Cyklokoalícia navrhuje zrušenie povinných prilieb a ďalšie zmeny

Cyklokoalícia zorganizovala podanie hromadnej pripomienky k zmenám pripravovaným ministerstvom vnútra.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Zákon o cestnej premávke ani jeho pripravovaná novela nerieši súčasné problémy bezpečnosti cestnej premávky v mestách. Tvrdí to občianske združenie Cyklokoalícia.

Mimovládna organizácia zorganizovala v spolupráci s odborníkmi a aktivistami podanie hromadnej pripomienky k zmenám pripravovaným ministerstvom vnútra. Tvrdí, že jej ide o zlepšenie bezpečnosti detí, chodcov, cyklistov a verejnej hromadnej dopravy. K tomu má napomôcť desať zmien, ktoré navrhla.

Bezpečnosť pred dopravou

Aktivisti požadujú, aby mala bezpečnosť prioritu nad plynulosťou dopravy. Chce preto zaviesť povinný odstup vozidiel podľa ich rýchlosti.

Nedodržiavanie bezpečných odstupov je dôvodom skoro štvrtiny nehôd, preto navrhujeme sprísniť legislatívu tak, aby minimálne odstupy boli definované a aj vynútiteľné, uviedol prezident občianskeho združenia Peter Netri.

Pokuty v obytných zónach

V Cyklokoalícii sú presvedčení, že vodiči by mali platiť vyššie pokuty za prekročenie rýchlosti v obytných zónach.

Súčasné nastavenie, podľa ktorého napríklad dvojnásobné prekročenie rýchlosti na takýchto miestach predstavuje pokutu 66 eur, vôbec nezodpovedá nebezpečnosti konania vodičov motorových vozidiel, keďže pravdepodobnosť smrteľného úrazu chodca sa zvyšuje rádovo 50-násobne, odôvodnil Netri.

Parkovanie v boxoch

Organizácia tretieho sektora sa zasadzuje za okresanie možnosti parkovania a jazdy áut po chodníkoch. Parkovanie by podľa jej predstáv malo byť možné iba vo vyznačených boxoch.

Je tiež za zavedenie objektívnej zodpovednosti v prípade ignorovania predpisov o priorite hromadnej dopravy.

Formálne podľa legislatívy má MHD prednosť pred individuálnou automobilovou dopravou, prax však zaostáva za legislatívou, upozorňuje.

Otázka prednosti

Cyklisti by podľa Cyklokoalície mali mať prednosť na priechodoch pre cyklistov. V súčasnosti je totiž ich prednosť nejasná. Aktivisti chcú i to, aby v koridore pre cyklistov platil zákaz zastavenia, keďže tu stojace vozidlá výrazne znižujú bezpečnosť zraniteľných účastníkov cestnej premávky.

Zrušenie povinnosti nosiť prilbu

Signatári hromadnej pripomienky žiadajú zrušenie povinných prilieb pre cyklistov. Výskumy dokazujú, že jediný jednoznačný efekt povinných prilieb je v znížení počtu cyklistov, odôvodňuje prezident Cyklokoalície.

Podľa neho iba šesť krajín Európskej únie zaviedlo túto povinnosť. Krajiny EÚ s najmenšou nehodovosťou cyklistov, ako Holandsko a Dánsko, nemajú prilby povinné.

Ďalšie požiadavky

Znížiť by sa mali i ďalšie požiadavky voči cyklistom. Bicykel musí byť vybavený reflexnými prvkami a osvetlením. Je teda prebytočné a nezmyselné vyžadovať, aby cyklista mal na sebe ďalší reflexný bezpečnostný odev alebo prvky, doplnil Netri.

Novelu zákona o cestnej premávke, ktorá zároveň upravuje zákon o priestupkoch, predložilo ministerstvo vnútra do medzirezortného pripomienkového konania na konci júna.

Prináša zmeny v tzv. objektívnej zodpovednosti držiteľa vozidla, úpravu pokút za prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti, povinné prilby pre deti prepravované na cyklosedačke a na bicykli pevne spojenom tyčou s vodiacim bicyklom, či zmenu podmienok odhlásenia vozidla a ďalšie zmeny.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 726
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 185
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 310
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 163
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 620
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 500
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 788
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 626
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 920
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 005

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

21. výročie vraždy Róberta Remiáša si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti, ktorí organizovali Veľký protikorupčný pochod.

Neprehliadnite tiež

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

21. výročie vraždy Róberta Remiáša si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti, ktorí organizovali Veľký protikorupčný pochod.

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

PRÍBEHY PAMÄTNÍKOV OD POST BELLUM

Milan Lasica: Dobre sa na tom smeje, ale žiť v tom nebolo veselé

Celoživotnou ambíciou Milana Lasicu bolo stáť na javisku a povedať niečo, čomu by sa ľudia smiali.

Firma Kaliňákových ľudí, ktorú dotoval štát, skončila

Minister Robert Kaliňák v roku 2012 dohadoval štátnu pomoc pre Čiernu Horu. Zákazku potom získala firma jeho kamaráta Mareka Turčana.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop