Osloviť stabilných voličov Smeru, aby prišli k volebným urnám. To je hlavným cieľom predvolebného videa, ktoré môže zaúčinkovať aj vďaka množstvu tabuliek, grafov a čísel.
BRATISLAVA. Smer sa cez volebné video snaží voličov varovať pred rozpadnutou pravicou. Nerozhodnutých voličov si tým nezíska, ale môže zmobilizovať vlastných, aby prišli k volebným urnám, myslia si odborníci na reklamu.
Michalovi Novotovi z Restartup, ktorý sa zaoberá reklamou, video Smeru pripomína trendy z Ameriky. „Sugestívne a subjektívne videoklipy s vytrhávaním faktov a citátov mimo kontextu, kombinovanie s dramatickými vizuálmi a hudbou sú však v USA skôr doménou negatívnych kampaní,“ hodnotí Novota. Video má podľa neho zdôrazniť kontrast medzi „vládou stability a spomienkou na chaotický zlepenec“ pravicových strán.
Stabilita verzus zlepenec
Smer vo volebnom videu okrem výpočtu vládnych úspechov rieši aj rozhádanú pravicu. Vo videu sú aj vyhlásenia lídrov pravice, s kým do vlády nepôjdu.
Novota hovorí, že k tomuto motívu sa Smer bude vracať s blížiacimi sa voľbami čoraz viac.
„Video je vytvorené ako utvrdzovacia informácia pre tradičného voliča Smeru, ktorý si má spomenúť, že alternatívna hrozba zlepenca je stále aktuálna,“ vysvetľuje. Tento odkaz môže podľa neho voliča motivovať, aby aj napriek vysokým preferenciám strany prišiel voliť.
Simona Bubánová z reklamnej agentúry CD Creative Department vraví, že voliči Smeru sa o správnosti svojej voľby utvrdia aj vďaka tabuľkám, grafom a číslam, ktoré „v propagandistických videách mávajú dobrý výkon“.
Pravicoví voliči sa podľa Bubánovej zasa môžu utvrdiť v tom, že nemajú koho voliť. „Aj keď propagandistická forma, akou je video spracované, mnohých potenciálnych voličov s vyšším vzdelaním pobúri, s odstupom času efekt ‚…ale dojem zostal‘ môže spôsobiť, že stúpne počet nevoličov,“ hovorí Bubánová.
Návrat do komunizmu?
Priepastný rozdiel medzi emocionálnym vyobrazením negatív opozície a pompézna oslava vlády Smeru môže diváka odradiť, myslí si Bubánová.