Cesty a diaľnice by sa mali rekonštruovať aj v noci, tvrdí SDKÚ

Verejné obstarávanie je možné nastaviť tak, aby sa rekonštrukčné alebo stavebné práce realizovali v nepretržitej trojzmennej prevádzke, vraví Pavol Frešo.

(Zdroj: Ilustračné SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Letné mesiace sú obdobím, ktoré správcovia pozemných komunikácií využívajú na opravy a rekonštrukcie ciest či mostov. Aj napriek tomu, že premávka v týchto mesiacoch je nižšia ako po zvyšok roka, uzávierky a obmedzenia ľuďom komplikujú život. Zákon pritom podľa SDKÚ obstarávateľom umožňuje nastaviť podmienky tak, aby rekonštrukčné práce čo najmenej obmedzovali vodičov a vykonávali sa napríklad aj v

„Je našou povinnosťou hľadať riešenia, ktoré by eliminovali obmedzenia ľudí pre rekonštrukcie a opravy. Bohužiaľ sa bežne stretávame s tým, že aj počas dňa a v pracovnom čase sú stavby opustené. Už dnes by sme mohli na slovenských diaľniciach či cestách vidieť, rovnako ako v iných krajinách EÚ, cestárov opravujúcich konkrétne úseky aj v noci alebo mimo dopravnej špičky,“ povedal predseda SDKÚ Pavol Frešo.

Nepretržitá prevádzka

Verejné obstarávanie je podľa zákona možné nastaviť tak, že víťaz bude realizovať rekonštrukčné alebo stavebné práce v nepretržitej trojzmennej prevádzke. Druhou možnosťou je podľa predsedu SDKÚ nastaviť pravidlá na dve zmeny, prípadne rozvrhnúť harmonogram prác tak, aby opravované úseky boli podľa možností úplne prejazdné v čase dopravnej špičky a časť prác by sa presunula na nočné hodiny.

Výhody takto nastavených pravidiel sú podľa Freša zrejmé. Nepretržitá prevádzka či práca počas nočných hodín na opravovanom úseku diaľnice, cesty alebo aj železnice môže výrazne skrátiť dĺžku trvania prác. Sprejazdnenie opravovaných úsekov počas dopravnej špičky, napríklad pred víkendom alebo v nedeľu popoludní, zase eliminuje riziko vzniku kolón a časových strát.

Frešo pripomenul, že takýto model by však dočasne výrazne zhoršil kvalitu života v obývaných územiach, najmä v noci. Preto je zavedenie kombinovaného rozvrhu prác najefektívnejšie mimo zastavaných území.

Skrátenie doby výstavby

Druhým obmedzujúcim faktorom sú možné zvýšené náklady na samotnú rekonštrukciu alebo opravu.

„Otázka možných zvýšených nákladov pri zavedení napríklad trojzmennej prevádzky pri rekonštrukcii alebo pri opravách komunikácii je však čisto hypotetická. Verejná súťaž totiž dokáže výrazne znížiť náklady na samotný projekt,“ vraví predseda Sekcie bezpečnosti a spravodlivosti SDKÚ Ján Keselý.

Navyše podľa jeho slov netreba zabúdať na to, že správcovia komunikácií zabezpečujú službu občanovi, ktorý si ju platí prostredníctvom daní. Preto by mali v budúcnosti pri plánovaní podobných projektov dôrazne trvať na tom, aby ich realizácia trvala čo najkratšie a teda aby čo najmenej dní komplikovala dopravu a život okolo

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 712
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 568
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 269
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 045
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 737
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 556
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 345
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 868
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 618
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 996

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Polícia preveruje obťažovanie detí na pokeci

Profily s nevhodnými ponukami pre deti, na ktoré upozornilo SME, administrátori zablokovali. V pondelok pribudli na vymyslený profil nové obťažujúce správy

V utorok na severnom a východnom Slovensku hrozí vietor a poľadovica

Výstrahu prvého stupňa pred poľadovicou a hmlou vydal pre Prešovský a Žilinský kraj.

Model z katalógu: Rasistické komentáre neriešim

Dennis Johansen sa narodil v Keni, od dvoch rokov žije v Nórsku. S firmou Nebbia bude napriek rasistickým poznámkam spolupracovať ďalej.

Mihál odchádza z SaS: Sulík ťahá stranu mimo liberálnych vôd (rozhovor)

Poslanecký mandát nevrátim, nechcem sklamať voličov, tvrdí Jozef Mihál.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop