SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Našim letcom chýba prax. Zrejme urobili chybu

Profesionálni vojaci nacvičovali pri Geraltove pristávanie v neznámom teréne.

(Zdroj: TASR)

Profesionálni vojaci nacvičovali neďaleko Prešova pristávanie v neznámom teréne. Zrejme urobili chybu.

BRATISLAVA. Pád helikoptéry Mi­17 pri obci Geraltov v okrese Prešov, spôsobila skôr chyba pilota než technické zlyhanie stroja. Myslí si to bývalý vojenský pilot Peter Švec a nevylučuje to ani bývalý náčelník generálneho štábu Peter Vojtek.

Z trojčlennej posádky jeden vojak zomrel a dvaja sa ťažko zranili.

Hoci Vojtek považuje letcov za profesionálov, ani on nevylučuje ich zlyhanie pri manévrovaní.

Aj za predošlými dvoma pádmi tohto typu vrtuľníka bolo podľa zástupca náčelníka generálneho štábu Petra Gajdoša zlyhanie posádky, nie stroja.

Neďaleko Geraltova vojenskí piloti nacvičovali pristávanie v neznámom teréne.

„Zvyčajne si na to vytypujú čistinky uprostred lesov či rôznych porastov,“ vysvetľuje Vojtek. Nejde však podľa neho o nepripravený manéver. „Po výbere miesta sa urobí niekoľko preletov dookola, obhliadne sa terén, jeho sklon, blízkosť stromov či ďalšie podmienky na pristátie.“

Pilota sa záchranárom nepodarilo oživiť. Dvoch ťažko zranených vojakov previezli do prešovskej a košickej nemocnice, kde ich večer operovali.

Pilot: Porucha stroja? Skôr nie

V nešťastí treba hľadať hlbšiu príčinu, upozorňuje bývalý vojenský pilot Peter Švec.

Aké príčiny pádu vrtuľníka považujete za najpravdepodobnejšie?

„Nerád by som špekuloval o 'bezprostrednej príčine' tejto katastrofy. Najmenšiu pravdepodobnosť však štatisticky má technická porucha. Podstatne vyššiu má nejaký prevádzkový faktor vrátane nedocenenia špecifických meteorologických podmienok či výkonových parametrov vrtuľníka. Skutočnú hĺbkovú príčinu rezortná komisia prirodzene nedocení, môže ju aj úplne odignorovať. Už desiatky rokov vykazuje lietanie v armáde veľmi nízku úroveň latentnej bezpečnosti. Skutočnou príčinou je veľmi nezdravá 'organizačná kultúra'. Prejavuje sa celým komplexom faktorov ­ počínajúc od politického riadenia, cez mechanizmy rozhodovania v rezorte, zabezpečovania údržby, až po extrémne nízke priemerné ročné nálety a veľké prestávky v lietaní.“

Aké sú vrtuľníky Mi­17 z hľadiska poruchovosti?

„Oproti porovnateľným západným vrtuľníkom nie sú o nič poruchovejšie. Pri kvalitnej údržbe, kombinovanej s kvalitným výcvikom posádok, dostatočne vysokých náletoch a s dodržiavaním prevádzkových obmedzení je to veľmi spoľahlivý a celosvetovo obľúbený typ vrtuľníka.“

Ako prebieha výcvik pristávania v neznámom teréne?

„Veľmi jednoducho - vrtuľník pristáva na neznámej a neupravenej ploche mimo letiska, posádka vyhodnotí situáciu, vykoná predpísaný manéver, po dosadnutí nevypína motory, ale odletí, pričom pri výcviku často letí na inú plochu v teréne. Tento výcvik je náročný a vyžaduje si analytické aj prevádzkové skúsenosti posádky, pretože v neznámom teréne nedostáva údaje o počasí, nepozná presnú nadmorskú výšku plochy, môžu sa tam vyskytovať nečakané zmeny smeru a rýchlosti vetra, prekážky a podobné fenomény. Ale tento typ používania vrtuľníkov tvorí podstatu ich prevádzkového nasadenia. Preto ide o rozhodujúci typ výcviku pre pilotov vrtuľníkov. Ani pri ostrých záchranných akciách posádka dopredu nepozná terén.“

Armáda chce Mi-17 vymeniť za Black Hawky. Sú bezpečnejšie?

„Budú to nové vrtuľníky, s modernejším vybavením, s lepšími výkonovými charakteristikami. Ale pokiaľ sa zásadne a komplexne nezmení organizačná kultúra, pokiaľ posádky nebudú mať neporovnateľne vyššie nálety, pokiaľ budú politickí amatéri argumentovať nedostatkom peňazí na výcvik alebo údržbu, tak ich nákup nedáva zmysel. Aj so západnými vrtuľníkmi sa stávajú a budú stávať letecké katastrofy.

(pk)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 277
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 702
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 001
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 277
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 659
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 279
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 553
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 504
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 223
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 223
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles možno očakávať najskôr o dva týždne

Pre koronu zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.
Podcast Dobré Ráno.
Komentár Zuzany Kepplovej

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.

Zuzana Kepplová.

Neprehliadnite tiež

Podcast Dobré Ráno.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.

Košice predali parcely na verejné parkoviská, sú súkromné. Brixi: Nič sa nedá robiť

Za Rašiho to tak schválili, developer nevie prečo. Najviac má Hreha.

Mesto predalo pozemky na verejné parkovacie miesta. Od developera ich získali po 3-tisíc eur s DPH majitelia bytov.

Líder farmárov Oravec namieta košických krajských sudcov

Rozhodovať majú v prípade, v ktorom ho mal napadnúť expolicajt.

František Oravec po incidente na poli.