Dohrou havárie stíhačiek je i prepúšťanie a odvolanie zodpovedných z funkcíí

Bratislava 22. januára (TASR)- Pri leteckých nehodách v slovenskej armáde - havárii dvoch stíhačiek MiG-29 ako i vrtuľníka Mi-17 zlyhal ľudský faktor, ...

Bratislava 22. januára (TASR)- Pri leteckých nehodách v slovenskej armáde - havárii dvoch stíhačiek MiG-29 ako i vrtuľníka Mi-17 zlyhal ľudský faktor, pričom boli porušené zásady bezpečnosti.

Vyplýva to zo záverov odbornej vyšetrovacej komisie, ktoré dnes zverejnil náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl SR Milan Cerovský. Z vyšetrovania vyplýva, že zodpovední funkcionári nevenovali dostatočnú pozornosť leteckému výcviku, jednotlivým druhom zabezpečenia a riadenia lietania. Po realizácii opatrení na skvalitnenie leteckého výcviku a odstránení nedostatkov zistených pri vyšetrovaní nehôd povolil Cerovský od utorka letecký výcvik vo vzdušných silách.

Pri nehode stíhačiek z novembra minulého roku, pri ktorej zahynul jeden z pilotov, bola prekročená povolená rýchlosť zblíženia lietadla stíhača s lietadlom - cieľom. Takisto nebola dodržaná minimálna vzdialenosť letu a výškový rozstup medzi lietadlami. Piloti nedostali od orgánov riadenia leteckej prevádzky rozkaz na zväčšenie vzdialenosti medzi lietadlami.

Vyšetrovacia komisia zistila, že systém organizovania prípravy na lietanie ako i rozboru medzi letmi a kontrolnej činnosti hlavných funkcionárov leteckej základne na vykonávaní leteckého výcviku bol nedostačujúci. V riadení letovej prevádzky boli porušené zásady bezpečnosti a nebola zabezpečená dôsledná súčinnosť v príprave pilotov a orgánov riadenia letovej prevádzky.

Trestno-právnym riešením nehody sa bude zaoberať vojenský prokurátor. Cerovský a veliteľ vzdušných síl Jozef Dunaj vyvodili z havárie personálne postihy, pričom jedného človeka prepustili zo služobného pomeru, troch odvolali z funkcie. Ďalším desiatim určili disciplinárne a finančné postihy. Jeden odišiel do zálohy na vlastnú žiadosť.

Pri leteckej nehode vrtuľníka MI-17, ktorá sa stala 24. decembra 2002 v Bosne a Hercegovine, neboli dodržané zásady prípravy a plánovania letu. Príčinou nárazu vrtuľníka do stožiaru elektrického vedenia bolo tiež neprispôsobenie sa aktuálnym poveternostným podmienkam počas vykonania letu. Nedostatkom bolo aj zníženie plánovanej výšky na trati letu pod minimálnu bezpečnostnú výšku vzhľadom na profil terénu a prekážky. Ďalšie vyšetrovanie bude pokračovať po zlepšení zdravotného stavu posádky. Veliteľ vzdušných síl navrhol aj vo vrtuľníkovej jednotke mierových síl SFOR prijať personálne opatrenia.

Zo záverov vyšetrovania vyplýva, že vo vzdušných silách sa treba zamerať na dodržiavanie zásad bezpečnosti pri vykonávaní leteckého výcviku, osobnú prípravu pilotov a riadenie leteckého výcviku. Potrebné je tiež zvýšiť osobnú zodpovednosť funkcionárov zodpovedných za letecký výcvik, jeho zabezpečenie a riadenie letovej prevádzky. Predpokladá sa tiež pravidelné a náročné vyhodnocovanie letov každého pilota, kontrolná činnosť hlavnými funkcionármi vzdušných síl a leteckých základní. Treba tiež prehodnotiť úroveň technického stavu lietadiel a vybavenia a prijať technické riešenia na zabránenie zlyhania leteckej techniky a cesty na jej modernizáciu v súlade s potrebami OS SR.

TASR informácie poskytol hovorca rezortu obrany František Kašický. *mab som NNNN

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  2. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  5. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  6. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  7. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  8. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  9. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  10. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 193
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 604
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 553
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 445
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 264
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 846
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 337
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 703
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 948
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 564

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Kiska: Rakúsko je našim silným partnerom a jedným z najdôležitejších investorov

Prezident pripomenul, že rakúske banky príchodom na Slovensko prispeli k tomu, že náš bankový sektor je stabilný.

Špeciálny prokurátor s Gorilou stále nepohol, hoci predpovedal inak

Bývalý šéf vyšetrovacieho tímu Gorila Marek Gajdoš pred odchodom obvinil dvoch ľudí, obžalovaní zatiaľ nie sú.

Propaganda a hoaxy majú rozdeliť ľudí, lži už začali pokutovať (debata SME)

Slovensko je náchylnejšie uveriť proruskej propagande, podľa odborníkov na dezinformácie tu prevláda sentiment aj časť ruskej identity v histórii.

Pohotovosti majú byť otvorené len do jedenástej večer

Pohotovosti majú byť v každom okresnom meste. Tých je 79. Oproti súčasnému stavu sa tak ich počet veľmi nezníži, ako chcel pôvodne Drucker.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop