SME

Máme humanistické školstvo, no nároční v ňom nie sme, hovorí Miron Zelina

MIRON ZELINA spolupracoval skoro so všetkými ministrami školstva, po novembri 89 bol pri všetkých nových koncepciách školstva.

Pedagóg a psychológ, profesor MIRON ZELINA je v slovenskej pedagogike legenda. Učil na všetkých druhoch škôl, obišiel len materskú školu. Dvakrát bol dekanom pedagogickej fakulty, ministerským úradníkom, chceli ho za rektora aj ministra školstva. Spolupracoval skoro so všetkými ministrami školstva, po novembri 89 bol pri všetkých nových koncepciách školstva.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

TEXT: Jarmila Horáková

Napreduje naše školstvo správnym smerom?

„My stále tápeme a nevieme, aké školstvo vlastne chceme. Má byť centralizované alebo decentralizované? Má byť direktívne, prísne, alebo skôr povoľné, nedirektívne? Má byť orientované na žiaka alebo na učebnú látku? Má sa viac sústrediť na učenie pre prax, život, alebo sa má posilniť všeobecné vzdelanie či odborné? Má byť humanistické, pragmatické, všeobecné?“

Pre vás je ktoré zaujímavé?

„Napríklad Singapúrske školstvo je veľmi prísne, direktívne, zatiaľ čo Fínske je skôr nedirektívne, slobodnejšie, humánnejšie. A pritom oba systémy dosahujú v medzinárodných testoch PISA popredné umiestnenia.“

A ktoré by bolo ideálne?

„Ideálne by bolo mať humanistické školstvo a pritom aj náročné, kreatívne.“

Aké školstvo teda máme?

„Podľa mňa síce máme humanistické školstvo, ale nároční nie sme.“

Vy by ste preferovali ktorý systém?

„Som za humanistický prístup spojený s náročnosťou.Naši žiaci sú dosť vzdelaní, ale nerozvíjajú sa u nich najvyššie poznávacie schopnosti akými sú kritické myslenie a kreativita - v úlohách tohto typu naši zlyhávajú aj v medzinárodných meraniach.“

Čo by ste zmenili?

„Posilnil a profesionalizoval by som výchovu, najmä charakteru, zvládania záťaži, sebariadenie.“

Od septembra sa mení obsah vzdelávania. Zvolil minister Draxler správnu cestu?

„Nie. Udialo sa to rýchlo a zle. V štátnom vzdelávacom programe sa navŕšili hodiny na pracovnú či hudobnú výchovu na úkor školského vzdelávacieho programu. To je to najhoršie čo sa mohlo stať.“

Prečo?

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Čítajte ďalej

Predvolebných bilbordov vrátane jedného wallboardu má Hlas v Bratislave 18

Mažgút zo Smeru sa hrá na Vallovho súpera. Hlas boj o Bratislavu vzdal

Hlas stiahol Dolinkovú z boja o primátora Bratislavy


14 h

Dôsledky odchodu SaS z vlády: Ako OĽaNO so zopár členmi obsadí štyri ministerstvá?

Poznáme mená, ktoré by mohli nahradiť ministrov SaS.


16. aug
SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu