Cesty a diaľnice by sa mali rekonštruovať aj v noci, tvrdí SDKÚ

Verejné obstarávanie je možné nastaviť tak, aby sa rekonštrukčné alebo stavebné práce realizovali v nepretržitej trojzmennej prevádzke, vraví Pavol Frešo.

(Zdroj: Ilustračné SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Letné mesiace sú obdobím, ktoré správcovia pozemných komunikácií využívajú na opravy a rekonštrukcie ciest či mostov. Aj napriek tomu, že premávka v týchto mesiacoch je nižšia ako po zvyšok roka, uzávierky a obmedzenia ľuďom komplikujú život. Zákon pritom podľa SDKÚ obstarávateľom umožňuje nastaviť podmienky tak, aby rekonštrukčné práce čo najmenej obmedzovali vodičov a vykonávali sa napríklad aj v

„Je našou povinnosťou hľadať riešenia, ktoré by eliminovali obmedzenia ľudí pre rekonštrukcie a opravy. Bohužiaľ sa bežne stretávame s tým, že aj počas dňa a v pracovnom čase sú stavby opustené. Už dnes by sme mohli na slovenských diaľniciach či cestách vidieť, rovnako ako v iných krajinách EÚ, cestárov opravujúcich konkrétne úseky aj v noci alebo mimo dopravnej špičky,“ povedal predseda SDKÚ Pavol Frešo.

Nepretržitá prevádzka

Verejné obstarávanie je podľa zákona možné nastaviť tak, že víťaz bude realizovať rekonštrukčné alebo stavebné práce v nepretržitej trojzmennej prevádzke. Druhou možnosťou je podľa predsedu SDKÚ nastaviť pravidlá na dve zmeny, prípadne rozvrhnúť harmonogram prác tak, aby opravované úseky boli podľa možností úplne prejazdné v čase dopravnej špičky a časť prác by sa presunula na nočné hodiny.

Výhody takto nastavených pravidiel sú podľa Freša zrejmé. Nepretržitá prevádzka či práca počas nočných hodín na opravovanom úseku diaľnice, cesty alebo aj železnice môže výrazne skrátiť dĺžku trvania prác. Sprejazdnenie opravovaných úsekov počas dopravnej špičky, napríklad pred víkendom alebo v nedeľu popoludní, zase eliminuje riziko vzniku kolón a časových strát.

Frešo pripomenul, že takýto model by však dočasne výrazne zhoršil kvalitu života v obývaných územiach, najmä v noci. Preto je zavedenie kombinovaného rozvrhu prác najefektívnejšie mimo zastavaných území.

Skrátenie doby výstavby

Druhým obmedzujúcim faktorom sú možné zvýšené náklady na samotnú rekonštrukciu alebo opravu.

„Otázka možných zvýšených nákladov pri zavedení napríklad trojzmennej prevádzky pri rekonštrukcii alebo pri opravách komunikácii je však čisto hypotetická. Verejná súťaž totiž dokáže výrazne znížiť náklady na samotný projekt,“ vraví predseda Sekcie bezpečnosti a spravodlivosti SDKÚ Ján Keselý.

Navyše podľa jeho slov netreba zabúdať na to, že správcovia komunikácií zabezpečujú službu občanovi, ktorý si ju platí prostredníctvom daní. Preto by mali v budúcnosti pri plánovaní podobných projektov dôrazne trvať na tom, aby ich realizácia trvala čo najkratšie a teda aby čo najmenej dní komplikovala dopravu a život okolo

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 394
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 016
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 178
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 725
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 287
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 069
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 027
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 012
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 880
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 634

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

KOMENTÁRE

Málo tu oslavujeme to dobro, čo na Slovensku bolo, je a bude

Slovákom budú tieto slová znieť trochu pateticky.

Neprehliadnite tiež

Domov

Nechcú dať očkovať svoje deti. Na nete sa radia, ktorý lekár ich za to nenahlási

Za odmietnutie očkovania je pokuta 331 eur. Vlani ich hygienici udelili 690 za vyše 39-tisíc eur.

Domov

Dcéru našla v nemocnici so zlomenou nohou. Tvrdia, že to si urobila sama

Po odbere krvi ostala mesačnej Liliane modrina na päte a zlomená stehenná kosť.

Domov

Klus sa s Focusom nedohodol, prieskum preverí asociácia agentúr

Kandidát na župana Martin Klus a šéf agentúry Focus Martin Slosiarik si vymieňajú odkazy na facebooku.

Domov

Takto sa politici vyrovnávali s porážkou

Najznámejšou vetou stiahnutia sa politika do ústrania po prehratých voľbách sa stala Mečiarova "S Pánom Bohom, idem od Vás".