Pri novele cestného zákona ministerstvo neustúpilo viacerým pripomienkam

Najnovšiu novelu zákona o cestnej premávke ministerstvo predstavilo začiatkom júla, zmeny by mali začať platiť od budúceho roka.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Novela zákona o cestnej premávke pôjde na rokovanie vlády s rozpormi. Ministerstvo vnútra nevyhovelo viacerým zásadným pripomienkam. Informovala o tom Marta Fabiánová z tlačového odboru kancelárie ministra vnútra.

Možnosť ovplyvniť podobu chystanej novely bola od 29. júna do 17. júla. Za ten čas bolo vznesených viac ako 130 pripomienok, z toho takmer 40 zásadných.

Ministerstvo nevyhovelo Asociácii zamestnávateľských zväzov a združení SR, Slovenskej obchodnej a priemyselnej komore (SOPK), hlavnému mestu Bratislava ani verejnosti.

Žiadali aj obmedzenie parkovania na chodníku

V mene zamestnávateľov a SOPK rokoval ČESMAD Slovakia. Združenie cestných dopravcov sa neúspešne snažilo presadiť, aby mohli vodiči nákladných vozidiel nad 7,5 tony v noci (od 0.00 h do 5.00 h) predchádzať na diaľniciach a rýchlostných cestách, informovala o rozporoch Fabiánová.

V súčasnosti je predbiehanie zakázané vždy.

Viaceré zmeny v súčasných pravidlách cestnej premávky sa pokúšalo presadiť občianske združenie Cyklokoalícia, pod ktorej hromadnú pripomienku sa podpísalo viac ako 500 ľudí.

Spolu s Bratislavou žiadali ďalšie obmedzenie možností parkovania na chodníku. Navrhovali parkovanie iba tam, kde to na chodníku povolí dopravné značenie.

"Myslíme si, že niektoré mestá nebudú na túto zmenu pripravené ani v roku 2019, keďže im chýba dostatok parkovacích miest," ozrejmila Fabiánová, prečo ministerstvo takejto pripomienke nevyhovelo.

Obmedzili kamióny

Rezort však podľa jej slov je pripravený o tejto téme rokovať a prijať zmenu, ktorá by neznamenala dopravný kolaps v mestách.

Aktivisti tiež neustúpili z požiadavky, aby bola zrušená povinnosť pre cyklistov nosiť ochrannú prilbu a tiež povinnosť nosiť reflexné prvky za zníženej viditeľnosti.

"Sme toho názoru, že prilby dokážu byť rozhodujúce pri záchrane života, preto sme túto požiadavku neakceptovali, zdôvodnila Fabiánová.

Viacerým zásadným pripomienkam ministerstvo vyhovelo. Kamióny nebudú môcť jazdiť v nedeľu a štátny sviatok od 0.00 h do 7.00 h po diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách I. triedy.

Úspešne sa proti tomu postavilo Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS).

Vyraďovanie vozidiel z evidencie nezavedú

Ministerstvo dopravy navrhovalo v tomto prípade kompromis. Kamiónom chcelo umožniť jazdu iba po diaľniciach a rýchlostných cestách.

ZMOS to však predbežne odmietlo, vysvetlila Fabiánová. Definitívne riešenie by sa malo prijať na rokovaní tripartity.

Nezavedie sa tiež automatické vyraďovanie vozidiel z evidencie po šiestich mesiacoch od nesplnenia si povinnosti pri ich prepise a po skončení dočasného vyradenia.

Proti tomu vzniesli zásadnú pripomienku ministerstvo dopravy, ministerstvo životného prostredia, Republiková únia zamestnávateľov SR a Slovenská asociácia poisťovní.

Namiesto toho sa prijalo riešenie spočívajúce v zneplatnení dokladov k motorovému vozidlu. Po istom čase sa budú evidovať ako odcudzené.

Rozšíri sa okruh priestupkov

Najnovšiu novelu zákona o cestnej premávke ministerstvo predstavilo začiatkom júla, zmeny by mali začať platiť od budúceho roka.

Jej hlavným cieľom je korekcia takzvanej objektívnej zodpovednosti držiteľa vozidla na základe poznatkov z praxe, zmena sankcií za prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti a zvýšenie ochrany detí, ktoré sú najmladšími účastníkmi cestnej premávky.

Mal by sa tak rozšíriť okruh dopravných priestupkov postihnuteľných v rámci objektívnej zodpovednosti, napríklad o porušenie zákazu prebiehania kamiónmi na diaľnici.

Pokuty za rýchlosť by mali byť diferencované do troch úrovní, ich výška má závisieť od miery prekročenia stanovenej rýchlosti.

Dopravný priestupok by sa tak mal dať rýchlo a efektívne vybaviť na mieste bez potreby zaťažovať správne orgány.

Novela zavádza povinnosť nosiť prilbu pre deti prepravované na cyklosedačke a na bicykli pevne spojeným tyčou s vodiacim bicyklom, umožňuje deťom do desať rokov bicyklovať na chodníku. Okrem toho prináša aj rad ďalších zmien.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 237
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 792
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 087
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 034
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 168
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 655
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 646
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 422
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 419
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 063

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Domov

Gajdoš nepriznal takmer polovicu svojho príjmu

Minister obrany v majetkovom priznaní nespomenul výsluhový dôchodok.

Domov

Armádny generál: Termíny sú šibeničné, zmluvu na migy budeme musieť predĺžiť

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Domov

Kiska sa v New Yorku zúčastnil na biznis fóre, s podnikateľmi hovoril aj o Slovensku

Spomedzi lídrov biznisu sa fóra zúčastnil aj najbohatší človek sveta Bill Gates.

Domov

Ministerka Lubyová: Nikto v EÚ nechce pozastaviť eurofondy pre vedu a výskum

Pripomenula, že ministerstvo školstva zrušilo problematickú eurofondovú výzvu.