BRATISLAVA. Zakázať v administratívno-právnej rovine neoprávnenú a úmyselnú manipuláciu s odometrom, teda počítadlom najazdených kilometrov v automobiloch, je cieľom návrhu novely zákona o podmienkach prevádzky vozidiel.
Právnu normu predložili na septembrovú schôdzu Národnej rady poslanci vládneho Smeru Anton Martvoň a Otto Brixi.
Novela má zakázať zadováženie technických prostriedkov alebo softvéru či ponúkať služby smerujúce k neoprávnenej manipulácii s odometrom.
Pokuta až do 50-tisíc eur
Vynovený zákon má teda postihovať priamo tých, ktorí pretáčajú kilometre a poskytujú s tým súvisiace služby, a nie bežných obyvateľov, ktorí často predávajú svoje vozidlo, ale nevedia, že má pretočené kilometre.
Za neoprávnené a úmyselné manipulácie s odometrom bude môcť Slovenská obchodná inšpekcia uložiť pokutu od 5000 eur do 50-tisíc eur.
A to až do dvoch rokov odo dňa, keď sa inšpekcia dozvedela o porušení povinnosti, najneskôr však do piatich rokov.
"Ako ukazuje dlhoročná slovenská aj zahraničná prax, pretáčanie kilometrov je v súčasnosti veľmi výhodným obchodom, na ktorom sa dá obohatiť. S príchodom digitálnych odometrov nastúpili 'softvéroví' odborníci a stáčanie kilometrov dostalo iné rozmery. Pri tomto úkone si dnes už nikto nezašpiní ruky, kilometre sa totiž stáčajú pomocou počítača napojeného priamo do servisnej zásuvky na aute," uviedli Martvoň a Brixi.
Chcú zakázať aj antiradary
Ich novela preto ustanovuje aj povinnosť pre stanice technickej kontroly zaznamenať stočené kilometre do informačného systému.
Súčasťou právnej normy je aj sprievodná novela zákona o reklame, kde sa zakazuje prezentácia informácií, výrobkov, technických prostriedkov alebo ponúkanie služieb upravujúcich odometre.
Martvoň a Brixi chcú tiež zakázať poskytovanie služieb spojených s pretáčaním odometrov, zakázať používanie tzv. antiradarov, ako aj majákov neoprávneným osobám.
Poslanci zároveň sľubujú, že pokiaľ zákon v Národnej rade prejde do druhého čítania, tak sa pozrú aj na sankcie pre autobazáre a predajcov vozidiel, ktorí ich vo veľkom predávajú bežným ľuďom so stočenými kilometrami s cieľom čo najviac zarobiť.
Podľa Spolku na ochranu vlastníkov automobilov je na Slovensku približne 130-tisíc áut s upraveným počtom kilometrov. To autá pri predaji nielen predražuje, ale môže to spôsobiť aj oveľa horšie následky.
"Auto s vyšším počtom najazdených kilometrov by totiž malo podstúpiť úplne iné servisné prehliadky, inak hrozí zlyhanie dôležitých dielcov, čo môže mať fatálne následky," uvádza spolok.