Nové zvodidlá spĺňajú normy, odhlasoval výbor. Hlinu nepresvedčili

Štátny tajomník ministerstva dopravy hovorí, že kde to podmienky dovoľujú, Národná diaľničná spoločnosť montuje najdrahšie betónové zvodidlá.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Nové zvodidlá, ktoré Národná diaľničná spoločnosť inštaluje na rýchlostnej ceste R1, sú v súlade s najnovšími normami a požiadavkami na bezpečnosť cestnej premávky.

Konštatoval to vo štvrtok Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť, ktorého mimoriadne zasadnutie iniciovala opozícia na čele s Alojzom Hlinom (KDH). Ten považuje nové zvodidlá na R1 za príliš subtílne a nežné.

"Vzbudzuje to vo mne obavy. Rovnaký výrobca má aj masívnejší systém. Dokonca som počul, že bola požiadavka z Českej republiky a zo Slovenska, aby sa vyvinul nový lacnejší systém pre tieto krajiny," povedal na výbore Hlina.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Nové zvodidlá sú podľa Hlinu príliš nežné

Hlina má pochybnosti stále

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček (Smer) takúto požiadavku odmietol.

"Nové zvodidlá spĺňajú všetky bezpečnostné parametre. Aké iné zvodidlo, ktoré je v súlade s technickou normou, by sme mali montovať, aby ste boli spokojný?" pýtal sa Hlinu.

Podľa Stromčeka všade tam, kde to podmienky dovoľujú, montuje spoločnosť najdrahšie betónové zvodidlá, nie je však možné pre požadovanú šírku vozovky ich inštalovať všade.

"Tam, kde sú rovné a bezpečné úseky, sú zvodidlá slabšie, na iných nebezpečnejších úsekoch sú silnejšie. To, že v každom prípade ide o relevantné zvodidlá, potvrdzuje aj fakt, že to prepláca aj EÚ," argumentoval Stromček.

Hlinu však nepresvedčil, pochybnosti má stále. Opozičný poslanec preto navrhol prerušiť výbor a pokračovať v diskusii na odbornej platforme. Smer však jeho návrh nepodporil.

Zvodidlá za osemdesiat miliónov

Diaľničiari plánujú do konca októbra vymeniť a doplniť zvodidlá na viac ako 167 kilometroch diaľnic a rýchlostných ciest.

Osádzajú sa na obe krajnice a aj stredné deliace pásy. V prípade diaľnic sa v strede osadia betónové zvodidlá, na rýchlostných cestách to budú zvodidlá z ocele.

Celkovo si investícia vyžiada náklady vo výške 80,5 milióna eur a bude spolufinancovaná z eurofondov.

Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti sa zvodidlá menia na najvyťaženejších úsekoch diaľničnej siete Slovenska, ktoré boli postavené v 70. a 80. rokoch minulého storočia.

"Cieľom je osadiť nový záchytný bezpečnostný systém, ktorý bude mať významný vplyv na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky v súlade s európskymi normami, ktoré sú súčasťou systému slovenských technických noriem," reagovala hovorkyňa spoločnosti Eva Žgravčáková.

Vyšší bezpečnostný štandard na D1

Osadením betónových zvodidiel na miestach, kde boli doteraz oceľové, dostane podľa jej slov vyše 100 km diaľnice D1 vyšší bezpečnostný štandard s úrovňou zachytenia H3.

"Rovnako sa zvýši úroveň zachytenia na viac ako 60 km rýchlostnej cesty R1, kde novo osádzané stredové oceľové zvodidlá majú úroveň zachytenia H2," opísala.

Na starších úsekoch, kde boli osádzané zvodidlá len na miestach určených normou platnou v čase výstavby, budú podľa Žgravčákovej doplnené zvodidlá aj na miestach vyžadovaných v súčasnosti platnou normou.

"Súčasťou osádzania zvodidiel na krajniciach je aj samotná úprava krajníc, aby bola dosiahnutá požadovaná účinnosť novo osádzaných zvodidiel," dodala.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  3. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  4. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. Leto nekončí!
  7. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  10. Už aj seniori presadajú do SUV
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 597
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 488
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 360
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 788
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 288
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 142
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 084
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 081
  9. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 900
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 645

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

KOMENTÁRE

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

AUTO

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Neprehliadnite tiež

Domov

Na letisku v Bratislave nahlásil anonym bombu, išlo o falošný poplach

Letisko prezreli policajti aj pyrotechnici.

Domov

Nechcú dať očkovať svoje deti. Na nete sa radia, ktorý lekár ich za to nenahlási

Za odmietnutie očkovania je pokuta 331 eur. Vlani ich hygienici udelili 690 za vyše 39-tisíc eur.

Domov

Dcéru našla v nemocnici so zlomenou nohou. Tvrdia, že to si urobila sama

Po odbere krvi ostala mesačnej Liliane modrina na päte a zlomená stehenná kosť.

Domov

Klus sa s Focusom nedohodol, prieskum preverí asociácia agentúr

Kandidát na župana Martin Klus a šéf agentúry Focus Martin Slosiarik si vymieňajú odkazy na facebooku.