
Dvojhodinové rokovanie ministra, zástupcov železníc a centrálneho štrajkového výboru nebolo úspešné. Zľava šéfovia Železníc SR Ladislav Saxa a Železničnej spoločnosti Pavol Kužma, predseda Centrálneho štrajkového výboru Jozef Schmidt. Šéfovia železníc, ani minister Pavol Prokopovič (vpravo) neustúpili z avizovaného rušenia lokálok a redukcie osobnej dopravy na železniciach. FOTO SME – PAVOL FUNTÁL
BRATISLAVA – Pár hodín pred avizovaným štrajkom železničiarov sa stretol minister dopravy Pavol Prokopovič so zástupcami centrálneho štrajkového výboru, ale žiadna dohoda sa nečrtala.
Rokovanie malo pôvodne trvať hodinu, nakoniec sedeli odborári u ministra vyše dvoch hodín a dozvedeli sa, že minister nie je ochotný uvažovať o oddialení zrušenia dopravy na regionálnych tratiach. Práve to je jednou z hlavných príčin, prečo chcú odborári štrajkovať.
Po rokovaní prišli obe strany medzi novinárov, vyzerali značne unavení. Improvizovaná tlačovka na chodbe ministerstva bola presne na tom istom mieste, kde pred pár rokmi absolvoval svoju poslednú tlačovku niekdajší minister a pokladník SDKÚ Gabriel Palacka, ktorý na tlak médií musel odstúpiť zo svojej funkcie.
Keďže odborári sa s ministrom nedohodli, vyzerá to, že štrajk železničiarov bude v stredu od tretej hodiny ráno do deviatej dopoludnia, čiže v čase, keď je na železnici najväčší nával cestujúcich, ktorí ráno chodia z vidieka do väčších miest do práce.
„Máme ešte niekoľko hodín, aby sme štrajk odvrátili. Nie preto, že by sme sa ho báli, ale vidím v ňom ohrozenie občanov. Upozornil som výbor, že preberá plnú zodpovednosť za to, čo sa v priebehu štrajku stane,“ hovoril po stretnutí minister Pavol Prokopovič. „Je mnoho iných možností, ako prejaviť nesúhlas – cez symbolické štrajky, stužkové a podobné protesty. Požiadal som štrajkový výbor, aby zvážil možnosť inej formy protestu.“
Predseda centrálneho štrajkového výboru Jozef Schmidt pri ministrových slovách krútil hlavou: „Štrajk je krajné riešenie. Nesúhlasím s tým, čo povedal minister, že sme nevyužili iné možnosti. Hľadali sme ich, problémy sme dotiahli až na tripartitu. Teraz sme na rokovaní s ministrom nenašli spôsob, ako vyriešiť problém zastavenia osobnej dopravy na 25 tratiach.“ Odborári majú výhrady aj k ďalšej plánovanej redukcii osobnej dopravy. Po nej by mal od začiatku marca premávať menej osobných vlakov aj na hlavných tratiach.
Mierne nahnevaný Prokopovič kontroval, že sa bude snažiť o dohodu, ale „ťažko ju hľadať, keď ich stanovisko bude také ako doteraz“. „Opatrenia, ktoré prijímajú železnice, súvisia s transformáciou a so systémovými opatreniami. Ja ako ekonóm si neviem predstaviť systémovejšie opatrenia, ako keď sa hľadajú rezervy vnútri firmy a toto je jednou z nich. Železnice dostávali v predchádzajúcich rokoch vrátane úverov, ktoré si brali na vyfinancovanie prevádzky, osem až deväť miliárd korún ročne a tento rok dostali 6,6 miliardy. Budú potrebné aj ďalšie kroky,“ hovoril Prokopovič.
Odborári však vyčítajú okrem rušenia lokálok od druhého februára aj ďalšiu redukciu osobnej dopravy. Po nej by malo od začiatku marca premávať menej osobných vlakov aj na hlavných tratiach.

Beata
Balogová
