Našim letcom chýba prax. Zrejme urobili chybu

Profesionálni vojaci nacvičovali pri Geraltove pristávanie v neznámom teréne.

(Zdroj: TASR)

Profesionálni vojaci nacvičovali neďaleko Prešova pristávanie v neznámom teréne. Zrejme urobili chybu.

BRATISLAVA. Pád helikoptéry Mi­17 pri obci Geraltov v okrese Prešov, spôsobila skôr chyba pilota než technické zlyhanie stroja. Myslí si to bývalý vojenský pilot Peter Švec a nevylučuje to ani bývalý náčelník generálneho štábu Peter Vojtek.

Z trojčlennej posádky jeden vojak zomrel a dvaja sa ťažko zranili.

Hoci Vojtek považuje letcov za profesionálov, ani on nevylučuje ich zlyhanie pri manévrovaní.

Aj za predošlými dvoma pádmi tohto typu vrtuľníka bolo podľa zástupca náčelníka generálneho štábu Petra Gajdoša zlyhanie posádky, nie stroja.

Neďaleko Geraltova vojenskí piloti nacvičovali pristávanie v neznámom teréne.

„Zvyčajne si na to vytypujú čistinky uprostred lesov či rôznych porastov,“ vysvetľuje Vojtek. Nejde však podľa neho o nepripravený manéver. „Po výbere miesta sa urobí niekoľko preletov dookola, obhliadne sa terén, jeho sklon, blízkosť stromov či ďalšie podmienky na pristátie.“

Pilota sa záchranárom nepodarilo oživiť. Dvoch ťažko zranených vojakov previezli do prešovskej a košickej nemocnice, kde ich večer operovali.

Pilot: Porucha stroja? Skôr nie

V nešťastí treba hľadať hlbšiu príčinu, upozorňuje bývalý vojenský pilot Peter Švec.

Aké príčiny pádu vrtuľníka považujete za najpravdepodobnejšie?

„Nerád by som špekuloval o 'bezprostrednej príčine' tejto katastrofy. Najmenšiu pravdepodobnosť však štatisticky má technická porucha. Podstatne vyššiu má nejaký prevádzkový faktor vrátane nedocenenia špecifických meteorologických podmienok či výkonových parametrov vrtuľníka. Skutočnú hĺbkovú príčinu rezortná komisia prirodzene nedocení, môže ju aj úplne odignorovať. Už desiatky rokov vykazuje lietanie v armáde veľmi nízku úroveň latentnej bezpečnosti. Skutočnou príčinou je veľmi nezdravá 'organizačná kultúra'. Prejavuje sa celým komplexom faktorov ­ počínajúc od politického riadenia, cez mechanizmy rozhodovania v rezorte, zabezpečovania údržby, až po extrémne nízke priemerné ročné nálety a veľké prestávky v lietaní.“

Aké sú vrtuľníky Mi­17 z hľadiska poruchovosti?

„Oproti porovnateľným západným vrtuľníkom nie sú o nič poruchovejšie. Pri kvalitnej údržbe, kombinovanej s kvalitným výcvikom posádok, dostatočne vysokých náletoch a s dodržiavaním prevádzkových obmedzení je to veľmi spoľahlivý a celosvetovo obľúbený typ vrtuľníka.“

Ako prebieha výcvik pristávania v neznámom teréne?

„Veľmi jednoducho - vrtuľník pristáva na neznámej a neupravenej ploche mimo letiska, posádka vyhodnotí situáciu, vykoná predpísaný manéver, po dosadnutí nevypína motory, ale odletí, pričom pri výcviku často letí na inú plochu v teréne. Tento výcvik je náročný a vyžaduje si analytické aj prevádzkové skúsenosti posádky, pretože v neznámom teréne nedostáva údaje o počasí, nepozná presnú nadmorskú výšku plochy, môžu sa tam vyskytovať nečakané zmeny smeru a rýchlosti vetra, prekážky a podobné fenomény. Ale tento typ používania vrtuľníkov tvorí podstatu ich prevádzkového nasadenia. Preto ide o rozhodujúci typ výcviku pre pilotov vrtuľníkov. Ani pri ostrých záchranných akciách posádka dopredu nepozná terén.“

Armáda chce Mi-17 vymeniť za Black Hawky. Sú bezpečnejšie?

„Budú to nové vrtuľníky, s modernejším vybavením, s lepšími výkonovými charakteristikami. Ale pokiaľ sa zásadne a komplexne nezmení organizačná kultúra, pokiaľ posádky nebudú mať neporovnateľne vyššie nálety, pokiaľ budú politickí amatéri argumentovať nedostatkom peňazí na výcvik alebo údržbu, tak ich nákup nedáva zmysel. Aj so západnými vrtuľníkmi sa stávajú a budú stávať letecké katastrofy.

(pk)

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 635
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 279
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 523
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 831
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 071
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 949
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 948
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 499
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 486
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 461

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je tréner a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Úrazov na svahoch je viac, v Jasnej chcú rozšíriť zjazdovku

Záchranári zaznamenali viac ako 1 400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Neprehliadnite tiež

PÍŠE MÁRIUS KOPCSAY

Drop sa vracia. Domov, na Slovensko

Je to jeden z najzvláštnejších vtákov. A chýbalo len málo, aby na Slovensku celkom vyhynul. Opäť sa mu však u nás začína páčiť. Kúsok od Bratislavy prečkalo zimu asi päťsto impozantných dropov veľkých

Nicholsonová tiež zvažovala odchod z SaS, teraz má dve možnosti

Tvrdí, že ak zo strany odíde, tak odíde z politiky celkom.

Lajčák: Je dôležité, aby V4 nebola vnímaná ako zoskupenie proti EÚ

Slovensko patrí aj do Slavkovského formátu, kde komunikácia prebieha na expertnej úrovni.

Sulík alebo Matovič? Opozícia podľa niektorých poslancov nemá lídra

Predseda Most-Híd Béla Bugár otázku líderstva považuje za ťažkú.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop