BRATISLAVA. Takmer 700 stredných škôl sa vďaka výsledkom externej časti maturitnej skúšky zo slovenského jazyka a literatúry dozvie o progrese svojich žiakov počas štúdia.
Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) im totiž do konca júna predstaví takzvanú pridanú hodnotu vo vzdelávaní.
Veľkosť pridanej hodnoty pritom tvorí rozdiel medzi reálnou a očakávanou úspešnosťou školy v externej časti maturity.
Majú ju aj v susedných krajinách
Očakávaná úspešnosť každého žiaka školy je daná priemerom úspešnosti všetkých žiakov v externej časti maturitnej skúšky, ktorí v testovaní deviatakov základných škôl pred štyrmi rokmi mali rovnakú úspešnosť ako daný žiak.
Informovala o tom hovorkyňa ministerstva školstva pre priamo riadené organizácie Monika Hucáková s tým, že pridaná hodnota vlastne predstavuje príspevok školy ku vzdelaniu žiakov.
"Pri vyhodnocovaní boli odlíšené štvorročné gymnáziá od ostatných stredných škôl so študijnými odbormi. Výskumníci mohli pracovať pri výpočte s archívnymi dátami za tri populačné vlny žiakov, ktorí ukončili strednú školu v rokoch 2013, 2014 a 2015,“ povedala zastupujúca riaditeľka NÚCEM-u Ivana Pichaničová.
S konceptom pridanej hodnoty pritom pracujú aj v susedných krajinách. Napríklad v Poľsku informujú školy o pridanej hodnote vo vzdelávaní už tri roky, v Maďarsku dostávajú školy správy o pridanej hodnote z gramotností.
Poskytuje lepšiu spätnú väzbu
"Je to ďalší prvok hodnotenia práce škôl, ktorý môže pomôcť pri odhaľovaní nedostatkov v konkrétnych oblastiach a hľadaní spôsobov, ako sa zlepšiť. Už teraz vieme školám povedať, do akej miery sa ich žiaci zlepšili v slovenskom jazyku a literatúre a v budúcnosti plánujeme takto analyzovať aj ďalšie predmety,“ povedal minister školstva Juraj Draxler.
Ako už v minulosti povedal Draxler, tento ukazovateľ dokáže škole poskytnúť lepšiu spätnú väzbu ako len exaktný výsledok externej časti maturitnej skúšky, lebo zohľadňuje aj úroveň, ktorú súčasní maturanti dosahovali v testovaní deviatakov pred štyrmi rokmi.