Bratislava 25. januára (TASR) - Železničná spoločnosť (ZSSK), a. s., Bratislava a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) odhadujú, že vstúpením zamestnancov do 6-hodinového štrajku, plánovaného na 29. januára od 3.00 do 9.00 h, vznikne obom podnikom dohromady strata 11,126 milióna Sk.
Strata ŽSR z titulu výpadku príjmu za použitie železničnej dopravnej cesty predstavuje 1,126 milióna Sk. "Na tržbách v osobnej doprave príde ZSSK o približne 3 milióny, pri nákladnej doprave kalkulujeme so stratou 7 miliónov Sk," uviedol generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Pavol Kužma. V nákladnej doprave sa budú železnice snažiť prijímať všetky vlaky do prechodných pohraničných staníc s ich následným odstavením počas trvania štrajku. Pre spoločnosť je nákladná doprava priveľmi lukratívna na to, aby zákazky respektíve tržby za prenájom vagónov svojim klientom stratila. Problematická by mohla podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského byť doprava rýchloskaziteľného tovaru a živých zvierat, ZSSK preto kontaktuje zákazníkov, aby zmenili termíny takejto prepravy.
Ústredný krízový štáb (ÚKŠ) ŽSR a ZSSK bude aj po piatkovom neúspešnom rokovaní so zástupcami Centrálneho štrajkového výboru (CŠV) železničných odborových centrál vyvíjať iniciatívu na uzatvorenie dohody o podmienkach zachovania bezpečnosti prevádzky, cestujúcich a ochrany majetku počas štrajku.
Predseda ÚKŠ Milan Solárik uviedol, že obaja generálni riaditelia pripravia nariadenie na zabezpečenie základných bezpečnostných atribútov už pred začatím štrajku. "Navrhované opatrenia smerujú k včasnému ukončeniu nákladnej dopravy, zaisteniu koľajových vozidiel, čo by znamenalo ukončenie nákladnej dopravy najneskôr o 2.00 h a takisto zastavenie práce zriaďovacích staníc," uviedol Solárik. V osobnej doprave budú opatrenia smerovať k zabezpečeniu vykurovania vlakov počas trvania štrajku. Ak by odbory na túto možnosť ani po najbližšom rokovaní nepristúpili, záujmom železníc bude dopraviť vlaky ešte pred 3.00 h na najbližšiu železničnú stanicu s vykurovanou čakárňou. Vlaky, ktoré začínajú prevádzku po 3.00 h, nebudú vypravené vôbec, alebo s príslušným meškaním po 9.00 h. Na stráženie objektov staníc je podľa generálneho riaditeľa ŽSR Ladislava Saxu zabezpečená účasť Železničnej polície. Predseda štrajkového výboru zamestnancov Jozef Schmidt pre TASR uviedol, že o stanovených podmienkach odborári záujem rokovať majú. Právo na štrajk však nechcú žiadnemu železničiarovi uprieť.
L. Saxa kritizoval aj odborármi vypracované odporučenie pre účastníkov štrajku. To vraj odporúča zamestnancom neinformovať nadriadeného o účasti na štrajku, a to až do jeho začatia, respektíve nereagovať na žiadosť o písomné potvrdenie účasti na štrajku. J. Schmidt tvrdí, že zamestnanci nie sú zo zákona povinní tak urobiť. Cieľom výstražného štrajku železničiarov, ktorý sa má uskutočniť 29. januára od 3.00 do 9.00 h, je okamžité zastavenie vládou odsúhlaseného rušenia osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach a takisto okamžité ukončenie prác na rušení ďalších viac ako 200 spojov na hlavných tratiach. S ministrom dopravy Pavlom Prokopovičom budú odborári rokovať najbližší pondelok.