SME

Máme unikátne technické pamiatky, o mnohých ani netušíme

Máme unikátne technické pamiatky, o mnohých ani netušíme

Takmer všetky trpia pre nedostatok peňazí. Zachovanie kultúrneho technického dedičstva je viac záležitosťou jednotlivcov ako inštitúcií.

[content type="img" render-type="pressphoto" title="" src="http://i.sme.sk/cdata/8/80/8025358/sm-1005-004f-etelka.rw_s900_res.jpg" author="FOTO – PATRIK STRUK " longread-pos="full"]Hutu Etelku sa pokúšajú zachrániť. [/content]

Máme 610 technických pamiatok.

TEXT: Viera Juhászová a redakcie MY a KORZÁR

Keď v roku 1959 Arpád Tóth upravoval v starom parnom valci cestu okolo novej práčovne v Rožňave, nikto netušil, na akej vzácnej mašine jazdí. Valec mal však problémy s agregátom, a tak sa vrátil do depozitu Baníckeho múzea. O polstoročie neskôr, v roku 2006, sa vďaka nadšencom podarilo dopátrať k technickým údajom parného valca. Zistilo sa, že rožňavské múzeum má tretí najstarší zachovaný parný cestný valec na svete.

Zverejnený register pamiatkarov z roku 2013 hovorí o 571 technických pamiatkach na Slovensku. Odvtedy ich počet stúpol na dnešných 610. Najpočetnejšie sú medzi nimi zastúpené mosty.

Svetoznáme sú napríklad banské zariadenia a stavby v Banskej Štiavnici či kremnická mincovňa. Naši redaktori sa pozreli na menej známe technické pamiatky a zaujímavosti. Niektoré z nich tu už možno o niekoľko rokov nebudú.

sm-1005-004f-hlmlyn.rw_s900_res.jpg

Mlyn bratov Pilárikovcov v Skalici. FOTO – INGRID SOCHOROVÁ

Západné Slovensko

Elektrická železnica viedla do kúpeľov

TRENČIANSKA TEPLÁ. Do kúpeľného mestečka Trenčianske Teplice premávali ešte začiatkom 20. storočia iba konské dostavníky.

Úzkokoľajnú železnicu medzi Trenčianskymi Teplicami a Trenčianskou Teplou začali stavať v roku 1908, prvé vlaky vyšli na trať o rok neskôr. Vybudovanie železnice stálo 44­tisíc korún.

Trať má 106 rokov a meria 5,5 kilometra. Električky, ktoré po nej jazdia, majú už 60 rokov. „Je to kombinácia autobusu, trolejbusu, električky a vlaku,“ povedal riaditeľ neziskovej organizácie Trenčianska elektrická železnica Dušan Nosál.

Pilárikovský mlyn

SKALICA. Okolo veľkej, trojpodlažnej budovy na dnešnej Ulici pplk. Pljušťa v Skalici chodili ľudia celé desaťročia netušiac, že je to mlyn. V roku 2013 ho obnovili a stal sa jednou z najvyhľadávanejších pamiatok v meste.

Začiatkom 20. storočia odkúpili bratia Pilárikovci malý vodný mlyn a prestavali ho na moderný mlyn na elektrický pohon.

„V auguste 1927 požiadali o schválenie novostavby, na druhý deň na to spustili skúšobnú prevádzku. V novembri sa produkcia v mlyne rozbehla naplno,“ povedala sprievodkyňa Ľubica Rozborilová.

Do mlyna chodili mlieť ľudia od moravskej Strážnice až po záhorský Unín.

Mlyn v roku 1951 znárodnili a fungoval do roku 1962. O obnovenie jeho prevádzky sa zaslúžil niekdajší zamestnanec mlyna Milan Mazúr a mechanik Tomáš Slováček.

„Skalica mlyn kúpila od potomkov známych mlynárov v roku 2004 za štyri milióny korún,“ povedala sprievodkyňa.

Nový pivovar zachránil starý

ILAVA. Za národnú technickú a kultúrnu pamiatku vyhlásili ilavský pivovar a komín v roku 1963. Renesančnú budovu postavili v rokoch 1630 - 1635. Začiatkom 20. storočia postavili aj komín.

V 19. storočí vyrobili v pivovare tritisíc hektolitrov piva. Koncom 20. storočia výroba piva začala klesať a v roku 2000 zanikla. Objekt postupne chátral.

„Technológie predchádzajúci majiteľ rozpredával,“ hovorí Miroslav Prostinák, majiteľ objektu. Teraz tu sídli firma na špecializovaný stavebný materiál. Budovu kúpil v roku 2003 a začal so záchranou pamiatky z vlastných zdrojov. „Z technológie pôvodného pivovaru sa toho nezachovalo veľa. Je tu však stále vežička, kde bola sušiareň sladu. Zachovali sa rošty a uzáver, ktorým regulovali ťah,“ povedal Prostinák.

Mária Ružôňová z Krajského pamiatkového úradu v Trenčíne doplnila, že sa zachovali aj priestory bývalej chladiarne, ktoré majú zaujímavú konštrukciu strechy.

Predmetom ochrany je technická pamiatka ako celok. Zachovala sa v takmer autentickom stave aj vďaka tomu, že keď kapacity pivovaru nepostačovali, rozhodli sa vtedajší vlastníci postaviť nový pivovar a nerozšíriť starý.

Turecký most pózuje s mladomanželmi

NOVÁ VES NAD ŽITAVOU. Most ponad potok Drevenica medzi Novou Vsou nad Žitavou a Veľkými Chyndicami postavili v časoch tureckých nájazdov.

Vzácny trojklenbový most, ktorý je národnou kultúrnou pamiatkou, si obľúbili zamilované dvojice a vôbec milovníci romantiky. Rastie na ňom totiž tráva. Ľudia po ňom prechádzajú bosí, v tráve aj piknikujú. Most je aj obľúbenou kulisou na svadobných fotografiách. Od ruchu dediny ho chránia stromy.

Nachádza sa pred známym pútnickým areálom Studnička, ktorá podľa domácich vyteká na mieste zjavenia Panny Márie.

Samospráva plánuje inštalovať k mostu informačné tabule a chce sa uchádzať o peniaze na jeho celkovú rekonštrukciu. Hoci je most podľa starostky Novej Vsi nad Žitavou Marty Dankovej v dobrej kondícii, od poslednej rekonštrukcie prešli už desiatky rokov. „Zatiaľ taká výzva nie je a nemáme na to, aby sme to potiahli z vlastných peňazí,“ povedala Danková.

Stredné Slovensko

Šachta Therezia

STARÉ HORY. Šachta Therezia v osade Richtárová blízko Starých Hôr slúžila ako vetracia šachta na prívod vzduchu do ostatných banských diel v starohorsko­špaňodolinskom revíre.

Bola to dômyselná stavba, ktorej torzo je dodnes dominantou osady Richtárová. Mohutné múry sa však rozpadajú a podľa miestneho historika Ivana Čillíka by bola škoda, keby sme o ne prišli úplne. „Ak sa v najbližších rokoch múry nezakonzervujú, stavba sa bude postupne rozpadať,“ hovorí muž, ktorý pre banícku expozíciu vyčlenil aj časť vlastného domu.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Čítajte ďalej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Matia Lenická tvorí pod menom B-Complex.

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Bývalý náčelník generálneho štábu Peter Vojtek.

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

Robert Roth: Filmom Nina som si musel posoliť rany

Film Nina hovorí o rozvode, v úlohe rodiča hrá on.

Robert Roth

Chobotnice si vybudovali mesto a správaním prekvapili vedcov

Chobotničie mesto biológovia pomenovali Oktlantída.

Chobotničie mesto v zátoke Jarvis.
Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop