SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Našim letcom chýba prax. Zrejme urobili chybu

Profesionálni vojaci nacvičovali pri Geraltove pristávanie v neznámom teréne.

(Zdroj: TASR)

Profesionálni vojaci nacvičovali neďaleko Prešova pristávanie v neznámom teréne. Zrejme urobili chybu.

BRATISLAVA. Pád helikoptéry Mi­17 pri obci Geraltov v okrese Prešov, spôsobila skôr chyba pilota než technické zlyhanie stroja. Myslí si to bývalý vojenský pilot Peter Švec a nevylučuje to ani bývalý náčelník generálneho štábu Peter Vojtek.

Z trojčlennej posádky jeden vojak zomrel a dvaja sa ťažko zranili.

Hoci Vojtek považuje letcov za profesionálov, ani on nevylučuje ich zlyhanie pri manévrovaní.

Aj za predošlými dvoma pádmi tohto typu vrtuľníka bolo podľa zástupca náčelníka generálneho štábu Petra Gajdoša zlyhanie posádky, nie stroja.

Neďaleko Geraltova vojenskí piloti nacvičovali pristávanie v neznámom teréne.

„Zvyčajne si na to vytypujú čistinky uprostred lesov či rôznych porastov,“ vysvetľuje Vojtek. Nejde však podľa neho o nepripravený manéver. „Po výbere miesta sa urobí niekoľko preletov dookola, obhliadne sa terén, jeho sklon, blízkosť stromov či ďalšie podmienky na pristátie.“

Pilota sa záchranárom nepodarilo oživiť. Dvoch ťažko zranených vojakov previezli do prešovskej a košickej nemocnice, kde ich večer operovali.

Pilot: Porucha stroja? Skôr nie

V nešťastí treba hľadať hlbšiu príčinu, upozorňuje bývalý vojenský pilot Peter Švec.

Aké príčiny pádu vrtuľníka považujete za najpravdepodobnejšie?

„Nerád by som špekuloval o 'bezprostrednej príčine' tejto katastrofy. Najmenšiu pravdepodobnosť však štatisticky má technická porucha. Podstatne vyššiu má nejaký prevádzkový faktor vrátane nedocenenia špecifických meteorologických podmienok či výkonových parametrov vrtuľníka. Skutočnú hĺbkovú príčinu rezortná komisia prirodzene nedocení, môže ju aj úplne odignorovať. Už desiatky rokov vykazuje lietanie v armáde veľmi nízku úroveň latentnej bezpečnosti. Skutočnou príčinou je veľmi nezdravá 'organizačná kultúra'. Prejavuje sa celým komplexom faktorov ­ počínajúc od politického riadenia, cez mechanizmy rozhodovania v rezorte, zabezpečovania údržby, až po extrémne nízke priemerné ročné nálety a veľké prestávky v lietaní.“

Aké sú vrtuľníky Mi­17 z hľadiska poruchovosti?

„Oproti porovnateľným západným vrtuľníkom nie sú o nič poruchovejšie. Pri kvalitnej údržbe, kombinovanej s kvalitným výcvikom posádok, dostatočne vysokých náletoch a s dodržiavaním prevádzkových obmedzení je to veľmi spoľahlivý a celosvetovo obľúbený typ vrtuľníka.“

Ako prebieha výcvik pristávania v neznámom teréne?

„Veľmi jednoducho - vrtuľník pristáva na neznámej a neupravenej ploche mimo letiska, posádka vyhodnotí situáciu, vykoná predpísaný manéver, po dosadnutí nevypína motory, ale odletí, pričom pri výcviku často letí na inú plochu v teréne. Tento výcvik je náročný a vyžaduje si analytické aj prevádzkové skúsenosti posádky, pretože v neznámom teréne nedostáva údaje o počasí, nepozná presnú nadmorskú výšku plochy, môžu sa tam vyskytovať nečakané zmeny smeru a rýchlosti vetra, prekážky a podobné fenomény. Ale tento typ používania vrtuľníkov tvorí podstatu ich prevádzkového nasadenia. Preto ide o rozhodujúci typ výcviku pre pilotov vrtuľníkov. Ani pri ostrých záchranných akciách posádka dopredu nepozná terén.“

Armáda chce Mi-17 vymeniť za Black Hawky. Sú bezpečnejšie?

„Budú to nové vrtuľníky, s modernejším vybavením, s lepšími výkonovými charakteristikami. Ale pokiaľ sa zásadne a komplexne nezmení organizačná kultúra, pokiaľ posádky nebudú mať neporovnateľne vyššie nálety, pokiaľ budú politickí amatéri argumentovať nedostatkom peňazí na výcvik alebo údržbu, tak ich nákup nedáva zmysel. Aj so západnými vrtuľníkmi sa stávajú a budú stávať letecké katastrofy.

(pk)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 483
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 754
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 050
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 026
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 881
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 11 340
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 494
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 740
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 633
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 595
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hrozby zabrali, ľudia prišli. Oravčania stáli v radoch už pred testovaním

Tri a pol percentám doteraz testovaných odhalili nákazu.

Čakanie na testovanie na Orave.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Život na Slovensku sa opäť obmedzuje, začína sa miernejší lockdown (prehľad)

Zákaz vychádzania sa netýka cesty do práce, na Orave a v Bardejove treba i test.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Na Covid zomrú najbližšie dni desiatky ľudí denne. Pokles možno očakávať najskôr o dva týždne

Pre koronu zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.

Koronavírus na Slovensku: V prvý deň testovania bol záujem vysoký, prišla tretina ľudí (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 37 911. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 134 obetí.

Celoplošné testovanie na Covid-19 na Orave.

Obvinených pre korupciu na pozemkovom fonde zobrala sudkyňa do väzby

Medzi obvinenými je aj známy advokát Ján Gajan.

Ilustračná fotografia.

Celoplošné testovanie: V štyroch okresoch odhalili 2 225 infekčných ľudí

Otestovaných bolo za prvý deň celkovo 61 905 ľudí.