Pri novele cestného zákona ministerstvo neustúpilo viacerým pripomienkam

Najnovšiu novelu zákona o cestnej premávke ministerstvo predstavilo začiatkom júla, zmeny by mali začať platiť od budúceho roka.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Novela zákona o cestnej premávke pôjde na rokovanie vlády s rozpormi. Ministerstvo vnútra nevyhovelo viacerým zásadným pripomienkam. Informovala o tom Marta Fabiánová z tlačového odboru kancelárie ministra vnútra.

Možnosť ovplyvniť podobu chystanej novely bola od 29. júna do 17. júla. Za ten čas bolo vznesených viac ako 130 pripomienok, z toho takmer 40 zásadných.

Ministerstvo nevyhovelo Asociácii zamestnávateľských zväzov a združení SR, Slovenskej obchodnej a priemyselnej komore (SOPK), hlavnému mestu Bratislava ani verejnosti.

Žiadali aj obmedzenie parkovania na chodníku

V mene zamestnávateľov a SOPK rokoval ČESMAD Slovakia. Združenie cestných dopravcov sa neúspešne snažilo presadiť, aby mohli vodiči nákladných vozidiel nad 7,5 tony v noci (od 0.00 h do 5.00 h) predchádzať na diaľniciach a rýchlostných cestách, informovala o rozporoch Fabiánová.

V súčasnosti je predbiehanie zakázané vždy.

Viaceré zmeny v súčasných pravidlách cestnej premávky sa pokúšalo presadiť občianske združenie Cyklokoalícia, pod ktorej hromadnú pripomienku sa podpísalo viac ako 500 ľudí.

Spolu s Bratislavou žiadali ďalšie obmedzenie možností parkovania na chodníku. Navrhovali parkovanie iba tam, kde to na chodníku povolí dopravné značenie.

"Myslíme si, že niektoré mestá nebudú na túto zmenu pripravené ani v roku 2019, keďže im chýba dostatok parkovacích miest," ozrejmila Fabiánová, prečo ministerstvo takejto pripomienke nevyhovelo.

Obmedzili kamióny

Rezort však podľa jej slov je pripravený o tejto téme rokovať a prijať zmenu, ktorá by neznamenala dopravný kolaps v mestách.

Aktivisti tiež neustúpili z požiadavky, aby bola zrušená povinnosť pre cyklistov nosiť ochrannú prilbu a tiež povinnosť nosiť reflexné prvky za zníženej viditeľnosti.

"Sme toho názoru, že prilby dokážu byť rozhodujúce pri záchrane života, preto sme túto požiadavku neakceptovali, zdôvodnila Fabiánová.

Viacerým zásadným pripomienkam ministerstvo vyhovelo. Kamióny nebudú môcť jazdiť v nedeľu a štátny sviatok od 0.00 h do 7.00 h po diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách I. triedy.

Úspešne sa proti tomu postavilo Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS).

Vyraďovanie vozidiel z evidencie nezavedú

Ministerstvo dopravy navrhovalo v tomto prípade kompromis. Kamiónom chcelo umožniť jazdu iba po diaľniciach a rýchlostných cestách.

ZMOS to však predbežne odmietlo, vysvetlila Fabiánová. Definitívne riešenie by sa malo prijať na rokovaní tripartity.

Nezavedie sa tiež automatické vyraďovanie vozidiel z evidencie po šiestich mesiacoch od nesplnenia si povinnosti pri ich prepise a po skončení dočasného vyradenia.

Proti tomu vzniesli zásadnú pripomienku ministerstvo dopravy, ministerstvo životného prostredia, Republiková únia zamestnávateľov SR a Slovenská asociácia poisťovní.

Namiesto toho sa prijalo riešenie spočívajúce v zneplatnení dokladov k motorovému vozidlu. Po istom čase sa budú evidovať ako odcudzené.

Rozšíri sa okruh priestupkov

Najnovšiu novelu zákona o cestnej premávke ministerstvo predstavilo začiatkom júla, zmeny by mali začať platiť od budúceho roka.

Jej hlavným cieľom je korekcia takzvanej objektívnej zodpovednosti držiteľa vozidla na základe poznatkov z praxe, zmena sankcií za prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti a zvýšenie ochrany detí, ktoré sú najmladšími účastníkmi cestnej premávky.

Mal by sa tak rozšíriť okruh dopravných priestupkov postihnuteľných v rámci objektívnej zodpovednosti, napríklad o porušenie zákazu prebiehania kamiónmi na diaľnici.

Pokuty za rýchlosť by mali byť diferencované do troch úrovní, ich výška má závisieť od miery prekročenia stanovenej rýchlosti.

Dopravný priestupok by sa tak mal dať rýchlo a efektívne vybaviť na mieste bez potreby zaťažovať správne orgány.

Novela zavádza povinnosť nosiť prilbu pre deti prepravované na cyklosedačke a na bicykli pevne spojeným tyčou s vodiacim bicyklom, umožňuje deťom do desať rokov bicyklovať na chodníku. Okrem toho prináša aj rad ďalších zmien.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 438
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 816
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 242
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 706
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 611
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 583
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 461
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 833
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 252
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 180

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dankovi poškodilo bozkávanie výložiek, za premiéra ho už väčšina nechce

Kým v decembri bol podľa agentúry Focus Andrej Danko favoritom na budúceho premiéra, dnes jeho akceptácia u ľudí výrazne klesla.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KOŠICE KORZÁR

Dva roky sedí v zastupiteľstve. Prehovoril raz. Keď skladal sľub

Riaditeľ košickej UNLP Milan Maďar iba stláča hlasovacie zariadenie.

Neprehliadnite tiež

Majú vlastnú nemrznúcu zmes. Na Železnej studničke už kvitnú snežienky

Objavili sa prví poslovia jari. Musia však odolávať nočným mrazom, aby potešili a priniesli nádej, že jar sa už blíži.

Dankovi poškodilo bozkávanie výložiek, za premiéra ho už väčšina nechce

Kým v decembri bol podľa agentúry Focus Andrej Danko favoritom na budúceho premiéra, dnes jeho akceptácia u ľudí výrazne klesla.

Rómsky splnomocnenec: Darmo robíme dobré kroky, ak to nevieme predať verejnosti

Problém priznal Ravasz v oblasti terénnych sociálnych pracovníkov.

Raper Kali: Silným motívom je smrť Róberta Remiáša

Raper Kali, vlastným menom Koloman Magyary (34), napísal titulnú pesničku k filmu Únos. Tvrdí, že ho obdobie 90. rokov láka.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop