Bratislava 23. januára (TASR) - Prvých sto dní pôsobenia vo funkcii bolo pre šéfa rezortu školstva Martina Fronca v prvom rade náročných a vyčerpávajúcich, a riadenie rezortu v ňom zatiaľ nevyvoláva pocit spokojnosti.
"Pokiaľ nemám výsledky, nemôžem byť spokojný, a za tých sto dní sa nepodarilo a ani nedalo urobiť všetko potrebné," povedal v rozhovore pre TASR. Nominant KDH si uvedomuje, že funkcia je dočasná, za dôležité preto považuje to, aby zostal "normálnym človekom". Poznamenal, že vedenie rezortu do veľkej miery obmedzuje zákon o štátnej službe, ktorý predovšetkým v personálnych a finančných otázkach nedáva ministrovi nástroje na riadenie a zväzuje mu ruky. Prekážkou v uskutočňovaní reforiem je podľa neho odmietavý postoj slovenskej verejnosti k zmenám. Myslí si, že ľudia pri zavádzaní reforiem hľadajú skôr negatíva.
Prioritou ďalších 100 dní, ktoré ministra čakajú, je vypracovať návrh novely zákona o vysokých školách. Novelu, ktorá prináša čiastočné spoplatnenie dennej i externej formy vysokoškolského štúdia, chce Fronc na rokovanie vlády predložiť najneskôr v marci. Hlavným zámerom je uskutočniť reformu regionálneho školstva v duchu myšlienky škola pre žiaka a pre študenta.
Koaličná kríza, ktorú vyvolala strata dôvery Aliancie nového občana voči SDKÚ a KDH, podľa Fronca nenarušila vzťahy s nominantom ANO, štátnym tajomníkom ministerstva školstva Františkom Tóthom. Predpokladá, že "kríza vyšumí, rovnako ako iné, ktoré vznikli v minulosti a štvorkoalícia pôjde ďalej".
Šéf rezortu školstva schválil za prvých sto dní vyhlášku o prijímaní na dve stredné školy, ktorá umožní absolventom základných škôl uchádzať sa o štúdium na dvoch stredných školách a vydal usmernenie, podľa ktorého sa bude na vysvedčeniach uvádzať národnosť. Podarilo sa mu zredukovať počet študijných odborov z vyše tisíc na približne 300, opätovne zriadil oddelenie cirkevného a súkromného školstva, uvažuje zaviesť výučbu náboženstva a etiky na prvý stupeň základných škôl, podpísal 6. rámcový program v oblasti vedy a techniky.
ms som