BRATISLAVA. Poslanec Európskeho parlamentu za SMK Pál Csáky sa v stredu obrátil listom na ministra školstva Juraja Draxlera pre plánované zmeny v školách s vyučovacím jazykom menšín.
Ako Csáky uvádza, ministerstvo školstva plánuje znížiť počet hodín na vyučovanie menšinového jazyka, ktorý je vyučovacím jazykom danej školy a tiež plánuje znížiť počet takzvaných voľne využiteľných hodín, ktoré školy doteraz využívali hlavne na skvalitnenie úrovne vzdelávania vyučovacieho jazyka danej školy.
"Odborníci, pedagógovia a rodičia považujú tento krok za diskrimináciu. Protestujú proti týmto snahám ministerstva a organizovali aj petičnú akciu proti zníženiu počtu hodín na vyučovanie materinského jazyka. Petíciu za tri týždne podpísalo vyše 26-tisíc občanov SR, no ministerstvo školstva ignoruje ich požiadavky," tvrdí poslanec Európskeho parlamentu.
Informoval aj eurokomisára
Vo svojom liste vyzval ministra školstva na rešpektovanie názoru petičiarov. Csáky si myslí, že jediným riešením akceptovateľným pre národnostné menšiny je zabezpečenie kvalitného výchovno-vzdelávacieho procesu na školách s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny bez akýchkoľvek reštriktívnych a diskriminačných krokov.
Csáky v stredu listom informoval o situácii aj podpredsedu Európskej komisie Fransa Timmermansa, ako aj komisára zodpovedného za kultúru a jazykovú rôznorodosť Tibora Navracsicsa.
Inovované štátne vzdelávacie programy pre prvý aj druhý stupeň základnej školy budú platiť od 1. septembra tohto roka, teda od začiatku nadchádzajúceho školského roka.
Rámcový učebný plán pre základné školy je rozdelený na ročníky. Viac hodín v ňom získali učebné predmety ako slovenský jazyk a literatúra a matematika. Na prvom stupni ZŠ sa opäť zavádza prvouka a žiakom druhého stupňa pribudne napríklad hudobná a výtvarná výchova.
Polročné pripomienkové konanie
Návrh inovovaných dokumentov bol dostupný na webovom sídle Štátneho pedagogického ústavu od 1. júna 2013 do 30. novembra 2013, dôvodom bolo verejné pripomienkové konanie, uvádza sa to v stanovisku ministerstva školstva, ktoré agentúre SITA poskytla jeho hovorkyňa Beáta Dupaľová Ksenzsighová.
Všetky pripomienky spracovali, vyhodnotili a prerokovali v pracovných skupinách príslušných učebných predmetov. Akceptované pripomienky do návrhov dokumentov zapracovali.
"Žiaľ, zo strany maďarskej národnostnej menšiny neboli zaslané žiadne závažné pripomienky koncepčného a strategického charakteru, ktoré by významne ovplyvnili kvalitu predmetných dokumentov," doplnila pre agentúru SITA.