SME

40 liet na Dunaji: ako sa zmenila naša veľrieka

40 liet na Dunaji: ako sa zmenila naša veľrieka

Ako vyzerá deň s lodným kapitánom, ktorý 40 rokov nemal v lete dovolenku?

Viliam Ležovič zo spoločnosti Slovenská plavba a prístavy - lodná osobná doprava nás pustil do svojej kapitánskej kabíny.

TEXT: Iris Kopcsayová, FOTO SME: Gabriel Kuchta, TASR, Fotolia

T o, čo je pre iných zážitok na spestrenie letného slnečného dňa, je pre Viliama Ležoviča obyčajná robota. Má 62 rokov a 48 z nich sa plaví po našich a českých riekach.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Väčšinu času však strávil na Dunaji, takže najväčšiu slovenskú rieku má v malíčku. V jeho kapitánskej kabíne na lodi Martin je aj v horúčave príjemne, keď cez otvorené okno pozorujeme vodu a zeleň. Kapitán s loďou manévruje ľahko, takže jeho práca vyzerá skôr ako zábava.

„Dá sa to tak povedať. A ešte mi za to aj platia,“ smeje sa.

Podľa neho je to však práca ako každá iná. „Niečo robiť musíte. Nezobrali ma do školy na slaboprúd, tak ma kamarát nahovoril, aby som šiel do Dunajplavby.“

Tento rok pôjde do dôchodku a možno si splní sen. Prenajme si motorový čln a pôjde sa plaviť na kanály do Holandska. Hlavne bude mať konečne v lete dovolenku. Doteraz ju musel štyridsať rokov oželieť.

Dvíhame kotvy

Loď Martin, ktorú kormidluje, je ruskej, vlastne sovietskej výroby. Bola vyrobená v roku 1980, keď sa konala časťou Západu bojkotovaná moskovská olympiáda.

„Vtedy ich vyrobili veľmi veľa a potom ich v rámci RVHP rozdelili do jednotlivých krajín.“

Sú to vraj kvalitné lode a zatiaľ fungujú, ale čo bude, keď doslúžia, si kapitán nevie predstaviť. Nové lode dnes nikto nekupuje. Teraz máme tri – na Prešov sa zmestí 243 ľudí, Martin odvezie 180 a Žilina 120 pasažierov. Martin má vedľa bufetu aj salónik, v ktorom sedeli Mečiar s Binderom, keď otvárali Gabčíkovo.

[content type="longread-pos" pos="right"]Legendárne Lido. Mnohí mladí neveria, že na Dunaji sa dalo kúpať.[/content]

Salónik je dnes zavretý, záclonky sú v ňom zatiahnuté, kedysi koženú sedačku dali prečalúniť látkou. Keď je na lodi veľa hostí, salónik je k dispozícii aj im.

Kapitánovi sa vyplávalo trocha ťažšie, lebo vody je málo a je pokojná, pretože v posledných dňoch skoro vôbec nepršalo. Našej lodi to však veľmi neprekáža.

„Máme ponor iba tridsať centimetrov, problém majú skôr veľké nákladné lode, s ponorom aj dva a pol metra.“

Najprv sa preplavíme na petržalskú stranu, bratislavský okruh má takúto zastávku, čím trochu supluje niekdajší propeler, premávajúci z jedného brehu na druhý.

„Je to len núdzové riešenie. Neviem, prečo páni nezariadia prepravu pre ľudí na druhú stranu, keď tu nie je most. Propeler by sa uživil. Roky rokúce tu bol,“ krúti hlavou Ležovič.

[content type="longread-pos" pos="center"][/content]

Celý čas pri kormidle

[content type="longread-pos" pos="left"][content type="citation"]Vidíte, tá lodička chodí sama.[/content][/content]

Plavíme sa najprv smerom ku Karlovej Vsi, okolo bývalého PKO. Loď sa príjemne hojdá, kapitán má však celý čas oči na vode. „Vidíte, tá lodička chodí sama.“

Pravda však je, že ju celý čas pozorne manévruje tak, aby sa vyhol

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3T5V na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Čítajte ďalej

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu