BRATISLAVA. Do systému duálneho vzdelávania sa od nového školského roka zatiaľ prihlásilo 468 žiakov.
Na dnešnej tlačovej besede to povedal koordinátor zamestnávateľov združených v Rade vlády pre odborné vzdelávanie a prípravu Július Hron s tým, že títo žiaci už podpísali zmluvu s podnikom.
Zamestnávatelia, ktorí od nového školského roka vstupujú do duálneho systému, však stále môžu komunikovať s nastupujúcimi žiakmi a uzatvárať s nimi dohody o spolupráci.
Konečný počet žiakov, nastupujúcich do duálneho vzdelávania v stredných školách, teda zatiaľ stále nie je známy.

Nový model smerovania žiakov
Zamestnávatelia dnes hovorili aj o plánovanej transformácii odborného vzdelávania.
"Hovoríme o celkovej zmene myslenia. Doteraz si žiaci a ich rodičia vyberali odbor a školu, keď sa rozhodovali o svojej budúcnosti," hovorí Igor Patráš z Republikovej únie zamestnávateľov
"Transformáciou vzdelávania chceme žiakov motivovať, aby rozmýšľali nad svojím povolaním u konkrétneho zamestnávateľa už v základnej škole. Strednú školu im potom určí priamo podnik, s ktorým podpíšu zmluvu," objasňuje základnú ideu.
Július Hron priblížil priority transformácie s tým, že cieľom je napríklad zosúladiť Národnú sústavu kvalifikácii a Národnú sústavu povolaní s obsahom študijných a profesijných odborov v školách.
Súčasťou vízie transformácie do roku 2020 je napríklad aj zosúladiť ponuku vzdelávacích kapacít s potrebami trhu práce a vývojom demografickej krivky.
Vízia sa týka aj nového modelu smerovania žiaka základnej školy k povolaniu. Ako povedal Hron, je dôležité, aby žiaci končiaci základnú školu už vedeli, čo chcú v živote robiť.
Následne by si mohli voliť strednú školu, kde by už získavali odbornosť pre svoju vysnívanú prácu.

Najviac miest ponúkli v strojárenstve
Do roku 2020 chcú vytvoriť podmienky na profesionálne sprevádzanie žiakov základných škôl prostredníctvom profesijných sprievodcov a vytvoriť tak prostredie pre orientáciu žiakov na povolanie.
Pre duálne vzdelávanie certifikovali pre budúci školský rok celkovo 117 zamestnávateľov, ktorí spoločne ponúkli žiakom 1 448 miest v duálnom systéme stredoškolskej odbornej výučby v 37 rôznych odboroch.
Žiak alebo jeho zákonný zástupca musia podpísať so zamestnávateľom dohodu o vzdelávaní najneskôr do 31. augusta.
Najviac učebných miest v duálnom vzdelávaní ponúkli zamestnávatelia v nasledujúcom školskom roku v strojárskom odvetví, kde vytvoria 552 miest.
Nasleduje odvetvie autoopravárenstva s 301 vytvorenými miestami, elektrotechniky s 244 miestami, obchodu a cestovného ruchu so 108 vytvorenými miestami a drevospracujúceho priemyslu so 100 učebnými miestami.
Zamestnávatelia budú mať nárok na úľavy
Žiak, ktorý bude pracovať v rámci duálneho vzdelávania na praktickom vyučovaní, bude dostávať za svoju prácu odmenu.
Za každú hodinu bude odmena 50 až 100 percent z hodinovej minimálnej mzdy, čiže od 1,09 eura do 2,18 eura. Žiakovi bude môcť zamestnávateľ navyše poskytovať podnikové štipendium, ktoré bude tvoriť mesačne najviac štvornásobok sumy životného minima na dieťa, čiže 361,68 eura.
Žiak, ktorý sa bude pripravovať na povolanie v študijnom alebo v učebnom odbore zaradenom do zoznamu odborov s nedostatočným počtom absolventov pre potreby trhu práce, bude dostávať každý mesiac aj motivačné štipendium zo štátneho rozpočtu.
Pri priemernom prospechu žiaka do 1,8 bude tvoriť 65 percent zo sumy životného minima, pri prospechu od 1,8 do 2,4 to bude 45 percent zo životného minima a pri priemere od 2,4 do 3,0 bude tvoriť 25 percent zo životného minima.
V systéme duálneho vzdelávania sa žiak pripravuje na výkon povolania či odborných činností podľa konkrétnych potrieb a požiadaviek zamestnávateľa.
Zamestnávatelia okrem toho, že si budú pripravovať študentov podľa svojich potrieb, budú mať nárok na daňové úľavy.
"My očakávame, že celkový dopad daňových úľav na štátny rozpočet do roku 2018 môže byť 26 až 27 miliónov eur. Tieto peniaze nám budú chýbať v rozpočte, ale efekt, že tu bude kontakt medzi praxou a vzdelávaním, je obrovský," povedal 1. apríla predseda vlády Robert Fico a označil zákon za prelomový.

Inšpiráciou pre ministerstvo školstva pri príprave zákona boli pozitívne skúsenosti s duálnym vzdelávaním v Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku.
Novým zákonom ministerstvo reaguje na meniace sa potreby trhu práce. Zabezpečiť to chcú úzkou spoluprácou odborných škôl so všetkými zainteresovanými subjektmi, a to so štátnou správou, územnou samosprávou, zamestnávateľmi, stavovskými a profesijnými organizáciami a zástupcami zamestnancov.