Dohrou havárie stíhačiek je i prepúšťanie a odvolanie zodpovedných z funkcíí

Bratislava 22. januára (TASR)- Pri leteckých nehodách v slovenskej armáde - havárii dvoch stíhačiek MiG-29 ako i vrtuľníka Mi-17 zlyhal ľudský faktor, ...

Bratislava 22. januára (TASR)- Pri leteckých nehodách v slovenskej armáde - havárii dvoch stíhačiek MiG-29 ako i vrtuľníka Mi-17 zlyhal ľudský faktor, pričom boli porušené zásady bezpečnosti.

Vyplýva to zo záverov odbornej vyšetrovacej komisie, ktoré dnes zverejnil náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl SR Milan Cerovský. Z vyšetrovania vyplýva, že zodpovední funkcionári nevenovali dostatočnú pozornosť leteckému výcviku, jednotlivým druhom zabezpečenia a riadenia lietania. Po realizácii opatrení na skvalitnenie leteckého výcviku a odstránení nedostatkov zistených pri vyšetrovaní nehôd povolil Cerovský od utorka letecký výcvik vo vzdušných silách.

Pri nehode stíhačiek z novembra minulého roku, pri ktorej zahynul jeden z pilotov, bola prekročená povolená rýchlosť zblíženia lietadla stíhača s lietadlom - cieľom. Takisto nebola dodržaná minimálna vzdialenosť letu a výškový rozstup medzi lietadlami. Piloti nedostali od orgánov riadenia leteckej prevádzky rozkaz na zväčšenie vzdialenosti medzi lietadlami.

Vyšetrovacia komisia zistila, že systém organizovania prípravy na lietanie ako i rozboru medzi letmi a kontrolnej činnosti hlavných funkcionárov leteckej základne na vykonávaní leteckého výcviku bol nedostačujúci. V riadení letovej prevádzky boli porušené zásady bezpečnosti a nebola zabezpečená dôsledná súčinnosť v príprave pilotov a orgánov riadenia letovej prevádzky.

Trestno-právnym riešením nehody sa bude zaoberať vojenský prokurátor. Cerovský a veliteľ vzdušných síl Jozef Dunaj vyvodili z havárie personálne postihy, pričom jedného človeka prepustili zo služobného pomeru, troch odvolali z funkcie. Ďalším desiatim určili disciplinárne a finančné postihy. Jeden odišiel do zálohy na vlastnú žiadosť.

Pri leteckej nehode vrtuľníka MI-17, ktorá sa stala 24. decembra 2002 v Bosne a Hercegovine, neboli dodržané zásady prípravy a plánovania letu. Príčinou nárazu vrtuľníka do stožiaru elektrického vedenia bolo tiež neprispôsobenie sa aktuálnym poveternostným podmienkam počas vykonania letu. Nedostatkom bolo aj zníženie plánovanej výšky na trati letu pod minimálnu bezpečnostnú výšku vzhľadom na profil terénu a prekážky. Ďalšie vyšetrovanie bude pokračovať po zlepšení zdravotného stavu posádky. Veliteľ vzdušných síl navrhol aj vo vrtuľníkovej jednotke mierových síl SFOR prijať personálne opatrenia.

Zo záverov vyšetrovania vyplýva, že vo vzdušných silách sa treba zamerať na dodržiavanie zásad bezpečnosti pri vykonávaní leteckého výcviku, osobnú prípravu pilotov a riadenie leteckého výcviku. Potrebné je tiež zvýšiť osobnú zodpovednosť funkcionárov zodpovedných za letecký výcvik, jeho zabezpečenie a riadenie letovej prevádzky. Predpokladá sa tiež pravidelné a náročné vyhodnocovanie letov každého pilota, kontrolná činnosť hlavnými funkcionármi vzdušných síl a leteckých základní. Treba tiež prehodnotiť úroveň technického stavu lietadiel a vybavenia a prijať technické riešenia na zabránenie zlyhania leteckej techniky a cesty na jej modernizáciu v súlade s potrebami OS SR.

TASR informácie poskytol hovorca rezortu obrany František Kašický. *mab som NNNN

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 674
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 327
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 806
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 12 267
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 235
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 666
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 987
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 581
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 754
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 359

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Západné Slovensko môžu večer zasiahnuť búrky s krúpami

S búrkami môžu byť spojené krátkodobé ale intenzívne lejaky.

Hlavné mesto spúšťa kampaň Zelená Bratislava

Kampaň povzbudzuje ľudí k zodpovednejšiemu správaniu sa v prírode.

Skelety pri rieke: Úrad vydal stavebné povolenie, ešte nie je právoplatné

Investor pred jedenástimi rokmi s bytmi nepočítal. Stavať chcel obchodno-zábavné centrum.

Ružinovčania protestujú proti dostavbe administratívnej budovy

Žiadajú pozastavenie stavebného povolenia.