SME

Lanovka na Lomnický štít prekvapila svet

Lanovka na Lomnický štít prekvapila svet

Či v lete, či v zime, o lanovku na Skalnaté pleso a Lomnický štít bol vždy veľký záujem. Ľudia stáli v rade na lístky už od siedmej ráno. Fungoval miestenkový systém.

TEXT: Alena Štifilová, FOTO: archív Andreja Bistáka, Tomáša Bujnu, SNA, fond STK

B ola to otázka prestíže a dôkaz moderného a pokrokového Československa. Výnimočné technické dielo nemalo v čase svojho vzniku konkurenciu a do roku 1956 patrilo medzi svetové unikáty. So stavbou lanovky, ktorú spočiatku využívali len pracovníci observatória a bohatí turisti, sme začali pred osemdesiatimi rokmi.

((anketa))

Pôvodne sa uvažovalo o lanovke, ktorá by turistov vyviezla na Gerlachovský štít, najvyšší vrch Tatier. To však v tridsiatych rokoch minulého storočia nebolo technicky možné. Proti sa postavil aj vtedajší riaditeľ kúpeľov v Tatranskej Lomnici Juraj Országh, ktorý verejne presadzoval lanovku na Lomnický štít.

Pravdepodobne chcel svojim kúpeľným hosťom, medzi ktorými nebolo veľa zdatných turistov, zabezpečiť unikátnu atrakciu. Ako vplyvný muž s kontaktmi na najvyšších politických miestach sa pričinil o to, že vláda v roku 1934 vydala rozhodnutie postaviť lanovku na Lomnický štít z verejných zdrojov.

Orzságh mal na svojej strane napríklad aj neskoršieho predsedu vlády Milana Hodžu, ktorý mal vilu v Tatranskej Lomnici, či ministra zdravotníctva Vavra Šrobára.

„Stavbu osobne podporoval aj jeho brat Jozef Országh, vtedajší krajinský prezident,“ hovorí historik Radoslav Ragač zo Slovenského národného archívu.. „Krajinský úrad v Bratislave bol nakoniec jej realizátorom.“

Verejná súťaž na stavbu lanovky bola vyhlásená 18. júla 1935, v auguste bol známy víťaz, chrudimská firma František Wiesner, reálne sa začalo stavať v apríli 1936.

Vystupovali už na Štarte

[content type="citation"]Z údolnej budovy za Grandhotelom Praha sa pasažieri doviezli na Skalnaté pleso s medzizastávkou na stanici Štart.[/content]

Technicky unikátne inžinierske dielo, ktoré sa okamžite stalo držiteľom niekoľkých svetových rekordov, obdivovali aj odborníci zo zahraničia. Išlo o najdlhšiu lanovku bez prestupovania (4120 m), s najväčším rozpätím medzi stožiarmi (1744 m, Skalnaté pleso – Lomnický štít) a najrýchlejšiu lanovku v tom čase (6 m/s), ktorá prekonávala najväčšiu relatívnu výšku (1736 m).

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Čítajte ďalej

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Motorové vlaky pre Železničnú spoločnosť Slovensko dodáva vrútocká firma ŽOS Vrútky

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám Foto

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

Colníci zásielky pri kontrole neotvárajú - na rozdiel od Danka Video

Kancelár poslancov posiela, aby si preberali listy mimo parlament.

Skener na poštové zásielky.
Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop