Cesty a diaľnice by sa mali rekonštruovať aj v noci, tvrdí SDKÚ

Verejné obstarávanie je možné nastaviť tak, aby sa rekonštrukčné alebo stavebné práce realizovali v nepretržitej trojzmennej prevádzke, vraví Pavol Frešo.

(Zdroj: Ilustračné SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Letné mesiace sú obdobím, ktoré správcovia pozemných komunikácií využívajú na opravy a rekonštrukcie ciest či mostov. Aj napriek tomu, že premávka v týchto mesiacoch je nižšia ako po zvyšok roka, uzávierky a obmedzenia ľuďom komplikujú život. Zákon pritom podľa SDKÚ obstarávateľom umožňuje nastaviť podmienky tak, aby rekonštrukčné práce čo najmenej obmedzovali vodičov a vykonávali sa napríklad aj v

„Je našou povinnosťou hľadať riešenia, ktoré by eliminovali obmedzenia ľudí pre rekonštrukcie a opravy. Bohužiaľ sa bežne stretávame s tým, že aj počas dňa a v pracovnom čase sú stavby opustené. Už dnes by sme mohli na slovenských diaľniciach či cestách vidieť, rovnako ako v iných krajinách EÚ, cestárov opravujúcich konkrétne úseky aj v noci alebo mimo dopravnej špičky,“ povedal predseda SDKÚ Pavol Frešo.

Nepretržitá prevádzka

Verejné obstarávanie je podľa zákona možné nastaviť tak, že víťaz bude realizovať rekonštrukčné alebo stavebné práce v nepretržitej trojzmennej prevádzke. Druhou možnosťou je podľa predsedu SDKÚ nastaviť pravidlá na dve zmeny, prípadne rozvrhnúť harmonogram prác tak, aby opravované úseky boli podľa možností úplne prejazdné v čase dopravnej špičky a časť prác by sa presunula na nočné hodiny.

Výhody takto nastavených pravidiel sú podľa Freša zrejmé. Nepretržitá prevádzka či práca počas nočných hodín na opravovanom úseku diaľnice, cesty alebo aj železnice môže výrazne skrátiť dĺžku trvania prác. Sprejazdnenie opravovaných úsekov počas dopravnej špičky, napríklad pred víkendom alebo v nedeľu popoludní, zase eliminuje riziko vzniku kolón a časových strát.

Frešo pripomenul, že takýto model by však dočasne výrazne zhoršil kvalitu života v obývaných územiach, najmä v noci. Preto je zavedenie kombinovaného rozvrhu prác najefektívnejšie mimo zastavaných území.

Skrátenie doby výstavby

Druhým obmedzujúcim faktorom sú možné zvýšené náklady na samotnú rekonštrukciu alebo opravu.

„Otázka možných zvýšených nákladov pri zavedení napríklad trojzmennej prevádzky pri rekonštrukcii alebo pri opravách komunikácii je však čisto hypotetická. Verejná súťaž totiž dokáže výrazne znížiť náklady na samotný projekt,“ vraví predseda Sekcie bezpečnosti a spravodlivosti SDKÚ Ján Keselý.

Navyše podľa jeho slov netreba zabúdať na to, že správcovia komunikácií zabezpečujú službu občanovi, ktorý si ju platí prostredníctvom daní. Preto by mali v budúcnosti pri plánovaní podobných projektov dôrazne trvať na tom, aby ich realizácia trvala čo najkratšie a teda aby čo najmenej dní komplikovala dopravu a život okolo

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  4. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Cambridge Business School, škola novej doby
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 306
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 093
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 904
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 770
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 719
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 120
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 271
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 685
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 761
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 484

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Na koncerte v Manchestri došlo k výbuchu, hlásia 19 obetí

Po koncerte Ariany Grande počuli fanúšikovia výbuch, policajné zdroje hovoria o možnom samovražednom atentáte.

DOMOV

Politický geograf Madleňák: Neviem, či v Lučenci poznajú Luntera či Mičeva

Kotleba ťaží v banskobystrickej župe aj zo slabej informovanosti voličov.

KOMENTÁRE

Voliť proti Kotlebovi nebude bolieť

Rodinkárstvo voličom ĽSNS neprekáža, Klus chce úrad čistiť.

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

Neprehliadnite tiež

Politický geograf Madleňák: Neviem, či v Lučenci poznajú Luntera či Mičeva

Extrémista Marian Kotleba ťaží v banskobystrickej župe aj zo slabej informovanosti tamojších voličov, hovorí pre SME politický geograf TIBOR MADLEŇÁK.

Sudcovia si vyberajú, ako má vyzerať spravodlivosť

O osem voľných miest v Súdnej rade sa uchádza sedemnásť ľudí. Rozhoduje asi 1360 sudcov z celého Slovenska.

Lipšicovi zamietli dohodu o vine a treste

Generálna prokuratúra zamietla obvinenému dohodu o vine a treste.

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.