Zakladateľ projektu Teach for Slovakia STANISLAV BOLEDOVIČ (38) verí, že deťom pomáhajú uspieť.
Roky ste pôsobili vo finančnom sektore, čo vzbudilo váš záujem o školstvo?
„Školstvo je v zlom stave a stále sa zhoršuje. Naše deti nebudú mať šancu uplatniť sa. Potrebujeme s tým niečo robiť.“
Vychádzate z osobných skúseností rodiča, alebo vám postačili katastrofálne výsledky testov našich žiakov?
„Zo skúseností rodiča skôr nie, pretože moje deti chodia na vynikajúcu školu. Alarmujúce sú štatistiky, najmä percento detí, ktoré nemajú prakticky žiadne vzdelanie a sú bez šancí. Takých je až 27 percent, čo je jedno z najhorších čísel v rámci krajín OECD.“
Prečo je to také zlé?
„Jedným z hlavných dôvodov je neatraktivita učiteľskej profesie, nie je o ňu záujem. Keď sa aj prihodí, že niektorí najlepší gymnazisti sa stanú učiteľmi, málokedy sa učiteľstvu venujú na sto percent. Zároveň školy, ktoré pôsobia v lokalitách, kde deti nemajú dobré rodinné a sociálne zázemie, vôbec nie sú pripravené tento fakt kompenzovať. Slovenské školy fungujú na rovnakých princípoch bez ohľadu na to, akým deťom slúžia. V zahraničí sú úspešné špeciálne prispôsobené školy, ktoré vzdelávajú deti zo sociálne znevýhodnených komunít.“
V čom sa líšia?
„Napríklad v Amerike fungujú nie päť, ale šesť dní v týždni, prázdniny majú jeden, nie dva mesiace. S týmito deťmi treba pracovať oveľa intenzívnejšie, aby dostali to, čo sa im nedostáva doma.“
Prejavila sa práca vašich učiteľov na výsledkoch či návykoch detí?
„Určite. Aj keď je veľmi skoro bilancovať, rozhovory s riaditeľmi škôl a deťmi zatiaľ potvrdzujú, že keď sa učitelia majú možnosť deťom venovať a trávia s nimi čas aj mimo vyučovania, vedú krúžky, chodia s nimi na výlety a navštevujú ich rodiny, tak si k nim deti vybudujú oveľa silnejší vzťah a majú väčšiu chuť učiť sa.“
Ako vyberáte vašich učiteľov? Majú prednosť osobnostné predpoklady?
„Aby sa niekto stal učiteľom Teach for Slovakia, nestačí, aby bol výborným pedagógom. Mnohých absolventov učiteľských smerov, ktorí sa k nám hlásia, sme nemohli vybrať. Celosvetovým kritériom je, že do programu môžeme zapojiť len ambicióznych ľudí, ktorí majú potenciál byť lídrami tejto spoločnosti.“
Prečo je najdôležitejšou vlastnosťou práve líderstvo?
„Veríme, že na to, aby sme zlepšili školstvo, nestačí úsilie učiteľov. Treba, aby sa spojili lídri mnohých iných oblastí a vyvíjali spoločné úsilie. Školstvo je veľmi otvorený systém. O jeho osude rozhodujú poslanci v parlamente, novinári tým, ako o téme informujú, verejnosť, podnikatelia a manažéri tým, aké šance dávajú deťom s rôznym sociálnym a demografickým zázemím.“
Minulý rok ste vybrali pätnásť učiteľov, tento rok desať. Prečo ich je menej?
„Máme striktné kritériá. Nemáme presné kvóty, koľko ľudí potrebujeme. Zoberieme tých, ktorí dokážu byť vynikajúcimi učiteľmi, vedia si predstaviť, že sa na dva roky presťahujú do sociálne úplne iného prostredia, než na aké sú zvyknutí.“
Pokračujú v programe všetci, ktorí začali?
„Z pätnástich, ktorí sa zapojili vlani, budú v programe pokračovať dvanásti. Vo svete je bežné, že zhruba desať až dvadsať percent učiteľov program nedokončí. Je to mimoriadne náročné, dva roky žijú v nepredstaviteľne ťažkých podmienkach. Kladú sa na nich obrovské nároky, očakávame, že budú s deťmi dosahovať dobré výsledky, čo sa im nie vždy podarí.“