Piloti ešte len stúpali do výšky potrebnej na zoskok

V lietadlách L­410 je pri manévroch horší výhľad, upozorňujú piloti. Pri spoločnom zoskoku musia pritom byť k sebe čo najbližšie.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Výkrik, náraz a chaos. Tak opisuje včerajšiu zrážku lietadiel s parašutistami jeden z preživších.

Nehoda sa stala nečakane, stroje ešte len stúpali do výšky potrebnej na zoskoky. Úroveň asi 1500 metrov, kde do seba vrazili, na to totiž podľa pilotov nestačila.

„Bolo by treba aspoň tri­ až štyritisíc metrov nad morom,“ vysvetlil letecký mechanik a pilot Vincent Matoušek. Vytvorenie parašutistickej formácie pri hromadnom zoskoku totiž nejaký čas trvá. „Usporiadanie si vyžiada 40 či 50 sekúnd, pričom v polohe musia zotrvať aspoň tri sekundy, aby sa zoskok uznal,“ dodal Matoušek.

Prečo boli stroje tak blízko seba, nie je jasné . Okrem informácie o tom, že jedno z lietadiel bolo preťažené, mohol zavážiť aj typ lietadla.

„L­410 je hornoplošník a preto je z pilotnej kabíny zle vidieť pri zatáčaní,“ dodal Jan Kopsa, vedúci letovej prevádzky z leteckej školy Aero Prague.

Posádky sa chystali na spoločný zoskok. Lietadlá preto museli letieť čo najbližšie pri sebe, aby sa parašutisti pri zoskoku mohli čo najrýchlejšie dostať blízko seba a vytvoriť zostavu.

„Na tieto úkony je však stanovená minimálna vzdialenosť medzi lietadlami a vyžaduje si aj pravidelný cvik pilotov,“ dodal Matoušek.

Ak by jedno z lietadiel bolo preťažené, správanie stroja to mohlo výrazne ovplyvniť. O zložení posádky rozhoduje riadiaci zoskokov, hoci zodpovednosť má za ňu vždy samotný pilot. Mal by sa riadiť predpísaným maximálnym počtom ľudí na palube.

Vyskočiť z padajúceho stroja je podľa parašutistov náročné. Obzvlášť, keď na to ešte nie sú pripravení.

„Keď musí veľký počet parašutistov núdzovo opustiť neovládateľný alebo slabo ovládateľný stroj, je to iné, ako keď letí vo vyššej letovej hladine,“ povedal pre SME parašutista Martin Čáp.

Človek blízo smrti chce len prežiť

Parašutisti vedeli, že piloti sa zachrániť nedokážu. Ak sa človek dostane do situácie blízko smrti, jeho správanie sa mení.

BRATISLAVA. Branislav Chrenka, riaditeľ Modrého anjela zo skúsenosti hovorí, že keď sekundy rozhodujú o všetkom, človek veľmi „necíti“ a ide mu iba o to, aby prežil.

Aj otázka traumy je pre výskumníkom zahalená v rúšku tajomstva.

„My dodnes nevieme, prečo sa niektorí jedinci s takýmito situáciami vyrovnávajú rýchlejšie a bez následkov a iní nie,“ konštatuje Chrenka s tým, že to, koľko parašutistov zo včerajšej zrážky podľahne traume je veľmi individuálne.

Závisí to napríklad aj od toho, či majú traumatické skúsenosti z minulosti.

Annamária Ondrejková

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  4. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  5. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  6. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  8. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  9. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  10. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 429
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 546
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 523
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 331
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 313
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 805
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 615
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 505
  9. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 4 375
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 312

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Američania obkľúčujú Severnú Kóreu. Tentoraz nejde o bluf

Pri Kórejskom polostrove sú dve americké lietadlové lode. Ďalšie môžu čoskoro pribudnúť.

KOMENTÁRE

Nová česká celebrita, hlúpa Mary a budúcnosť ľavosúdia (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

DOMOV

Policajný odborár: Útočiť na ženu od chrbta nie je normálne

Policajti by mali mať kvalitnú výbavu.

KOMENTÁRE

Ťapákovci uvažujú o lapaní kotlebovcov

Kotlebovcom vraj percentá porastú. Tak radšej seďme a buďme.

Neprehliadnite tiež

O čom je Slovensko? Píše britský novinár

Desať správ, ktoré tento týždeň oslovili medzinárodnú komunitu na najväčšom spravodajskom webe o Slovensku v angličtine.

Polícia odhalila korupciu v poľovníctve aj poľnohospodárstve

Oblastného riaditeľa pozemkového fondu v Michalovciach obvinili z nepriamej korupcie.

V Bratislave začína bezpečnostná konferencia Globsec

Predseda Európskej rady Donald Tusk vystúpi spoločne s premiérmi Slovenska a Česka.

Kaliňák nepovažuje sotenie ženy za podstatné, nová ombudsmanka to skúma

Policajný prezident Tibor Gašpar chce zlepšiť psychickú prípravu policajtov. Kamery sú ale v nedohľadne.