Pred voľbami pravidelne vznikajú rôzne malé strany, reklamou zatieňujú aj tie veľké.
- SDĽ kampaň pred voľbami 2012 vyčíslila na vyše 236tisíc eur,
- 99 percent v kampani pred voľbami 2012 priznala 761tisíc eur
- Tip sumu na kampaň do eurovolieb nedokázal vyčísliť, vo výročnej správe priznal náklady 761tisíc,
- malé strany tvrdia, že kampane platia z členského, príspevkov zakladateľov a z darov.
BRATISLAVA. Hnutie 99 percent, nová SDĽ alebo Tip. Strany, ktoré zaujali masívnou kampaňou, ale voľby sa pre ne skončili fiaskom. Na papieri síce fungujú aj dnes, ale bez štátneho príspevku za dobrý volebný výsledok je ich činnosť takmer nulová.
Pri ministranách, ktoré vznikajú narýchlo a ich šance uspieť v parlamente sú minimálne, sa špekuluje o skutočnom motíve. Môže ním byť aj snaha ubrať hlasy niektorej zo silnejších strán.
„Tento motív predpokladá nejakú predbežnú dohodu s iným politickým subjektom, v prospech ktorého by odlákanie hlasov mohlo byť,“ vysvetľuje politológ Grigorij Mesežnikov. Podotýka, že doteraz sa nič nepreukázalo.
Neoficiálny šéf 99 percent, ktorý stál aj za oživením SDĽ, Ivan Weiss tvrdenia o snahe ubrať hlasy iným stranám považuje za konšpirácie. „Robil som to z presvedčenia.“
Weiss: Správu som nerobil
((anketa))
Hnutie 99 percent zaujalo najmä televíznymi šotmi pred predčasnými parlamentnými voľbami 2012. Nakoniec získalo len 1,6 percenta.
Vo výročnej správe politických strán 99 percent priznalo náklady na kampaň 761tisíc eur. Nevyčíslili v nej napríklad sumu, ktorú dali za bilbordy.
Financovanie išlo cez občianske združenie Občan v akcii. Weiss pred oficiálnou správou hovoril o nákladoch okolo 1,4 milióna eur.
O Weissovom otcovi Pavlovi, ktorý podniká v zbrojárskom priemysle, sa hovorí ako o človeku blízkom pôvodnej SDĽ v čase, keď ju viedol Jozef Migaš. Weiss mladší to však odmietal.