Bratislava 19. januára (TASR)- Neslušné správanie sa pracovníkov orgánov verejnej správy k občanom patrí medzi časté podnety, ktoré prichádzajú na verejného ochrancu práv (VOP).
Často sa stáva, že občana posielajú od dverí k dverám a jeho vec sa dá pritom vyriešiť veľmi jednoducho u jedného pracovníka, povedal pre TASR ombudsman Pavel Kandráč. Zámerom kancelárie VOP je preto dosiahnuť nápravu v správaní orgánov verejnej správy, aby si "uvedomili, že sú tu pre občana a nie občan pre nich". Ďalšou prioritou Kandráča je obmedziť podania slovenských občanov na Európsky súd pre ľudské práva v Štrasburgu. Občanov chce vychovávať k dodržiavaniu práva a právnych predpisov a takisto vysvetľovať im kompetencie svojho úradu.
Služby ombudsmana už môžu občania využiť aj v niektorých regiónoch. Pracovníci kancelárie VOP sú k dispozícii v Trenčíne prvú stredu v mesiaci a v Žiline prvý štvrtok.
Na verejného ochrancu práv sa môže obrátiť každý, kto sa domnieva, že pri konaní, rozhodovaní alebo nečinnosti orgánu verejnej správy boli porušené základné práva a slobody v rozpore s právnym poriadkom alebo princípmi demokratického právneho štátu. Pôsobnosť VOP sa vzťahuje na orgány štátnej správy, orgány územnej samosprávy, právnické a fyzické osoby, ktoré podľa osobitného zákona rozhodujú o právach a povinnostiach fyzických osôb v oblasti verejnej správy.
Pôsobnosť VOP sa nevzťahuje na NR SR, prezidenta SR, vládu SR, Ústavný súd SR, Najvyšší kontrolný úrad SR, spravodajské služby, na rozhodovacie právomoci vyšetrovateľov Policajného zboru, prokuratúru a na súdy s výnimkou štátnej správy súdov a dôvodov predpokladajúcich disciplinárne previnenie sudcu. Pôsobnosť VOP sa nevzťahuje tiež na veci operačnej a mobilizačnej povahy.
VOP koná na základe podnetu fyzickej či právnickej osoby alebo z vlastnej iniciatívy. Podnet, v ktorom jeho podávateľ neuvádza svoje meno, priezvisko a adresu (právnická osoba svoj názov a sídlo), je anonymný a taký nemusí VOP vybavovať. Z podnetu musí byť zrejmé, akej veci sa týka a čoho sa podávateľ podnetu domáha. Podnet možno podať písomne, telegraficky, telefaxom alebo elektronickou poštou.