SME

Ceny, zľavy, výpredaje. Sú Slováci posadnutí lacnými vecami?

Ceny, zľavy, výpredaje. Sú Slováci posadnutí lacnými vecami?

Sú Slováci pri nákupoch zameraní najmä na cenu? Spotrebiteľské prieskumy ukazujú odpoveď.

[content type="img" render-type="pressphoto" title="" src="http://i.sme.sk/cdata/8/79/7930038/zlot_r1546.jpg" author="" longread-pos="full"]Sú Slováci posadnutí nakupovaním v zľavách?[/content]

TEXT: Jozef Andacký, Xénia Makarová, Jarmila Horváthová / Trend, FOTO: SME

Text pôvodne vyšiel v týždenníku Trend.

Celodenný vstup do Tatralandie za 9,90 eura. Znížené vstupné do liptovského akvaparku bol najúspešnejší obchod v histórii najväčšieho slovenského zľavového portálu.

Na 68-percentnú zrážku zo štandardnej cenníkovej ceny sa vlani „namotali“ tisícky záujemcov. Dohromady sa predalo takmer 29-tisíc kupónov, čo je viac ako oficiálny počet obyvateľov susedného Ružomberka.

Nesúviselo to s letnými prázdninami. Akcia platila až od septembra, keď teplota vzduchu v podtatranskej kotline už len málokedy vyskočí nad 20 stupňov Celzia. Je tento prípad extrém alebo dôkaz, že Slováci sa pri nákupoch zameriavajú najmä na cenu?

Že jadrom nákupného rozhodovania Slovákov sú ceny, nasvedčujú viaceré spotrebiteľské prieskumy.

Napríklad v prieskume spoločnosti Cetelem sa osem z desiatich Slovákov priznalo, že v porovnaní s predkrízovými rokmi sú „pozornejší k cenám“ a „nakupujú rozumnejšie“.

V preklade do slovenčiny to znamená, že vyhľadávajú akciové ponuky, sliedia po najnižších cenovkách, nakupujú použitý tovar... Len pre úplnosť, Slováci sú v tomto európskym priemerom. Ešte „uvážlivejší“ sú oproti minulosti podľa rovnakého prieskumu Taliani, Španieli i Maďari.

[content type="citation"]Slováci sú veľkí akcionári, berú to ako hru.[/content]

Aj ďalší prieskum, tentoraz z dielne agentúry GfK, potvrdzuje hypotézu o cenovej senzibilite slovenských zákazníkov. Hoci to nevidí úplne jednoznačne. Podľa jej aktuálneho shopping monitora napríklad potraviny nakupuje podľa ceny 58 percent Slovákov.

Ostatní, čiže 42 percent, zvažujú pri výbere skôr iné faktory, ako sú vzdialenosť obchodu, rozsah ponuky alebo nákupné prostredie.

Analytici súhlasia, že Slováci a ceny sú mnohovrstevná téma. Najmä preto, že každý človek (alebo skupina ľudí) reaguje inak. Niekto si výslovne stráži peňaženku. A je jedno, či musí alebo nemusí. Iní si zasa doprajú a neváhajú ísť do kontokorentu alebo si vziať spotrebný úver (v lepšom prípade si zoženú druhú prácu).

Inak sa ľudia na cenovky pozerajú týždeň pred výplatou, „elektronické“ peniaze na platobnej karte púšťajú ľahšie než fyzické bankovky a mince v peňaženke.

Lacnejšie aj drahšie

V čom sa laické subjektívne pozorovania prelínajú so závermi trhových výskumníkov, je dojem, že našinci ľúbia akcie a výpredaje.

„Slováci sú veľkí akcionári,“ mieni senior konzultantka agentúry TNS Slovakia Eva Taračová. „Berú to ako hru. Často nakupujú skôr pre pocit, že urobia dobrý obchod, než aby skúmali reálny úžitok. A niekedy si aj uvedomia, že až toľko vlastne neušetrili,“ dodáva.

Aj vzťah k výpredajom má však viacero rozmerov.

Pri niektorých produktoch si ľudia na akciu vedia počkať, predpokladajú, že zľava skôr či neskôr príde. Ale napríklad nový iPhone chcú hneď – a nielen preto, že jablkové smartfóny do výpredajov zvyčajne nechodia.

Na druhej strane príliš nízku cenu akciového tovaru majú mnohí tendenciu vnímať ako podozrivú.

U niektorých môže vyvolávať otázniky o ich kvalite. Skúsenosť obchodníkov a poskytovateľov služieb je, že cena je jedným z top faktorov zákazníckeho správania. Ale sama o sebe – poväčšine – nerozhoduje. Napríklad mobilným operátorom z prieskumov vychádza, že zákazníci veľmi citlivo vnímajú nielen cenu služieb, ale aj ich dostupnosť a úroveň signálu mobilnej siete.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Čítajte ďalej

Robert Roth: Filmom Nina som si musel posoliť rany

Film Nina hovorí o rozvode, v úlohe rodiča hrá on.

Robert Roth

Chobotnice si vybudovali mesto a správaním prekvapili vedcov

Chobotničie mesto biológovia pomenovali Oktlantída.

Chobotničie mesto v zátoke Jarvis.

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria 20 rokov.

EET sa v Česku zavádza od decembra minulého roka.
Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop