Mestá zaplavuje voda z búrok

Jednotné riešenie problému so zaplavenými ulicami neexistuje. Niekde si na odstavenú premávku treba zvyknúť.

Kanalizácia nedokáže po silnom daždi v krátkom čase odviesť prívaly vody. Komplikuje to dopravu v mestách.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Škôlka vo Svite musí opakovane riešiť vytápanie prízemia po silnejších dažďoch. V máji im nočná búrka vytopila zeleninový sklad, sklad učebných pomôcok aj kuchyňu. Všade bolo 15 až 20 centimetrov vody.

Podobný problém riešili, keď im počas krupobitia odtoky upchal ľadovec a voda nestíhala odtekať.

„Chybou je, že Svit nemá dobre urobenú kanalizáciu. Na mieste, kde stojí škôlka, sa vytvára lievik. Všetka voda z okolia steká po ulici k nám do škôlky,“ povedala Mária Zentková, riaditeľka škôlky.

Vytopené ulice

Pravidelné vytápanie tých istých ulíc trápi po prívalových dažďoch viacero miest na Slovensku. Takmer všetky, ktoré denník SME oslovil, opisujú rovnaké príčiny: kanalizácia nedokáže v krátkom čase odviesť prívaly vody.

Najhoršie to býva v podchodoch a podjazdoch.

V Žiline pravidelne zaplavuje podjazd pod železnicou pri Remeselníckom dome, Park Ľudovíta Štúra na Bôriku a niekoľko ďalších ulíc. Od roku 2011 mesto na opravy po povodniach minulo 400-tisíc eur.

„Ani napriek nasadeniu ľudí po extrémnych zrážkach, nedokážeme komplexne zabezpečiť celé mesto,“ povedal Pavel Čorba, hovorca Žiliny.

Silu vody v tomto roku pocítil aj Poprad. Voda v máji zaplavila Kukučínovu ulicu, futbalové ihrisko a poškodila asi 20 metrov chodníka. Opravy mesto stáli asi 30-tisíc eur.

Priveľa betónu

Podobné problémy trápia aj Nitru. V meste sa zmenšujú plochy, na ktorých môže dažďová voda vsiaknuť do pôdy a na ich úkor pribúdajú asfaltové a betónové plochy.

Voda z nich priamo steká do kanalizácie, ktorá prívaly vody nezvláda, vysvetľuje Pavol Jakubčin, vedúci odboru komunálnych činností a životného prostredia na miestnom úrade.

Mestá rozširujú zabetónované plochy bez toho, aby dostatočne mysleli na odvádzanie vody, súhlasí aj Štefan Stanko, vysokoškolský učiteľ v oblasti vodohospodárstva a prorektor STU v Bratislave.

„Všetko zabetónujeme, lebo chceme využiť každý štvorcový meter na výstavbu. Neriešime, že voda nám potom steká po povrchu,“ povedal Stanko.

Kanalizácia sa v minulosti stavala spôsobom, že všetky odpadové vody odtekali na jedno miesto. Nerátalo sa ani s takými prudkými výkyvmi počasia, aké máme dnes.

Zväčšovanie kanalizácie preto nie je dlhodobým riešením. Väčšmi by pomohlo zadržať vodu čo najdlhšie tam, kde naprší, aby sa nezlievala do jedného toku. Čiastkovým riešením sú podľa Stanka napríklad zelené strechy.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 792
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 400
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 396
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 221
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 909
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 877
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 797
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 645
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 828
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 1 536

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan odkazuje fanúšikom: Uvidíme sa v Krakove

Petra Sagana čakajú prvé preteky po Tour de France. Do Poľska ho prídu povzbudiť stovky slovenských fanúšikov.

KOMENTÁRE

Andrássyovci milovali ženy, na Gemeri dodnes žijú ich potomkovia

O Betliari hovorí Július Barczi.

KOMENTÁRE

Fico, Danko a Bugár slabnú. Kto miesto nich zosilnel?

Podľa preferencií by koalícia nezostavila vládu.

TECH

Prečo je rad na ženské záchody dlhší? Vedci ukázali riešenie

Ženy čakajú na toaletu viac ako šesť minút.