SME

Nové zvodidlá spĺňajú normy, odhlasoval výbor. Hlinu nepresvedčili

Štátny tajomník ministerstva dopravy hovorí, že kde to podmienky dovoľujú, Národná diaľničná spoločnosť montuje najdrahšie betónové zvodidlá.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Nové zvodidlá, ktoré Národná diaľničná spoločnosť inštaluje na rýchlostnej ceste R1, sú v súlade s najnovšími normami a požiadavkami na bezpečnosť cestnej premávky.

Konštatoval to vo štvrtok Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť, ktorého mimoriadne zasadnutie iniciovala opozícia na čele s Alojzom Hlinom (KDH). Ten považuje nové zvodidlá na R1 za príliš subtílne a nežné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Vzbudzuje to vo mne obavy. Rovnaký výrobca má aj masívnejší systém. Dokonca som počul, že bola požiadavka z Českej republiky a zo Slovenska, aby sa vyvinul nový lacnejší systém pre tieto krajiny," povedal na výbore Hlina.

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si tiež:Nové zvodidlá sú podľa Hlinu príliš nežnéČítajte 

Hlina má pochybnosti stále

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček (Smer) takúto požiadavku odmietol.

"Nové zvodidlá spĺňajú všetky bezpečnostné parametre. Aké iné zvodidlo, ktoré je v súlade s technickou normou, by sme mali montovať, aby ste boli spokojný?" pýtal sa Hlinu.

Podľa Stromčeka všade tam, kde to podmienky dovoľujú, montuje spoločnosť najdrahšie betónové zvodidlá, nie je však možné pre požadovanú šírku vozovky ich inštalovať všade.

"Tam, kde sú rovné a bezpečné úseky, sú zvodidlá slabšie, na iných nebezpečnejších úsekoch sú silnejšie. To, že v každom prípade ide o relevantné zvodidlá, potvrdzuje aj fakt, že to prepláca aj EÚ," argumentoval Stromček.

Hlinu však nepresvedčil, pochybnosti má stále. Opozičný poslanec preto navrhol prerušiť výbor a pokračovať v diskusii na odbornej platforme. Smer však jeho návrh nepodporil.

SkryťVypnúť reklamu

Zvodidlá za osemdesiat miliónov

Diaľničiari plánujú do konca októbra vymeniť a doplniť zvodidlá na viac ako 167 kilometroch diaľnic a rýchlostných ciest.

Osádzajú sa na obe krajnice a aj stredné deliace pásy. V prípade diaľnic sa v strede osadia betónové zvodidlá, na rýchlostných cestách to budú zvodidlá z ocele.

Celkovo si investícia vyžiada náklady vo výške 80,5 milióna eur a bude spolufinancovaná z eurofondov.

Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti sa zvodidlá menia na najvyťaženejších úsekoch diaľničnej siete Slovenska, ktoré boli postavené v 70. a 80. rokoch minulého storočia.

"Cieľom je osadiť nový záchytný bezpečnostný systém, ktorý bude mať významný vplyv na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky v súlade s európskymi normami, ktoré sú súčasťou systému slovenských technických noriem," reagovala hovorkyňa spoločnosti Eva Žgravčáková.

SkryťVypnúť reklamu

Vyšší bezpečnostný štandard na D1

Osadením betónových zvodidiel na miestach, kde boli doteraz oceľové, dostane podľa jej slov vyše 100 km diaľnice D1 vyšší bezpečnostný štandard s úrovňou zachytenia H3.

"Rovnako sa zvýši úroveň zachytenia na viac ako 60 km rýchlostnej cesty R1, kde novo osádzané stredové oceľové zvodidlá majú úroveň zachytenia H2," opísala.

Na starších úsekoch, kde boli osádzané zvodidlá len na miestach určených normou platnou v čase výstavby, budú podľa Žgravčákovej doplnené zvodidlá aj na miestach vyžadovaných v súčasnosti platnou normou.

"Súčasťou osádzania zvodidiel na krajniciach je aj samotná úprava krajníc, aby bola dosiahnutá požadovaná účinnosť novo osádzaných zvodidiel," dodala.

Národná rada Slovenskej republiky (NR SR)

Predseda Najvyššieho kontrolného úradu Ľubomír Andrassy.

Slovensko nevie naplno využívať potenciál prostriedkov Únie, tvrdí.


TASR 4
Plénum Národnej rady SR.

Poslanci budú hlasovať až v utorok.


TASR 2
Ilustračné foto.

Zvýšenie platov malo byť súčasťou štátneho rozpočtu už od začiatku.


TASR 3
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 432
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 281
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 556
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 501
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 899
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 553
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 379
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 109
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Viktória Chladoňová (vpravo) v drese tímu Visma-Lease a Bike.

Viktória Chladoňová atakuje elitnú desiatku.


Momentka z prípravného zápasu Španielsko - Ukrajina hráčov do 21 rokov.

Mladí Španieli nevyhrali už tretí zápas v sérii.


Alexander Sorloth oslavuje gól v zápase Nórsko - Taliansko.

Česko v kvalifikácii neprehralo ani jeden zápas.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu