SME

Výrobca automobilov: Robot na výrobu auta potrebuje človeka

Výrobca automobilov: Robot na výrobu auta potrebuje človeka

Roboty nás nenahradia úplne, minimálne ich budú musieť ľudia riadiť, tvrdí výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Jaroslav Holeček.

TEXT: Michaela Kušnírová

Kedy vyrobí robot celé auto bez ľudskej pomoci?

Existujú výskumné pracoviská, kde sa vedci snažia vytvárať výrobné systémy, ktoré úplne nahradia prácu človeka. V reálnom živote to zatiaľ nefunguje. Vo výrobe automobilov sú v súčasnosti časti, ktoré sú takmer úplne automatizované. Napríklad lisovne a karosárne, kde je činnosť takmer stopercentne robotizovaná. Podobne aj v lakovniach. Montáž vozidiel a čiastočne i logistika zatiaľ zostáva doménou ľudí.

Prečo?

Súvisí to s variabilitou vyrábaných modelov áut. Taktiež s nákladmi na výrobu. Aj u subdodávateľov automobilového priemyslu prevláda a v budúcnosti ešte bude prevládať manuálna práca. Máloktorý subdodávateľ dodáva iba pre jednu automobilku. Preto je odkázaný na to, aby jeho výroba bola veľmi variabilná, a nie len sériová. Investovanie do vysokej robotizácie a automatizácie je často neefektívne.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako bude teda vyzerať práca v najbližších desaťročiach?

Bude symbiózou práce robotov a ľudí.

[content type="citation"]Určite nenahradia úplne. Minimálne ich budú musieť ľudia riadiť. [/content]

Nemôže sa stať, že niekedy v ďalekej budúcnosti roboty ľudí úplne nahradia?

Určite nenahradia úplne. Minimálne ich budú musieť ľudia riadiť. Ale treba sa na to pozrieť aj po ekonomickej stránke, roboty sú drahšie ako ľudia, rýchlo starnú a rýchlo sa opotrebujú. Nahradiť ľudí môžu len pri práci, kde sa to ekonomicky oplatí.

Aké miesta sú najohrozenejšie?

Nemožno hovoriť len o miestach. To, kde sa nasadia roboty, závisí predovšetkým od

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3UMC na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3UMC na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Čítajte ďalej

Prvé dodávky vakcíny Sputnik V na košickom letisku.

Do Košíc priviezli prvú zásielku vakcín Sputnik V

Premiér sľubuje podstatné zrýchlenie očkovania.

3 h
Opatrenia v boji s koronavírusom sa opäť sprísnia.

Pravidlá sa sprísnia od stredy, pozrite si prehľad zmien

Bude sa dať chodiť do prírody? Kde bude nutný respirátor?

22 h

Prieskum preferencií: Prepad kotlebovcov pokračuje, Za ľudí poskočili nad čiaru

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

28. feb
Premiér Igor Matovič, minister zdravotníctva Marek Krajčí a hlavný hygienik Ján Mikas na stretnutí s vedcami.

Návrh opatrení, o ktorých sa rokuje, ráta so zastavením výroby či samotestami

Hlavným cieľom má byť minimalizovanie mobility.

27. feb
SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop