SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ

Zrážku dvoch lietadiel pri Červenom Kameni neprežilo sedem ľudí

Štyria členovia posádok lietadiel a traja parašutisti zomreli pri nácviku skupinového zoskoku.

Vrak horiaceho lietadla nad obcou Červený Kameň.Vrak horiaceho lietadla nad obcou Červený Kameň. (Zdroj: TASR)

ČERVENÝ KAMEŇ. Pri obci Červený Kameň v okrese Ilava došlo vo štvrtok k zrážke dvoch menších dopravných lietadiel s dvoma skupinami parašutistov na palubách. Nehodu neprežilo sedem ľudí.

Medzi mŕtvymi sú štyria členovia posádok lietadiel a traja parašutisti. "Z celkového počtu 31 preživších šiestim parašutistom záchranári odporučili prevoz do nemocnice, dvaja ho však odmietli," informovala hovorkyňa skupiny Falck Alena Lacyková-Krčová.

V lietadlách boli podľa Juraja Deneša z Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru parašutisti-výsadkári.

Nacvičovali spoločný zoskok

Lietadlá vyštartovali krátko po deviatej hodine ráno na nácvik hromadného zoskoku na letecký deň v Slavnici. V každom z lietadiel boli dvaja piloti a sedemnásť parašutistov.

"Krátko po štarte a prvom leteckom manévri došlo zatiaľ k nevysvetliteľnému stretnutiu obidvoch lietadiel, ktoré následne začali po zrážke padať dolu," opísal minister vnútra Robert Kaliňák priebeh tragickej udalosti. Pri zrážke podľa neho došlo "k odstráneniu niektorých častí lietadiel", ktoré tak neboli schopné ďalšieho letu.

"Je to naozaj obrovská katastrofa, najmä keď nacvičovali spoločný zoskok, aby urobili nejakú radosť pri leteckom dni, ktorý tu mal byť o niekoľko dní," uviedol minister vnútra.

Podľa obyvateľov, ktorí manéver videli, jedno lietadlo podletelo druhé a pri zrážke sa odtrhol jeho koniec. Oba stroje začali následne padať dole. Parašutisti sa snažili zachrániť výskokom z lietadla a dopadli mimo priestoru obce.

Jeden zo strojov sa zrútil do hornatej časti nad Červeným Kameňom blízko domov. Na miesto pádu ihneď vyštartovali dobrovoľní hasiči. Keď prišli na miesto našli zdeformované lietadlo so zakliesneným pilotom. Pomôcť mu už však nedokázali. Na mieste začali hasiť trosky lietadla, ktoré sa vznietilo.

Druhé lietadlo sa zrútilo do ťažko prístupnej oblasti sedla Chotuč.

Preťažené lietadlo?

„Pri skupinových zoskokoch lietadlá vystúpia vo formácii do
zoskokovej výšky. Letia veľmi blízko seba, aby sa po zoskoku mohli parašutisti
zoradiť. Ak by boli ďaleko od seba, parašutisti by k sebe nedokĺzali,“ povedal
pre Sme parašutista Martin Čáp.

Ako pre agentúru SITA uviedol, Juraj Gyenes z Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru Ministerstva dopravy,výstavby a regionálneho rozvoja, zrazili sa dve lietadlá typu L-410. Nehoda sa podľa neho stala vo výške približne 1500 metrov.

Ako ďalej uviedol, pri nácviku hromadného zoskoku pravdepodobne jedno z lietadiel prudko kleslo, a tak došlo k zrážke. "V prvom lietadle zahynula dvojčlenná posádka, všetkým parašutistom sa ale podarilo vyskočiť. V druhom zahynula tiež dvojčlenná posádka a traja parašutisti," povedal Gyenes.

Ako Gyenes ďalej uviedol na mieste nešťastia, jedno z lietadiel malo byť preťažené, preto vo vzduchu kleslo.

Ťažko prístupný terén

Ako na mieste nehody uviedol minister vnútra Kaliňák, v teréne bolo približne 200 hasičov, záchranárov a policajtov, ktorí zbierali trosky lietadiel, aby bolo možné určiť presnú príčinu ich pádu.

Na miesto nehody priletel vrtuľník letky ministerstva vnútra. K nehode boli vyslané aj tri posádky Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby ATE. Ako prvá letela na pomoc posádka zo strediska Trenčín.

Následne boli na pomoc privolané aj vrtuľníky zo strediska Žilina a Banská Bystrica, ktoré sú vybavené palubným navijakom do ťažko prístupného terénu. Žilinský vrtuľník s posádkou lokalizoval miesta, kde sa lietadlá nachádzali a do terénu k jednému z lietadiel vysadil lekára. Všetkých zachránených parašutistov previezli na letisko v Slavnici kde im poskytli prvú pomoc.

Pár metrov od školy

Jedno z dvoch lietadiel L 410 padlo do lesa len niekoľko desiatok metrov od tamojšej školy a rodinných domov. Obyvateľ jedného z nich Dušan Martiš bol medzi prvými, ktorí sa k zrútenému lietadlu dostali.

"Krátko po deviatej manželka zbadala, ako nad nami rotuje veľké lietadlo. Videl som, ako vyhadzuje výsadkárov. To bolo asi desať sekúnd a zrazu pri tej rotácii padalo dole. Vybehli sme von, ľudia vonku už robili paniku. Videli sme, že padlo nie jedno, ale dve lietadlá. Jedno lietadlo malo useknutý chvost, pilot ho nemohol ovládať a stále rotovalo. Druhé lietadlo padlo kúsok od školy," priblížil Martiš s tým, že po príchode k troskám zrúteného lietadla videl jednu mŕtvu osobu, zrejme šlo o pilota.

Ľubomír Matejíček z Červeného Kameňa bol očitým svedkom zrážky oboch lietadiel. Prekvapilo ho, prečo jedno lietadlo podlietava druhé.

"Zrazu sme počuli náraz, uvedomil som si, že sa zrazili. Mali sme strach, že spadnú do dediny, už sme chceli utekať. Videl som, ako začali skákať parašutisti, najskôr som si myslel, že vyhadzujú nejaké balíky. Videli sme, ako jedno lietadlo padlo za horizont, ešte sme počuli, ako tresklo o stromy," uviedol Matejíček.

Obyvateľka obce Červený Kameň povedala redaktorovi Pravdy, že zrážku sledovala z balkóna svojho rodinného domu. Po explózii lietali vo vzduchu črepiny, bolo počuť výkriky.

Žena vybehla z domu do lesa, na miesto, kde dopadlo lietadlo ju priviedol pach leteckého benzínu. Našla tam štyroch mŕtvych.

Tragickú udalosť zachytili aj zahraničné médiá. O zrážke informoval napríklad britský Independent.

Vraky oboch lietadiel bude na jedno miesto sústreďovať vyslobodzovacie pásové vozidlo BVP 2 Dobrovoľného hasičského združenia POLE z Trnavy.

Hasičov podľa Jozefa Hambálka z DHZ POLE čaká robota na celú noc. Do práce sa môžu pustiť až po vyslobodení tiel tých účastníkov nehody, ktorí udalosť neprežili.

Pozostatky lietadiel sú podľa miestnych dobrovoľných hasičov v lesnom poraste od seba vzdialené asi jeden kilometer. Okrem vyslobodzovacieho vozidla majú hasiči k dispozícii aj navijaky a ďalšiu techniku pre ťažký terén.

Človek blízko smrti chce len prežiť

Parašutisti vedeli, že piloti sa zachrániť nedokážu. Ak sa človek dostane do situácie blízko smrti, jeho správanie sa mení.

Branislav Chrenka, riaditeľ Modrého anjela zo skúsenosti hovorí, že keď sekundy rozhodujú o všetkom, človek veľmi „necíti“ a ide mu iba o to, aby prežil.

Aj otázka traumy je pre výskumníkom zahalená v rúšku tajomstva.

„My dodnes nevieme, prečo sa niektorí jedinci s takýmito situáciami vyrovnávajú rýchlejšie a bez následkov a iní nie,“ konštatuje Chrenka s tým, že to, koľko parašutistov zo včerajšej zrážky podľahne traume je veľmi individuálne.

Závisí to napríklad aj od toho, či majú traumatické skúsenosti z minulosti.

( Je potrebné zapnúť titulky, označené ako neznámy jazyk, pozn. red.)

Lietadlá L-410 slúžia od roku 1970

Lietadlá L-410 Turbolet slúžia v letectve od roku 1970. Vek lietadiel, ktoré sa dnes zrazili pri obci Červený Kameň v okrese Ilava, však nie je známy. Stroje československej, neskôr českej výroby vyrába spoločnosť Let Kunovice. Od začiatku výroby bolo vyprodukovaných viac ako 1100 kusov týchto strojov.

Maximálna prepravná kapacita L-410 je 19 pasažierov. Dolet strojov lietajúcich maximálnou rýchlosťou 380 kilometrov za hodinu je 1380 kilometrov. Lietadlá majú rôzne využitie, v bývalom Československu napríklad prepravovali cestujúcich medzi menšími mestami. Okrem prepravy cestujúcich na menšie vzdialenosti sa využívajú napríklad na výsadky parašutistov alebo na zásobovanie, keďže sú schopné pristávať a štartovať aj z trávnatých plôch. Na Slovensku slúžia modernizované verzie L-410 aj v ozbrojených silách. Stroj slúži dodnes v civilných aj vojenských letectvách po celom svete.

Dve dopravné lietadlá typu L-410 sa zrazili dnes ráno pri obci Červený Kameň v okrese Ilava. Lietadlá viezli parašutistov, ktorí nacvičovali hromadný zoskok na víkendový letecký deň. Jedno z lietadiel bolo údajne preťažené, preto vo vzduchu kleslo. Stroje sa zrazili vo výške približne 1500 metrov. Oblasť zrážky je momentálne uzavretá. Medzi mŕtvymi sú štyria členovia posádok lietadiel a traja parašutisti.

sita

Výberová chronológia havárií lietadiel za posledných desať rokov

16. júla 2005 – Obeťami leteckého nešťastia, ktoré sa stalo nad hradom Likava pri Ružomberku, boli dvaja maďarskí občania. Zrazili sa dve mikroľahké lietadlá, druhá posádka prežila.

24. septembra 2005 - Dve obete si vyžiadal pád malého športového lietadla pri letisku v Boľkovciach v Lučenskom okrese. Stroj sa zrútil krátko po štarte. Obaja muži v lietadle, 42- a 57-ročný, boli na mieste mŕtvi.

10. decembra 2007 - Približne o 9.30 h havarovalo lietadlo na okraji mestskej časti Bratislava-Vajnory. Pri nešťastí zahynuli traja pasažieri z Chorvátska. Haváriu zapríčinil pilot, ktorý sa dopustil omylu v navigácii a v plnej rýchlosti spadol z výšky asi 600 metrov.

16. decembra 2008 - Pri obci Cerová havarovalo malé športové lietadlo patriace Záhoráckemu aeroklubu v Senici. Na jeho palube boli dvaja muži, 26-ročný zo Senice a 66-ročný z Nedožier, o ktorom sa predpokladá, že lietadlo pilotoval. Obaja muži po páde zahynuli, lietadlo bolo úplne zdevastované, kabína rozbitá a stroj nepoužiteľný.

15. júla 2009 – Ultraľahké lietadlo spadlo na letisku v Ražňanoch, okres Sabinov. Na základe zistení polície išlo o povolený cvičný let. Pri páde utrpel 63-ročný pilot zranenia, ktorým na mieste podľahol. Druhého 34-ročného člena posádky lietadla po oživovaní previezli s ťažkými zraneniami do nemocnice. Ťažkým zraneniam na druhý deň podľahol.

18. augusta 2010 - Pri Partizánskom sa zrútilo športové lietadlo, nehoda si vyžiadala životy dvoch ľudí. Podľa svedkov nehody sa pilot pokúšal vo vzduchu o výkrut, ale akrobatický kúsok sa stal preňho i druhého človeka osudným.

5. júna 2011 - Do záhrady rodinného domu v obci Lipová pri Nových Zámkoch spadlo ultraľahké lietadlo. Na jeho palube boli dve osoby, ktoré boli s ľahkými zraneniami prevezené do novozámockej nemocnice. Posádku lietadla tvorili skúsení letci - 48-ročný muž zo Šale a 68-ročný muž z Bánova v okrese Nové Zámky.

6. mája 2012 – Letecké nešťastie v Liskovej v okrese Ružomberok si vyžiadalo dve obete. Išlo o manželský pár z Poľska. Lietadlo odštartovalo, urobilo zákrutu a spadlo do poľa za letiskom.

5. apríla 2015 - Ťažké zranenie utrpel občan Slovenskej republiky, ktorý pri severomaďarskom meste Sátoraljaújhely nezvládol pristávanie so závesným klzákom. Muž nezvládol pristávací manéver s rogalom a za doposiaľ neznámych okolností spadol do vinice.

8. mája 2015 – Pilot aeromobilu, ktorý podvečer havaroval na nitrianskom letisku v Janíkovciach, neutrpel pri havárii stroja žiadne vážnejšie poranenia. Unikátny aeromobil pilotoval jeho vynálezca a konštruktér, Štefan Klein, ktorý z havarovaného stroja vyšiel na vlastných nohách a sťažoval sa na bolesti lakťa a chrbta. Aeromobil padal z výšky približne 300 metrov, Klein stihol aktivovať padák, ktorý náraz stlmil. Spoločnosť AeroMobil vo svojom stanovisku informovala, že prototyp AeroMobil 3.0 je po havárii len mierne poškodený.

tasr

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 449
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 650
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 406
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 341
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 007
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 960
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 225
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 940
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 739
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 636
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Policajti blokujú demonštrantov počas protestu proti väzneniu ruského opozičného lídra Alexeja Navaľného v Jekaterinburgu.

Rusi demonštrovali proti Putinovmu režimu.

9 h
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

13 h

Neprehliadnite tiež

Plocha v areáli bytového podniku, ktorá by mala slúžiť ako parkovisko pre vraky.

Bude v areáli bytového podniku.

5 h
Róbert Gregorek.

Róbert Gregorek o dopade miernych zím na prírodu.

5 h
Ilustračné.

Miera pozitivity sa drží pod jedným percentom.

7 h