SME
Nedeľa, 28. február, 2021 | Meniny má ZlaticaKrížovkyKrížovky

Cesty a diaľnice by sa mali rekonštruovať aj v noci, tvrdí SDKÚ

Verejné obstarávanie je možné nastaviť tak, aby sa rekonštrukčné alebo stavebné práce realizovali v nepretržitej trojzmennej prevádzke, vraví Pavol Frešo.

(Zdroj: Ilustračné SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Letné mesiace sú obdobím, ktoré správcovia pozemných komunikácií využívajú na opravy a rekonštrukcie ciest či mostov. Aj napriek tomu, že premávka v týchto mesiacoch je nižšia ako po zvyšok roka, uzávierky a obmedzenia ľuďom komplikujú život. Zákon pritom podľa SDKÚ obstarávateľom umožňuje nastaviť podmienky tak, aby rekonštrukčné práce čo najmenej obmedzovali vodičov a vykonávali sa napríklad aj v

„Je našou povinnosťou hľadať riešenia, ktoré by eliminovali obmedzenia ľudí pre rekonštrukcie a opravy. Bohužiaľ sa bežne stretávame s tým, že aj počas dňa a v pracovnom čase sú stavby opustené. Už dnes by sme mohli na slovenských diaľniciach či cestách vidieť, rovnako ako v iných krajinách EÚ, cestárov opravujúcich konkrétne úseky aj v noci alebo mimo dopravnej špičky,“ povedal predseda SDKÚ Pavol Frešo.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Nepretržitá prevádzka

Verejné obstarávanie je podľa zákona možné nastaviť tak, že víťaz bude realizovať rekonštrukčné alebo stavebné práce v nepretržitej trojzmennej prevádzke. Druhou možnosťou je podľa predsedu SDKÚ nastaviť pravidlá na dve zmeny, prípadne rozvrhnúť harmonogram prác tak, aby opravované úseky boli podľa možností úplne prejazdné v čase dopravnej špičky a časť prác by sa presunula na nočné hodiny.

Výhody takto nastavených pravidiel sú podľa Freša zrejmé. Nepretržitá prevádzka či práca počas nočných hodín na opravovanom úseku diaľnice, cesty alebo aj železnice môže výrazne skrátiť dĺžku trvania prác. Sprejazdnenie opravovaných úsekov počas dopravnej špičky, napríklad pred víkendom alebo v nedeľu popoludní, zase eliminuje riziko vzniku kolón a časových strát.

Skryť Vypnúť reklamu

Frešo pripomenul, že takýto model by však dočasne výrazne zhoršil kvalitu života v obývaných územiach, najmä v noci. Preto je zavedenie kombinovaného rozvrhu prác najefektívnejšie mimo zastavaných území.

Skrátenie doby výstavby

Druhým obmedzujúcim faktorom sú možné zvýšené náklady na samotnú rekonštrukciu alebo opravu.

„Otázka možných zvýšených nákladov pri zavedení napríklad trojzmennej prevádzky pri rekonštrukcii alebo pri opravách komunikácii je však čisto hypotetická. Verejná súťaž totiž dokáže výrazne znížiť náklady na samotný projekt,“ vraví predseda Sekcie bezpečnosti a spravodlivosti SDKÚ Ján Keselý.

Navyše podľa jeho slov netreba zabúdať na to, že správcovia komunikácií zabezpečujú službu občanovi, ktorý si ju platí prostredníctvom daní. Preto by mali v budúcnosti pri plánovaní podobných projektov dôrazne trvať na tom, aby ich realizácia trvala čo najkratšie a teda aby čo najmenej dní komplikovala dopravu a život okolo

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  5. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur
  7. Geis pomáha zvládať komplikácie v cezhraničnej preprave
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje
  9. Online zľavy: Viete, kde ich vyhľadať?
  10. Šanca pre mladé talenty
  1. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  2. Cirkevné gymnázium v Snine patrí medzi najlepšie v kraji
  3. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  4. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  5. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  6. Dáma s pávím pierkom
  7. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  8. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  9. Získaj náskok pred štartom
  10. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 22 364
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 12 476
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 10 071
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 9 995
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 8 311
  6. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 423
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 774
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 5 896
  9. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 175
  10. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 4 643
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Alena Zsuzsová počas hlavného pojednávania vo veci vraždy novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej na Špecializovanom trestnom súde v Pezinku. (14.1.2020)

Tep srdca merajú veľmi presne.

1 h
Opatrenia v boji s koronavírusom sa opäť sprísnia.

Bude sa dať chodiť do prírody? Kde bude nutný respirátor?

3 h

Maďarsko rozdalo krajanom viac ako miliardu.

28m

Neprehliadnite tiež

Maďarsko rozdalo krajanom viac ako miliardu.

28m
Najväčším lobistom ruskej vakcíny na Slovensku je premiér Igor Matovič.

Premiér mlčí, či vakcínu ešte chce, Krajčí stále váha.

1 h
Alena Zsuzsová počas hlavného pojednávania vo veci vraždy novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej na Špecializovanom trestnom súde v Pezinku. (14.1.2020)

Tep srdca merajú veľmi presne.

1 h