BRATISLAVA. Do balíka školských zákonov, ktorý je v parlamente už v druhom čítaní, pribudnú zmeny, ktoré sa týkajú vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, vrátane detí a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Ministerstvo chce zmeny do zákona zakomponovať cez poslanecký návrh. TASR o tom informovala hovorkyňa ministerstva školstva Beáta Dupaľová Ksenzsighová.
Automatické znevýhodnenie
"Predloženými zmenami sa má dosiahnuť taká aplikácia školského zákona, ktorá nedovoľuje zamieňať špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby na základe zdravotného znevýhodnenia so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vyplývajúcimi výlučne zo sociálne znevýhodneného prostredia," vysvetlila hovorkyňa.
Ako dodala, dôvodom úpravy je, že vývin dieťaťa v sociálne znevýhodnenom prostredí neznamená automaticky aj zdravotné znevýhodnenie, ktoré je určujúce pri zaradení dieťaťa alebo žiaka do špeciálnej školy alebo špeciálnej triedy.
Ministerstvo v tejto oblasti pripravilo celkovo päť opatrení. Po novom sa v zákone explicitne a priamo ustanovuje zaraďovanie detí a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia do tried s ostatnými deťmi a žiakmi.
"Toto opatrenie jednoznačne zabraňuje segregácii," zdôraznila Dupaľová Ksenzsighová. V novele sa upravuje fungovanie špecializovanej triedy.
Príspevky na žiakov
Zmeny sa týkajú aj poskytovania príspevku na žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia.
"Nakoľko sa zistilo, že bol častou motiváciou pre umiestňovanie detí a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia (SZP) do špeciálnych škôl, aj keď to nemalo oporu v diagnostike, po novom ho dostanú iba žiaci zo SZP, ktorí budú zaradení v 'bežnej triede'," vysvetlila hovorkyňa rezortu školstva.
Zámerom navrhovaných zmien je taktiež sprísniť kontrolný mechanizmus štátu nad činnosťou školských zariadení výchovného poradenstva a prevencie, ako aj umožniť relevantným subjektom prehodnotiť diagnostické postupy a návrhy na zaradenie žiaka do konkrétnej formy vzdelávania a výchovy.