O kvalite škôl by viac povedalo meranie pridanej hodnoty školy. Teda to, aké vedomosti a zručnosti škola svojim žiakom odovzdala.
BRATISLAVA. Keď v pondelok Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) zverejnil tohtoročný rebríček najlepších základných a stredných škôl, prázdninujúci učitelia ho okomentovali ako presný súčet nepresných čísel. Nepozdáva sa im totiž metodika jeho vzniku a najmä to, že nejde o komplexné hodnotenie škôl.
Riaditeľ košického Gymnázia na Šrobárovej ulici Slavomír Harabin sa vôbec nestotožňuje s tým, že podľa rebríčka sú najlepšie školy na východe.
„Tento rebríček beriem s rezervou, má síce výpovednú hodnotu, ale nič nehovorí o vklade školy do žiakov, nestotožňujem sa s ním,“ povedal Harabin.
Len výsledky žiakov
- Základné – Základná škola Krosnianska 4, Košice.
- Stredné odborné – SPŠ elektrotechnická, Plzenská 1, Prešov.
- Gymnáziá – Gymnázium Poštová 9, Košice.
Zdroj: INEKO
V podobnom duchu sa vyjadrila aj učiteľka z nitrianskeho Gymnázia Golianova. „V Nitrianskom kraji sa pred štátne gymnázium dostalo cirkevné, ktoré naberá žiakov aj v druhom kole prijímačiek. Sú tam slabí žiaci, moji kolegovia ich doučujú, ale v rebríčku sú lepší, čo je zvláštne,“ povedala.
Analytik INEKO Matej Tunega pointu rebríčka vysvetľuje tým, že nejde o zoznam najkvalitnejších škôl, ale o výsledky ich žiakov napríklad v testovaní deviatakov či to, ako sa umiestňujú v súťažiach či v olympiádach a podobne.
Riaditeľ Inštitútu vzdelávacej politiky Matej Šiškovič hovorí, že zverejňovanie informácií o jednotlivých školách je legitímne a čiastočne môže prispieť k lepšiemu rozhodovaniu o výbere základnej alebo strednej školy.
Je to obmedzený obraz
Šiškovič dodáva, že údaje INEKO nie je možné stotožniť s kvalitou jednotlivých škôl.
„Toto hodnotenie vychádza z údajov, ktoré dokážu poskytnúť len veľmi obmedzený obraz o výsledkoch žiakov a o kvalite jednotlivých škôl,“ spresnil Šiškovič.