BRATISLAVA. Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí opätovne zdôrazňuje, že aktualizovaný druhý stupeň cestovného odporúčania pre Turecko nemení doterajší dlhodobo platný upozornenia.
Rezort dodáva, že upozornenie o zvážení ciest sa netýka známych letných dovolenkových destinácií ako Anatalya, Alanya, Izmir, Bodrum, Kappadokia, Ankara či Istanbul.
Pohraničné regióny
Rezort zahraničia tak reaguje na niektoré alarmujúce a zavádzajúce titulky a informovanie v niektorých slovenských médiách v súvislosti s cestovným odporúčaním pre Turecko. Vyhlásenie rezortu agentúre SITA sprístupnil hovorca ministerstva Peter Stano.
Odporúčanie zvážiť nevyhnutnosť cestovania sa týka len pohraničných regiónov juhovýchodného Turecka, kde sa v dôsledku situácie v susednej Sýrii a Iraku zvýšili bezpečnostné riziká. To sa týka miest a provincií ako napríklad Adana, Hatay, Gazi Antep či Hakkari a iných.
Ako uviedol Stano, pre slovenských turistov, ktorí v Turecku potrebujú konzulárnu asistenciu, je k dispozícii široká a stále sa zväčšujúca sieť konzulárnych pracovísk.
Okrem veľvyslanectva Slovenska v Ankare je to aj generálny konzulát v Istanbule a osem honorárnych konzulátov v jednotlivých regiónoch.
Kontakty a podrobnosti ministerstvo uvádza na stránke bit.ly/1CoOXHc. Ministerstvo tiež pripomína, že Turecko je pre slovenských dovolenkárov posledné roky čoraz obľúbenejšou turistickou destináciou a na základe dohody vlád oboch krajín z augusta 2013 môžu občania Slovenska cestovať do Turecka bez víz.
"Cestovné odporúčania rezortu zahraničia sú informácie, ktoré upozorňujú na relatívnu bezpečnosť cestovania a na rýchle a závažné zmeny, ktoré ich môžu ovplyvniť. Ich publikovaniu predchádza vyhodnotenie situácie zastupiteľskými úradmi akreditovanými v danej krajine a bezpečnostnými zložkami, ako aj konzultácie s partnermi v rámci EÚ," informoval Stano.
Informovanosť občanov
Cieľom cestovných odporúčaní je snaha informovať občanov o nebezpečenstve, ktoré im hrozí pri cestovaní do príslušnej krajiny či regiónu.
Podľa hovorcu rezortu diplomacie sa každou zmenou cestovného upozornenia ministerstvo zahraničných vecí snaží uľahčiť občanom Slovenskej republiky urobiť kvalifikované rozhodnutie o konkrétnej ceste do vybranej krajiny s cieľom predísť zbytočným komplikáciám, nepríjemnostiam a mimoriadnym udalostiam.
Cestovné odporúčania, ktoré rezort vydáva, však nezakladajú nárok občanov Slovenska na vrátenie poplatkov, ktoré vyplývajú len z uzavretého zmluvného vzťahu medzi cestujúcim občanom a cestovnou kanceláriou.
Kúpa zájazdu je dvojstranným zmluvným aktom medzi cestovnou kanceláriou a občanom, ktorý sa riadi ustanoveniami a podmienkami príslušnej zmluvy
. "Ministerstvo zahraničných vecí do tohto zmluvného vzťahu nijako nezasahuje," upozornil hovorca a dodal, že rozhodnutie, či vrátiť, alebo nevrátiť peniaze občanom, ktorí si zájazd kúpili, je výlučne v kompetencii cestovnej kancelárie.