Na Slovensku máme dlhoročne fungujúci azylový systém, pripomína Amnesty International

Amnesty International apeluje na sprístupnenie bezpečných ciest do Európy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

BRATISLAVA. Slovákom treba neustále pripomínať, že na Slovensku máme dlhoročne fungujúci azylový systém.

Povedala to v utorok v rámci diskusie organizácie Amnesty International Slovensko o utečeneckej kríze predsedníčka Ligy za ľudské práva (HRL) Zuzana Števulová.

Zbytočné pochybnosti

Podľa nej máme u nás Migračný úrad SR, ktorý zamestnáva množstvo úspešných ľudí, ktorí vedia, čo majú robiť. "Sme schopní rozoznať, či osoba, ktorá žiada o azyl, je utečencom, ktorý má na doplnkovú ochranu nárok, alebo ním nie je," poznamenala.

Pochybnosti o tom, či vieme, alebo nevieme rozlíšiť utečencov od tých, ktorí nimi nie sú, sú tak podľa nej zbytočné. "Azylový systém u nás funguje už 20 rokov," dodala.

V júni liga vyzvala našu vládu v rámci iniciatívy "Stredozemné more je aj naše more", aby rozmýšľala nad otvorením tzv. legálnych ciest, keď získajú ľudia víza legálne.

Podľa Števulovej by mohlo ísť napríklad o tzv. schengenské humanitárne vízum, ktoré sa udeľuje z humanitárnych dôvodov či štipendijný program pre mladých utečencov, ktorí vo svojej krajine začali študovať na vysokej škole, no pre vojnu ho nemohli dokončiť.

"V prípade schengenského víza je na každej krajine, či sa preň rozhodne. Zatiaľ sme sa nedozvedeli, že by takýto pokyn u nás existoval," priblížila v diskusii s tým, že by prospelo, keby to bola celoeurópska alebo celonárodná politika.

Chýbajú komplexné riešenia

Ako na Zuzanu Števulovú nadviazala Lucia Bernátová z Amnesty International Slovensko, čelíme najväčšej utečeneckej kríze od druhej svetovej vojny, pričom do Európy prišlo tento rok viac ako 400-tisíc ľudí. Problémom je podľa nej to, že chýbajú komplexné riešenia či bezpečné a legálne cesty do Európy.

"Ľudia sú nútení vydať sa nelegálnymi cestami po mori či po súši. Je mylné si myslieť, že nejaké bariéry či ploty na hraniciach ich zastavia, pretože ak majú aspoň malú nádej dostať sa do bezpečia, na cestu sa vydajú bez ohľadu na to, aké je to nebezpečné," povedala.

Organizácia preto tiež apeluje na sprístupnenie bezpečných ciest do Európy, ako sú napríklad presídľovacie a humanitárne programy či programy zjednotenia rodín.

"Treba skoordinovať prístup, prísť s komplexným a dlhodobým riešením, ktoré zahŕňa sprístupnenie bezpečných ciest a zjednotenie európskeho azylového systému," doplnila Bernátová.

Normálni ľudia

So stovkami utečencov sa v Taliansku či na Malte stretol výskumník Amnesty International Matteo de Bellis, podľa ktorého sú to normálni ľudia, ktorí chcú len bezpečie a nie vytvárať v Európe problémy. "Musíme sa zamyslieť nad zodpovednosťou, ktorá by pomohla, pretože utečenecká kríza je globálnym problémom," povedal v diskusii.

Tí, ktorí sa rozhodli cestovať do Európy, musia podstúpiť náročnú cestu, pričom mnohí prichádzajú o život, no žiadna iná legálna cesta alebo systém, ako by sa sem dostali, podľa neho neexistuje. "Európski lídri by mali zvážiť, či chcú aj naďalej prispievať k zatváraniu hraníc, alebo chcú začať hľadať riešenia," upozornil výskumník.

Mohammed Kazkji je jedným z 200 utečencov, ktorí prežili 11. októbra 2013 stroskotanie člna v Stredozemnom mori na ceste za lepším životom. Mohammed je 24-ročný mladý muž, ktorý v Sýrii študoval na vysokej škole elektrotechniku, no vojna mu zabránila v štúdiu pokračovať a stať sa inžinierom.

Opustiť krajinu ho donútili zlé podmienky počas vojny v jeho krajine, chcel preto odísť na bezpečnejšie miesto a pomôcť svojej rodine. "Nemal som predstavu, ako sa dostať do Európy, no okolo mňa kolovali rôzne informácie o tom, že existujú bezpečné cesty, ako sa tam dostať," povedal.

Ako pokračoval, na ceste do Európy bolo na člne viac ako 500 Sýrčanov, ľudí rôznych profesií, žien a detí. Čln sa však na šírom mori začal potápať. Mohammed vtedy stratil dlhoročného kamaráta a zažil situáciu, keď okolo neho plávali telá mŕtvych detí. "To mi je dodnes nesmierne ľúto," poznamenal.

Zachránila ho Malta, spolu s inými ho však dali do väzenia a nechceli im dovoliť komunikovať s príbuznými. Podľa väzenia usúdili, že na Malte bezpečne nie je, a tak sa Mohammed po prepustení rozhodol ísť do Holandska. Na základe Dublinského dohovoru ho ale vrátili späť na Maltu, kde neskôr požiadal o azyl, zistil, že je bezpečná a môže v nej žiť. "Začal som tu od nuly.

Pracujem vo veľkej spoločnosti ako elektrikár a som vďačný Malte za to, že ma zachránila. Žiadame len bezpečie, pričom nahlas hovoríme, že my Sýrčania nie sme teroristi ani zlí ľudia, len utekáme pred vojnou," vysvetlil. Na záver poďakoval všetkým Európanom, ktorí sa rozhodli utečencom pomôcť.

Pod týmto článkom nie je možné diskutovať. Vysvetlenie nájdete tu

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 734
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 558
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 271
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 044
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 724
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 565
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 331
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 869
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 618
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 992

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Polícia preveruje obťažovanie detí na pokeci

Profily s nevhodnými ponukami pre deti, na ktoré upozornilo SME, administrátori zablokovali. V pondelok pribudli na vymyslený profil nové obťažujúce správy

V utorok na severnom a východnom Slovensku hrozí vietor a poľadovica

Výstrahu prvého stupňa pred poľadovicou a hmlou vydal pre Prešovský a Žilinský kraj.

Model z katalógu: Rasistické komentáre neriešim

Dennis Johansen sa narodil v Keni, od dvoch rokov žije v Nórsku. S firmou Nebbia bude napriek rasistickým poznámkam spolupracovať ďalej.

Mihál odchádza z SaS: Sulík ťahá stranu mimo liberálnych vôd (rozhovor)

Poslanecký mandát nevrátim, nechcem sklamať voličov, tvrdí Jozef Mihál.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop