BRATISLAVA. Vo štvrtok 18. júna predniesol prezident Andrej Kiska v Národnej rade Slovenskej republiky správu o stave republiky po roku jeho činnosti v úrade.
Značnú časť správy venoval vzdelávaniu detí z chudobného prostredia rómskych komunít.
„Už do základných škôl nám vstupujú deti, ktoré sa nikdy nedostanú zo začarovaného kruhu zlých sociálnych pomerov, a naše školy nie sú pripravené vyrovnať tieto nevýhody,“ uviedol vo svojej správe Andrej Kiska.
Podľa prezidenta je súčasný stav nášho školstva obrazom toho, ako bude naša krajina vyzerať o desať alebo dvadsať rokov. Tí, ktorí dnes sú študentmi, začnú pracovať a riadiť našu krajinu, uviedol.
Školstvo je nositeľom zmeny
„Nemali by sme sa zmieriť s tým, že delenie na dobrých a zlých žiakov sa veľakrát začne hneď ich nástupom do prvej triedy. Dnes sa už systém vzdelávania na základných školách nemôže spoliehať na to, že tí slabší učivo dobehnú doma a s rodičmi,“ uviedol prezident Kiska vo svojom prejave.
Práve na základných školách máme šancu pomôcť novým generáciám Rómov. Deťom z rómskych osád nie je schopné pomôcť so vzdelávaním rodinné zázemie, uviedol.
„Ak hovoríme o hľadaní perspektívneho a trváceho riešenia zlej sociálnej situácie Rómov, tak práve školstvo je odpoveď. Prihováram sa za povinnú predškolskú prípravu, aby tieto deti nevstupovali do prvej triedy so spoločenským hendikepom, ktorého sa už nikdy nezbavia,“ povedal prezident.
Prezidentov prejav o stave spoločnosti si v parlamente vypočul prem iér Robert Fico, členovia vlády a poslanci. Foto Gabriel Kuchta
Viac slobody pre učiteľa
Prezident považuje za dôležité zvýšiť spoločenský status učiteľa jeho výraznejšou podporou. Navrhuje viac investovať do učiteľského povolania, aby toto povolanie nebola druhá voľba z ekonomických dôvodov.
Prihovára sa za podporu väčšej slobody učiteľov ich ďalším vzdelávaním. Investície navrhuje zamerať aj na zlepšenie riadenia škôl.
„Celé školstvo a to základné zvlášť stojí na osobnosti učiteľa. Nie moderné budovy alebo počítače rozhodnú o kvalite nášho školstva, ale je to učiteľ. Musíme vrátiť postaveniu učiteľa jeho hodnotu v spoločnosti, ktorú má mať. Aby sa za učiteľov hlásili tí najlepší, aby byť učiteľom bolo cťou, aby bolo vyhľadávaným atraktívnym povolaním.“
Kiska: Dajme všetkým deťom rovnakú šancu
„Sedem rokov máme školský zákon, ktorý mal zvýšiť kvalitu a rovnosť prístupu detí k vzdelávaniu. Rozpočet pre základné a stredné školy rastie. Doterajším vládam a parlamentom teda určite nechýbala snaha zlepšovať vzdelávanie na Slovensku,“ povedal prezident Kiska.
Napriek týmto skutočnostiam, ktoré prezident uviedol, musí Slovensko v júni 2015 presvedčiť Európsku komisiu o zavedení antidiskriminačných opatrení v školstve a znížiť počet rómskych žiakov v špeciálnych základných školách.
Ministerstvo školstva vytvorilo návrh konkrétnych legislatívnych opatrení, ktoré sprísnia diagnostiku a procesy preraďovania žiakov do špeciálnej školy či triedy.
Navrhované opatrenia ocenil splnomocnenec vlády pre rómske komunity Peter Pollák. Za nedostatok návrhu považoval P. Pollák chýbajúce legislatívne opatrenie na zavedenie povinného predprimárneho vzdelávania detí od troch rokov zo sociálne znevýhodneného prostredia.

Beata
Balogová
