BRATISLAVA. Centrum podpory Elektronického kontraktačného systému (EKS) riešilo doteraz takmer 13-tisíc požiadaviek jeho účastníkov.
Z toho necelých 8300 bolo telefonických a 4700 emailových podnetov. Pri hodnotení prvého roka fungovania to vyčíslil hovorca Slovak Telekomu Martin Vidan.
Firma je popri Anasoft a TASR jedným z troch členov konzorcia zabezpečujúceho prevádzku systému.
Najviac útokov prišlo zo Spojených štátov
Celý systém je podľa neho uložený v dátových centrách spoločnosti, ktorá zabezpečuje výpočtový výkon, softvérovú infraštruktúru, konektivitu aj jeho bezpečnosť.
"V priebehu roka sme zaznamenali takmer 30-tisíc pokusov o kybernetický útok na systém, ani jeden z nich nebol úspešný," zdôraznil Vidan. Najviac, približne pätina útokov smerovala z IP adries registrovaných v USA.
Portál systému sa podľa výkonného riaditeľa Anasoft Stanislava Čekovského neustále vyvíja a zdokonaľuje.
"V čase nábehu začiatkom tohto roka sme často dávali nové verzie, ktoré vyplývali z dobudovávania funkcionality," pripomenul.
Obchodné podmienky dopĺňajú
Ako príklad aktuálneho vylepšenia funkcií uviedol možnosť pre objednávateľov neuskutočniť obchod v prípade, že sa prihlási len jeden uchádzač, ktorá funguje od 1. júna tohto roka.
V rovnakom čase vzniklo aj špecifické doplnenie obchodných podmienok pre obstarávanie dodávok elektriny a plynu.
"Vzniklo to na základe podnetov dodávateľov týchto komodít. Je o to na Elektronickom trhovisku záujem, ale zároveň je tu aj problém istého rozporu s reguláciou. Urobili sme doplnok obchodných podmienok Elektronického trhoviska," povedal Čekovský.
"Od 1. júna sa na ich základe udialo už 10 obchodov, keď sa to osvedčí, predpokladáme, že to bude pre objednávateľov zaujímavé," priblížil.
Podobné úpravy obchodných podmienok pre komodity, ktoré vyžadujú špeciálny režim, predpokladá pritom aj do budúcnosti.