BRATISLAVA. Iniciatíva Za živé univerzity vyzvala ministra školstva Juraja Draxlera, aby inicioval dočasné jedno- až dvojročné pozastavenie nového procesu komplexných akreditácií hodnotiacich činnosť vysokých škôl pre obdobie 2014 až 2019.
Členovia iniciatívy pritom upozorňujú, že vysoké školy automaticky vstúpili v roku 2014 do ďalšieho hodnotiaceho obdobia bez toho, aby poznali kritériá, podľa ktorých ich budú hodnotiť.
Neprináša zlepšenie kvality škôl
Bežnou doterajšou praxou podľa iniciatívy je, že kritériá hodnotenia činnosti vysokých škôl určuje Akreditačná komisia ad hoc až na konci hodnotiaceho obdobia, bez prediskutovania v akademickej obci, ostatné dokonca napriek nesúhlasnému vyjadreniu rektorskej konferencie.
Takýto spôsob komplexných akreditácií neprináša podľa Iniciatívy Za živé univerzity očakávané zlepšenie kvality vysokých škôl.
"Je vo svojej podstate nespravodlivý voči vysokým školám a v rozpore s princípmi akademickej slobody, čo odráža aj skutočnosť, že slovenská Akreditačná komisia bola pozbavená riadneho členstva v Európskej asociácii pre kvalitu vysokoškolského vzdelávania ENQA," uvádza iniciatíva.
Za absurdné považuje to, že slovenské vysoké školy vstúpia v roku 2016 už do tretieho roku hodnoteného šesťročného obdobia novej akreditácie bez toho, aby poznali kritériá, podľa ktorých budú hodnotené.
Pozastavením nového procesu komplexných akreditácií by sa vytvoril podľa iniciatívy potrebný čas, v ktorom bude možné podrobne analyzovať výsledky ako aj metodológiu práve ukončenej komplexnej akreditácie.
Nevypracovaná vízia a stratégia rozvoja
Po druhé sa vytvorí tiež priestor pre odbornú diskusiu, za účasti akademickej obce, ktorá bude smerovať k vytvoreniu akreditačných kritérií tak, aby boli vysokým školám známe ešte pred pokračovaním v procese pozastavenej komplexnej akreditácie.
"Pán minister, sme hlboko presvedčení, že nastal čas skvalitniť proces komplexných akreditácií vysokých škôl na Slovensku, urobiť ho férovejším, inšpirovať sa tými najlepšími skúsenosťami s hodnotením vysokých škôl vo svete a posilniť v ňom princípy akademickej slobody," dodávajú členovia iniciatívy.
Iniciatíva Za živé univerzity upozorňuje na to, že Slovensko nemá vypracovanú dlhodobú víziu a stratégiu rozvoja univerzitného vzdelávania.
Poukazuje tiež na to, že súčasný spôsob financovania vysokých škôl je založený na nedostatočnom objeme zo štátneho rozpočtu a navyše vymýšľa merateľné ukazovatele na všetky pedagogické, vedecké a ostatné činnosti. Financovanie študijných odborov podľa počtu študentov podľa iniciatívy nijako nepodporuje kvalitu absolventov a nevytvára dobré predpoklady pre ich uplatnenie vo vyštudovaných odboroch a v praxi.
Financovanie podľa počtu publikácií spôsobuje generovanie nekvalitných monografií, článkov a príspevkov na konferencie.
Za iniciatívu sa postavili napríklad člen Katedry filozofie a dejín filozofie Univerzity Komenského Emil Višňovský, profesor Vysokej školy manažmentu v Trenčíne Jozef Hvorecký, riaditeľ Centra pre bioetiku a profesor na UCM v Trnave Peter Sýkora či bývalý dekan Pedagogickej fakulty UK v Bratislave a bývalý poradca ministra školstva Miron Zelina.