BRATISLAVA. Testy z matematiky a slovenského, respektíve maďarského jazyka, vypĺňalo až 49-tisíc školákov. Cez dvetisíc z nich sa do testovania zapojilo elektronicky.
Z každého predmetu mali v priebehu 60 minút vyriešiť 30 testových úloh, začínali testom z matematiky.
Žiaci, ktorí vypĺňali testy elektronicky, sa predbežný výsledok dozvedeli hneď po skončení testu. V prípade papierovej verzie bude skóre jednotlivých žiakov zapísané v školských informačných systémoch v priebehu decembra. Prvé oficiálne výsledky na celonárodnej úrovni budú k dispozícii koncom januára 2016.
Možnosť porovnávať
„Štruktúra tohtoročného Testovania 5-2015 a ani ich obsahové zameranie sa v porovnaní s tými minulými nemení. Rovnako ako už aj v minulom školskom roku testy z vyučovacích jazykov obsahujú aj úlohy s krátkou odpoveďou,“ hovorí Martina Slušná z komunikačného odboru ministerstva školstva.
Zmena je v počte testovaných žiakov. Kým v minulosti išlo o pilotné testovanie na vzorke okolo dvetisíc, respektíve štyritisíc žiakov, v tomto školskom roku sa zapojilo všetkých 1476 základných škôl. Pre stovku z nich pribudla možnosť elektronickej formy testovania.
Cieľom je zmerať vedomosti a kompetencie žiakov, ktoré nadobudli na prvom stupni vzdelávania. Pre učiteľov a riaditeľov sú informáciou o tom, s akými vedomosťami prichádzajú žiaci na druhý stupeň základnej školy a ako sú pripravení na túto zmenu.
Učiteľom by výsledky mohli pomôcť prispôsobiť či upraviť učivo tak, aby ho zvládli aj slabší žiaci. Porovnávaním s výsledkami Testovania 9 by malo byť možné sledovať pokrok žiakov.
Predchádzajúce monitory
V oboch predchádzajúcich ročníkoch boli žiaci úspešnejší v slovenčine, v matematike mierne zaostávali.
Pri pilotnom testovaní v roku 2013 urobili žiaci matematiku v priemere na 58,4 percent a slovenčinu na 60,1 percenta. O rok na to, počas generálneho testovania nastal vo výsledkoch mierny prepad. Piataci zvládli úlohy z matematiky o necelé tri percentá horšie, v testovaní slovenčiny o 1,5 percenta.
Medziročná úspešnosť v Testovaní 5 podľa obsahu:
Matematika
2013
1. Čísla, premenná, počtové výkony s číslami – 59,6 %
2. Postupnosti, vzťahy, funkcie, tabuľky, diagramy – 58,8 %
3. Geometria a meranie – 61,3 %
4. Kombinatorika, pravdepodobnosť a štatistika – 43,4 %
5. Logika, dôvodenie, dôkazy – 54,5 %
2014
1. Čísla, premenná, počtové výkony s číslami – 63,0 %
2. Postupnosti, vzťahy, funkcie, tabuľky, diagramy – 34,3 %
3. Geometria a meranie – 52,7 %
4. Kombinatorika, pravdepodobnosť a štatistika – 59,8 %
5. Logika, dôvodenie, dôkazy – 33,9 %
NÚCEM
Slovenský jazyk
2013
1. Jazyková zložka – 60,3 %
2. Literárna zložka – 59,9 %
3. Čítanie s porozumením – 60,0 %
2014
1. Jazyk a komunikácia – 60,7 %
2. Komunikácia a sloh – 59,0 %
3. Čítanie a literatúra – 51,5 %
4. Čítanie s porozumením – 59,7 %
NÚCEM
Rozdielne regióny
Testovacie monitory vedomostí piatakov tiež ukázali značné rozdiely medzi regiónmi. „Za vážne zistenie považujem výrazné regionálne rozdiely v úspešnosti piatakov z matematiky,“ uviedla po zverejnení výsledkov prvého testovania Romana Kanovská, riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania.
Obidva monitory zvládli najslabšie piataci z Banskobystrického a Košického kraja, najúspešnejší bol Bratislavský, Žilinský a Trnavský kraj.
Učitelia sa zhodujú, že výsledky do istej miery skresľuje fakt, že časť žiakov - z nezáujmu, lenivosti či nevedomosti – pri testovaní nevyrieši veľkú časť položiek. Úlohu to zohráva aj zázemie detí.
„Mnoho detí pochádza zo sociálne znevýhodnených rodín, teda úspešnosť v škole nie je ich prioritou. A tieto faktory testovanie nezohľadňuje,“ myslí si stredoškolský učiteľ Ján Papuga.
Ukáže kvalitu?
Bývalý minister školstva Eugen Jurzyca chcel pomocou Testovania 5 overovať kvalitu škôl. To či ide o objektívne kritérium je však podľa učiteľov otázne.
„Počet detí zo sociálne znevýhodneného prostredia môže v niektorých školách výrazne ovplyvniť výsledky školy a pri tom tam skutočne môžu byť vynikajúci učitelia, ale motivácia a úroveň vedomostí a schopnosti tých detí sú také, že proste ani ten najlepší učiteľ veľa nezmôže,“ povedal k výsledkom Richard Savčinský, riaditeľ základnej školy na Mudroňovej ulici v Bratislave.

Beata
Balogová
