BRATISLAVA. Ľudia so sluchovým postihnutím sa budú môcť od septembra dohovoriť na úradoch či u lekára prostredníctvom on-line tlmočníkov.
Nová služba, ktorú štartuje Nadácia Pontis vďaka podpore Nadačného fondu Telekom, bude k dispozícii cez smartfón alebo tablet.
"Nepočujúci sa spojí s on-line tlmočníčkou, ktorá mu bude pomáhať pri bežných situáciách, ako je napríklad objednanie sa k lekárovi, hľadanie práce či pri komunikácii s úradmi," vysvetľuje programový koordinátor Nadácie Pontis Juraj Récky.
Na Slovensku ide o novú službu, ktorá už úspešne funguje v Maďarsku, Kanade, Spojených štátoch aj v susednom Česku.
On-line tlmočenie posunkového jazyka bude zatiaľ poskytovať päť tlmočníčok. Ľuďom so sluchovým postihnutím budú pomáhať aj v písomnej komunikácii.
Ľudia so sluchovým postihnutím majú často problém komunikovať s počujúcou väčšinou, pre nepočujúcich predstavuje značný problém aj čítanie s porozumením. Osobitým prípadom je návšteva úradov, kde sa používa úradný jazyk.
"Nepočujúci často potrebujú osobného asistenta, s ktorým sa musia časovo zladiť. Horšie je to v neočakávaných situáciách, keď nepočujúci napríklad musí nutne navštíviť lekára a asistent mu nie je hneď k dispozícii," hovorí Récky.
On-line tlmočníčky budú zo začiatku pomáhať pondelok, stredu a piatok od 8:00 do 20:00. Služba bude pre všetkých bezplatná a budú ju môcť využiť aj počujúci pri prekonávaní bariér s nepočujúcimi.