BRATISLAVA. Nízke právne povedomie Slovákov chce eliminovať nová online právna služba Edvokát.
"Z vlastnej praxe, poznatkov Európskej únie za roky 2010 až 2015, zo štatistík ministerstva spravodlivosti aj z nášho prieskumu sme zistili, že viac ako polovica Slovákov právnu službu nikdy nevyužila. Pričom 40 percent priznáva, že sa ocitli v situácii, keď ju potrebovali, napriek tomu sa na právnika neobrátili," na tlačovej konferencii zdôvodnil vytvorenie portálu Edvokát jeho manažér Marián Áč.
O službách uvažujú, no nevyužívajú
Podľa Áča takmer 90 percent ľudí nevyužíva právne služby, aj keď o nich uvažujú. Mnohí majú strach z ceny za ne a nevedia, na koho sa obrátiť.
Čiže vplýva na tento stav neinformovanosť aj nedôvera k advokátom, či vôbec ich služba je potrebná. Snažia sa svoj problém riešiť susedskou radou alebo vyplnením nejakej zmluvy z internetu, ktorá nemusí byť vhodná. Vraj väčšina ľudí rieši osobný problém keď už vznikne, pritom vhodným preventívnym nasmerovaním sa tomu dá predísť.
"Prvý kontakt klienta s naším elektronickým právnikom Edom je bezplatný. Po analýze problému ho informujeme, ktorý kompetentný advokát to bude riešiť, aj za akú cenu a v akom čase. Spolupracujeme s advokátmi s dlhoročnou praxou a pre rôzne oblasti," spresnil advokát Peter Bartolčič.
Pomáha predchádzať súdnym problémom
Táto online služba www.edvokat.sk existuje od júna. Najčastejšie sa venuje majetkovým a rodinným problémom. Sú to rôzne pohľadávky, rozvod, bezpodielové spoluvlastníctvo, susedské spory, prevod nehnuteľnosti, dedičstvo či pripomienkovanie nájomných, kúpnych a iných zmlúv. Včasným usmernením možno predísť súdnym a iným problémom.
"Očakávame, že týmto online portálom dokážeme prelomiť bariéru a neistotu ľudí. Tiež prispejeme k zvýšeniu povedomia Slovákov o právnych službách, čím sa priblížime k priemeru európskych krajín," dodal Marián Áč.