SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Piloti ešte len stúpali do výšky potrebnej na zoskok

V lietadlách L­410 je pri manévroch horší výhľad, upozorňujú piloti. Pri spoločnom zoskoku musia pritom byť k sebe čo najbližšie.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Výkrik, náraz a chaos. Tak opisuje včerajšiu zrážku lietadiel s parašutistami jeden z preživších.

Nehoda sa stala nečakane, stroje ešte len stúpali do výšky potrebnej na zoskoky. Úroveň asi 1500 metrov, kde do seba vrazili, na to totiž podľa pilotov nestačila.

„Bolo by treba aspoň tri­ až štyritisíc metrov nad morom,“ vysvetlil letecký mechanik a pilot Vincent Matoušek. Vytvorenie parašutistickej formácie pri hromadnom zoskoku totiž nejaký čas trvá. „Usporiadanie si vyžiada 40 či 50 sekúnd, pričom v polohe musia zotrvať aspoň tri sekundy, aby sa zoskok uznal,“ dodal Matoušek.

Prečo boli stroje tak blízko seba, nie je jasné . Okrem informácie o tom, že jedno z lietadiel bolo preťažené, mohol zavážiť aj typ lietadla.

„L­410 je hornoplošník a preto je z pilotnej kabíny zle vidieť pri zatáčaní,“ dodal Jan Kopsa, vedúci letovej prevádzky z leteckej školy Aero Prague.

Posádky sa chystali na spoločný zoskok. Lietadlá preto museli letieť čo najbližšie pri sebe, aby sa parašutisti pri zoskoku mohli čo najrýchlejšie dostať blízko seba a vytvoriť zostavu.

„Na tieto úkony je však stanovená minimálna vzdialenosť medzi lietadlami a vyžaduje si aj pravidelný cvik pilotov,“ dodal Matoušek.

Ak by jedno z lietadiel bolo preťažené, správanie stroja to mohlo výrazne ovplyvniť. O zložení posádky rozhoduje riadiaci zoskokov, hoci zodpovednosť má za ňu vždy samotný pilot. Mal by sa riadiť predpísaným maximálnym počtom ľudí na palube.

Vyskočiť z padajúceho stroja je podľa parašutistov náročné. Obzvlášť, keď na to ešte nie sú pripravení.

„Keď musí veľký počet parašutistov núdzovo opustiť neovládateľný alebo slabo ovládateľný stroj, je to iné, ako keď letí vo vyššej letovej hladine,“ povedal pre SME parašutista Martin Čáp.

Človek blízo smrti chce len prežiť

Parašutisti vedeli, že piloti sa zachrániť nedokážu. Ak sa človek dostane do situácie blízko smrti, jeho správanie sa mení.

BRATISLAVA. Branislav Chrenka, riaditeľ Modrého anjela zo skúsenosti hovorí, že keď sekundy rozhodujú o všetkom, človek veľmi „necíti“ a ide mu iba o to, aby prežil.

Aj otázka traumy je pre výskumníkom zahalená v rúšku tajomstva.

„My dodnes nevieme, prečo sa niektorí jedinci s takýmito situáciami vyrovnávajú rýchlejšie a bez následkov a iní nie,“ konštatuje Chrenka s tým, že to, koľko parašutistov zo včerajšej zrážky podľahne traume je veľmi individuálne.

Závisí to napríklad aj od toho, či majú traumatické skúsenosti z minulosti.

Annamária Ondrejková

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 096
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 325
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 715
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 206
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 940
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 247
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 347
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 356
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 302
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 295
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Dnes pribudlo 3 363 prípadov a 12 úmrtí. Otestovali rekordný počet vzoriek (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 55 091 ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 212 obetí.

Ilustračná fotografia.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom.

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Alexander Zverev.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
CYNICKÁ OBLUDA

Najväčší žúr v histórii krajiny

Niektoré slovenské idiomy po tomto víkende už nebudú, čo bývali.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Prezidentka odsúdila teroristický útok vo francúzskom Nice

Nešlo len o akt teroru, ale aj o útok proti európskym hodnotám, zdôrazňuje Čaputová.

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Ilustračné foto.

Chaos, rady a málo miest. Košickí starostovia sa obávajú fiaska

Mali šesť dní na prípravu testovania: Dali sme bokom zdravý rozum.

Starostovia robia napriek kritike k okolnostiam všetko pre to, aby testovanie zvládli.