SME

Ivo Nesrovnal: Je to v Bratislave ešte horšie, ako som si myslel

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal je vo funkcii trištvrte roka. Chce spoplatnenie parkovania so zvýhodnením rezidentov.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal je vo funkcii trištvrte roka. Presadil výber šéfov mestských podnikov na základe výberového konania. Chce spoplatnenie parkovania so zvýhodnením rezidentov. Navrhuje zákonom zaviesť povinnosť pre developerov platiť samospráve, na ktorej území budú stavať.

TEXT: Zuzana Devera / Trend, FOTO SME: Gabriel Kuchta, archív

Bratislava je oproti iným mestám na Slovensku výrazne finančne poddimenzovaná. Vláda aj na váš podnet schválila 7,5-miliónový návratný finančný príspevok pre Bratislavu. Pôžička má veľa verejných kritikov, pretože mesto ju bude musieť vláde splatiť, iné mestá dostávajú aj nenávratnú pomoc. Zoberie mesto túto ponuku od vlády?

[content type="citation"]Mesto Bratislava nemá možnosť čerpať eurofondy, lebo sme údajne bohatí, to je hlúpy výpočet.[/content]

Samozrejme, že zoberie. Nech mi títo mudrci povedia, ako inak to spraviť a čo vedia vybaviť oni. Pán bývalý primátor Milan Ftáčnik bol nominant vládneho Smeru a myslím, že vybavil dva milióny. Mesto je dlhodobo podkapitalizované, máme o polovicu menší rozpočet na hlavu ako neďaleké české krajské mesto Brno.

To je smiešne, takto to nejde. Mesto Bratislava nemá možnosť čerpať eurofondy, lebo sme údajne bohatí, to je hlúpy výpočet. Máme 150-, 200-tisíc ľudí, ktorí tu neplatia dane a nemajú tu trvalý pobyt. Finančne tratíme aj na základe zlého sčítania ľudu.

To je vina štátu, nie Bratislavčanov. Výsledok je, že toto mesto dlhodobo nevie nič urobiť inak ako na úver. Osemdesiatpäť percent nášho rozpočtu sú mandatórne výdavky, ktoré preplávajú mestom ako DPH firmou. Ostáva 15 percent, z ktorých polovica je zazmluvnená na čistotu, osvetlenie, zimnú údržbu. Z toho sa v zásade nedá robiť nič rozvojové. Ľudia sú z toho na nervy a nerozumejú tomu. Začal som to vysvetľovať od prezidenta, premiéra každému. Sú z toho prekvapení. Že je to až také, si nemysleli.

Vaši predchodcovia o tom ústavných činiteľov takto podrobne neinformovali?

No asi nie... Rozprávam o tom, bol som aj s premiérom. Vysvetlil som mu to do detailu, on si to poznačil, porozumel tomu a jedným z konkrétnych opatrení bola táto pôžička. Tá sa týka investícií do električiek, autobusov a trolejbusov. Dopravný podnik nakúpil tieto prostriedky dosť nevýhodne za veľmi vysoké úroky. Keď splatíme pôžičky dopravného podniku a požičiame si od vlády za výhodnejšie úroky, tak ten rozdiel nám ročne veľmi uľaví. Sú to milióny, pre nás je to veľmi výhodné. Ale nie je to systémové riešenie.

Aká je dnes šanca na zmenu legislatívy, ktorú potrebujete?

Je to politická otázka vnímania Bratislavy zvyškom Slovenska. Ak sa budeme baviť, že je to hnusný apendix na konci Slovenska, tak to nepôjde. Je to naše spoločné hlavné mesto, vstupná brána na celé Slovensko.

Vidíte cestu, ako presvedčiť Slovákov, že by si mali viac vážiť hlavné mesto?

Je to nové, mladé hlavné mesto, má excentrickú polohu. To sú všetko aspekty, ktoré tomu veľmi nenahrávajú. Rozhodol som sa o tom hovoriť dookola a stále upozorňovať na nespravodlivé znevýhodnenie Bratislavy.

Aké konkrétne riešenia pripravujete?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom G3UPP na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu