je zároveň presvedčených, že vyučovanie by malo byť viac postavené na vzájomnej spolupráci medzi samotnými žiakmi. O čosi výraznejšie to podporujú ženy a respondenti od 25 do 34 rokov. Takmer polovica respondentov si myslí, že do procesu vzdelávania by sa mali intenzívnejšie zapájať aj rodičia.

"Na Slovensku sú škola a rodina oddelenými svetmi. Mnohí rodičia sa s učiteľmi stretávajú len na rodičovských združeniach, prípadne ak v škole vznikne nejaký problém či konflikt. Stále ešte nie sú partnermi pri vzdelávaní detí. Pritom rodičia a učitelia ich poznajú z rôznych stránok a mohli by si vzájomne pomáhať pri identifikovaní potrieb a riešení rôznych situácií, ktoré pri vzdelávaní vznikajú," konštatuje Elena Gallová Kriglerová z tímu kampane.

Ľudia na Slovensku majú rôzne predstavy o tom, čo znamená byť dobrým učiteľom. Väčšina respondentov je presvedčená o tom, že učitelia sú tu pre všetky deti, a to bez ohľadu na to, či kvalitu školy posudzujú podľa vzdelávacích výsledkov, alebo podľa spokojnosti žiakov.

To, že by učitelia mali venovať pozornosť každému žiakovi, si myslí 69 percent respondentov. K tvrdeniu, že učitelia by sa mali venovať najmä deťom, ktoré sa chcú učiť, sa prikláňa iba 13 percent ľudí. Spoznanie potrieb jednotlivých žiakov a ich zužitkovanie pri učení všetkých je dôležité pre 59 percent respondentov, zatiaľ čo rozvíjanie najväčších talentov podporuje iba 18 percent z nich.

Učiteľ autoritou i priateľom

Tí respondenti, ktorí si myslia, že dobrý učiteľ sa venuje všetkým deťom, zároveň podporujú aj skupinové učenie, ktoré považujú za efektívne. Ako uvádza Peter Dráľ z tímu kampane, dobrý učiteľ už dnes v predstavách ľudí nestojí za katedrou, neprednáša a nediktuje poznámky, ale vymýšľa rôzne spôsoby, ako zapojiť všetkých žiakov a dávať im rôzne podnety pri učení sa.

Očakávania a nároky, ktoré sa na učiteľov kladú, sú dôležité pre ich profesijnú prípravu a zároveň ovplyvňujú to, ako sa práca konkrétnych učiteľov hodnotí. Rozdelenie verejnosti podľa toho, či za ukazovateľ kvality vzdelávania považujú študijné výsledky alebo spokojnosť žiakov, sa odrazilo aj vo vnímaní roly učiteľa.

Celkovo 40 percent respondentov je presvedčených, že dobrý učiteľ by mal byť skôr autoritou a zdrojom poznania, 32 percent si myslí, že dobrý učiteľ by mal byť pre deti priateľom a sprievodcom ich učením. Zvyšok respondentov sa jednoznačne nepriklonil ani k jednej z týchto možností, čo môže znamenať aj to, že dobrý učiteľ má kombinovať obe tieto charakteristiky.

Ženy, najmladší respondenti, rodičia školopovinných detí a ľudia s nižším vzdelaním sa pritom výraznejšie prikláňajú k predstave učiteľa ako priateľa a sprievodcu učením. Starší respondenti a ľudia s vysokoškolským vzdelaním zas viac inklinujú k tradičnejšej predstave učiteľa ako autority a zdroja poznania.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 446
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 494
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 485
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 239
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 810
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 617
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 901
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 840
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 939
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 737