Cyklokoalícia navrhuje zrušenie povinných prilieb a ďalšie zmeny

Cyklokoalícia zorganizovala podanie hromadnej pripomienky k zmenám pripravovaným ministerstvom vnútra.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Zákon o cestnej premávke ani jeho pripravovaná novela nerieši súčasné problémy bezpečnosti cestnej premávky v mestách. Tvrdí to občianske združenie Cyklokoalícia.

Mimovládna organizácia zorganizovala v spolupráci s odborníkmi a aktivistami podanie hromadnej pripomienky k zmenám pripravovaným ministerstvom vnútra. Tvrdí, že jej ide o zlepšenie bezpečnosti detí, chodcov, cyklistov a verejnej hromadnej dopravy. K tomu má napomôcť desať zmien, ktoré navrhla.

Bezpečnosť pred dopravou

Aktivisti požadujú, aby mala bezpečnosť prioritu nad plynulosťou dopravy. Chce preto zaviesť povinný odstup vozidiel podľa ich rýchlosti.

Nedodržiavanie bezpečných odstupov je dôvodom skoro štvrtiny nehôd, preto navrhujeme sprísniť legislatívu tak, aby minimálne odstupy boli definované a aj vynútiteľné, uviedol prezident občianskeho združenia Peter Netri.

Pokuty v obytných zónach

V Cyklokoalícii sú presvedčení, že vodiči by mali platiť vyššie pokuty za prekročenie rýchlosti v obytných zónach.

Súčasné nastavenie, podľa ktorého napríklad dvojnásobné prekročenie rýchlosti na takýchto miestach predstavuje pokutu 66 eur, vôbec nezodpovedá nebezpečnosti konania vodičov motorových vozidiel, keďže pravdepodobnosť smrteľného úrazu chodca sa zvyšuje rádovo 50-násobne, odôvodnil Netri.

Parkovanie v boxoch

Organizácia tretieho sektora sa zasadzuje za okresanie možnosti parkovania a jazdy áut po chodníkoch. Parkovanie by podľa jej predstáv malo byť možné iba vo vyznačených boxoch.

Je tiež za zavedenie objektívnej zodpovednosti v prípade ignorovania predpisov o priorite hromadnej dopravy.

Formálne podľa legislatívy má MHD prednosť pred individuálnou automobilovou dopravou, prax však zaostáva za legislatívou, upozorňuje.

Otázka prednosti

Cyklisti by podľa Cyklokoalície mali mať prednosť na priechodoch pre cyklistov. V súčasnosti je totiž ich prednosť nejasná. Aktivisti chcú i to, aby v koridore pre cyklistov platil zákaz zastavenia, keďže tu stojace vozidlá výrazne znižujú bezpečnosť zraniteľných účastníkov cestnej premávky.

Zrušenie povinnosti nosiť prilbu

Signatári hromadnej pripomienky žiadajú zrušenie povinných prilieb pre cyklistov. Výskumy dokazujú, že jediný jednoznačný efekt povinných prilieb je v znížení počtu cyklistov, odôvodňuje prezident Cyklokoalície.

Podľa neho iba šesť krajín Európskej únie zaviedlo túto povinnosť. Krajiny EÚ s najmenšou nehodovosťou cyklistov, ako Holandsko a Dánsko, nemajú prilby povinné.

Ďalšie požiadavky

Znížiť by sa mali i ďalšie požiadavky voči cyklistom. Bicykel musí byť vybavený reflexnými prvkami a osvetlením. Je teda prebytočné a nezmyselné vyžadovať, aby cyklista mal na sebe ďalší reflexný bezpečnostný odev alebo prvky, doplnil Netri.

Novelu zákona o cestnej premávke, ktorá zároveň upravuje zákon o priestupkoch, predložilo ministerstvo vnútra do medzirezortného pripomienkového konania na konci júna.

Prináša zmeny v tzv. objektívnej zodpovednosti držiteľa vozidla, úpravu pokút za prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti, povinné prilby pre deti prepravované na cyklosedačke a na bicykli pevne spojenom tyčou s vodiacim bicyklom, či zmenu podmienok odhlásenia vozidla a ďalšie zmeny.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 820
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 717
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 150
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 325
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 068
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 050
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 547
  8. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 546
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 081
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 661

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy, ktoré podporilo ministerstvo školstva, aby sa venovali vývoju a inováciám, nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

KOMENTÁRE

Minister Plavčan už dávno nemal existovať

Na znôšku legislatívnych náhod sa už nemôže pozerať ani koalícia.

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.