Začínali s malinovkami v okrese, dnes vozia minerálky do sveta

„Len ponúkame ľuďom to, čo pánbožko našej prírode nadelil,“ hovorí skromne o svojom podnikaní Ján Špes.

(Zdroj: ARCHÍV)

Rodinná firma Špesovcov je medzi podnikateľmi so slovenskými minerálkami a pramenitými vodami unikátnym zjavom. Jej príbeh pripomína takzvaný americký sen.

Čiže vieru, že každý môže tvrdou prácou, šikovnosťou a odvahou dosiahnuť výrazný spoločenský vzostup či zbohatnúť.

„Vyrastali sme s bratom na brigádach na pracovisku rodičov, ktorí boli zamestnaní v sódovkárni v Starej Ľubovni. Keď po roku 1989 prišli spoločenské zmeny a premýšľali sme, čomu by sme sa mohli venovať, voľba padla na to, v čom sa vyznáme,“ vysvetľuje Špes. S bratom a otcom sa pustili do výroby malinoviek, klasických trojdecových, známych všetkým deťom, ktoré vyrastali ešte v ére socializmu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ďaleko ísť nechcel

„Mal som aj osobný motív. Pracoval som osem rokov ako vedúci investičnej výstavby v tunajšom družstve a v tejto sfére som nevidel perspektívu. A odísť pracovať od rodiny s troma deťmi niekam ďaleko som tiež netúžil,“ dodáva Špes. Rodinná firma postupne rozšírila portfólio svojich výrobkov, spočiatku sa udomácnila v okrese, neskôr v celom kraji. Pomohlo jej, že po nástup trhového hospodárstva neprežili viaceré prevádzky s podobným zameraním, napríklad sódovkáreň Šariš.

V polovici 90. rokov sa obchodná stratégia firmy zmenila. „Začínali sme s tým, po čom bol na trhu dopyt, ale mali sme snahu dostať oživiť známe minerálne vody, ktoré sa našom regióne plnili ešte pred druhou svetovou vojnou a ich výroba postupne zanikla. Povedali sme si, prečo neobnoviť tradíciu.“

Takto sa postupne dostali na trh minerálne vody Ľubovnianka a Sulinka. Najskôr vozili vodu prevádzky v Starej Ľubovni, kde ju stáčali a plnili, neskôr postavili v súlade s prísnymi európskymi normami plničku priamo v Ľubovnianskych kúpeľoch a v obci Sulín. Ďalším zlomovým obdobím v podnikaní bol na prelome tisícročí nástup veľkých obchodných reťazcov, ktoré tlačili na znižovanie nákupných cien.

„Mali sme dilemu, či ešte má zmysel v tejto sfére podnikať, keďže sme sa v niektorých sieťach dostávali už do červených čísel, ale vydržali sme, aj za cenu určitých strát, a prežili sme. Samozrejme, že sme prestali plniť do skla a preorientovali sme sa na plastové obaly, pretože obchodné reťazce nemali záujem zálohovať fľaše.“

Majú šancu vo svete

Po tom, čo sa so svojimi minerálkami uchytili na domácom trhu, obrátili Špesovci pozornosť aj na cudzinu. „Vyvážať minerálku do západnej Európy alebo na Stredný východ sa ukázalo nereálne, preto sme sa skúšali presadiť na nových trhoch – v Kórejskej republike, Severnej Amerike či Rusku.

Najviac sa ujalo Rusko, kam vyvážame dodnes. Pozitívny vývoj obchodu síce nabúrala kríza na Ukrajine, ale verím, že zvládneme aj túto krízu,“ vraví Špes. So svojou minerálkou bohatou na horčík sa snaží presadiť aj v Česku, ale tu narazil na tvrdú obranu miestneho konkurenta.

„Časom sa to podarí,“ dodáva s nádejou v hlase Ján Špes. Optimistom je aj pri debate o budúcnosti slovenských minerálok. „Myslím, že majú veľkú šancu zaujať aj vo svete, lebo svojím zložením sú jedinečné. Kým to docielime, vyžiada si to ešte veľa úsilia a trpezlivosti.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  2. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  3. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  4. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  5. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  9. Rozprávkové tankovanie
  10. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 15 011
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 940
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 453
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 219
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 660
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 581
  7. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 644
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 919
  9. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 6 600
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 787

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Zuzany Kepplovej

Jeden chodí v noci len, druhý na svitaní

Tandem Pellegrini - Fico nešliape jedným smerom.

ŠPORT

Kozák hovoril o tlaku manažérov zo Žiliny. Bol som nepohodlný, tvrdí

Bolo to nedôstojné, reagoval šéf Žiliny.

Neprehliadnite tiež

Čaká nás daždivý víkend. Na horách môže snežiť

Počas nadchádzajúceho víkendu bude slnka minimum.

Šéf Reportérov: Otázky na Kočnera podráždili Fica aj Sulíka

Nebojím sa žalôb, tvrdí šéf Reportérov RTVS Vincent Štofaník.

SaS chce odstrániť prekážky pri predaji burčiaka

Obmedzenie predaja burčiaka termínom od 15. augusta slovenským vinárom spôsobuje ťažkosti