Bratislava 6. februára (TASR) - Väčšina leteckej techniky letky Ministerstva vnútra SR, ktorá zabezpečuje prepravu ústavných a vládnych predstaviteľov, či zahraničných delegácií, pochádza ešte z federálnych čias a už v čase delimitácie bola zastaraná.
Obnova lietadlového i vrtuľníkového parku letky, ktorá si v týchto dňoch pripomína 10. výročie vzniku, stroskotáva na financiách. V minulom roku však došlo k čiastočnej obnove vrtuľníkov a v rámci deblokácie dlhu Ruskej federácie útvar získal tri vrtuľníky MI-171.
Letka vznikla po rozdelení bývalého Československa v roku 1993 ako nástupnícky subjekt štátneho leteckého útvaru federálneho ministerstva vnútra. Z delimitovaného majetku česko-slovenskej federácie získala jedno lietadlo TU-154 M, dve lietadlá JAK-40, tri vrtuľníky MI-8 a šesť vrtuľníkov MI-2.
Počas desaťročnej existencie prepravil útvar našich ústavných činiteľov do polovice štátov sveta na všetkých piatich kontinentoch. Dopravné lietadlá pri 8300 letoch nalietali 10 300 hodín a prepravili vyše 370 tisíc cestujúcich. Najvzdialenejšie miesta, kde pristáli, sú novozélandský Wellington a austrálske Sydney, informovala TASR Alena Koišová z MV SR.
Letecký útvar vykonáva za finančnú úhradu aj osobnú a nákladnú prepravu. Jeho vrtuľníky využívajú predovšetkým výkonné zložky ministerstva vnútra a polície pri ochrane štátnej hranice, pátraní po osobách, ale aj pri živelných pohromách, či ekologických haváriách.
História leteckého útvaru siaha až do roku 1935. Vtedajšie ministerstvo vnútra ČSR zriadilo päť policajných leteckých hliadok. Jednu dislokovali na území Slovenska na letisku vo Vajnoroch, v roku 1938 vznikla ďalšia vo Zvolene. V napätom období po nástupe fašizmu v Európe bránili letecké hliadky náš vzdušný priestor pred častými narušovaním nemeckými i maďarskými lietadlami.
Činnosť bezpečnostného letectva v marci 1939 prerušil mníchovský diktát. K obnoveniu došlo po skončení druhej svetovej vojny, kedy vznikol letecký oddiel MV ČSR sídliaci v Prahe-Ruzyni. Od roku 1963 mal svoju pobočku na letisku Bratislava-Ivanka, neskôr tu vznikol aj samostatný dopravno-technický odbor.